• elsakarlsson06

    Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!

    Hej! Jag och min vän var och handlade på Ikea. Det var min vän som handlade och jag hjälpte till att skanna varorna. I stress, skannade jag allt på vagnen men då mycket av sakerna var dubbletter dubbelskannade jag dessa saker. Av misstag har vi missat skanna varor värt 2000 kronor. Vi köpte 14 artiklar och endast 9 kom med på kvittot Jag antog att min vän som skulle betala kollade på skärmen så att allt stämde, och min vän antog att jag skannat allt korrekt.

    Vi är nu misstänka för bedrägeri för att ha vilselett Ikea.

    Hon ville betala för varorna som inte kom med men fick inte.

    Jag skulle inte ha några av varorna men hjälpte ändå till att skanna.

    Ja undrar nu hur stora chanserna är att vi fälls för detta, och vad påföljderna kan bli. Kommer vi få samma straff eller kan de bedömas olika?

    De va ju såklart inte min mening å inte skanna allt och jag skulle inte ens ha några av sakerna, har förklarat för polisen att det självklart inte var meningen och jag var lix bara med för att hjälpa.

    Jag har mått varit sömnlös och inte ätit sedan detta inträffade, jag har aldrig dömts för något annat, eller ens haft nånting med polisen att göra. Vågar knappt provsmaka godis i en affär.

    Jag vet att uppsåt för gärningen måste bevisas för att dom ens ska kunna ta vidare detta, men hur kan jag bevisa att det inte var min mening?

    Tänk om de inte tror mig?

    Ska jag då hamna i belastningsregistret för att jag kom med som bärhjälp till Ikea, och gjorde ett misstag?

    Jag förstår att ingen kan på rak arm svara på detta, men om nån har varit med om liknande tidigare hade det varit till tröst att höra hur det gått för er .

  • Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!
  • KittyK80

    Här är en till som missade att titta på skärmen på just IKEA:

    Fuskade med självscanningen på Ikea – åkte dit för stöld


    En kvinna från Västerås döms för stöld. Hon har själv hävdat att hon missade att scanna och betala för några av varorna i självscanningen på Ikea. Tingsrätten anser det vara suspekt att hon "missade" de dyraste varorna.


    www.vlt.se/artikel/fuskade-med-sjalvscanningen-pa-ikea-akte-dit-for-stold
  • Aikido

    Kul tråd. Är det en deltävling för SM i att vara rövhål var det ju en djävla otur att alla hamnade i samma startfält.

  • Bestemor
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-23 22:19:19 följande:

    Hej! Jag och min vän var och handlade på Ikea. Det var min vän som handlade och jag hjälpte till att skanna varorna. I stress, skannade jag allt på vagnen men då mycket av sakerna var dubbletter dubbelskannade jag dessa saker. Av misstag har vi missat skanna varor värt 2000 kronor. Vi köpte 14 artiklar och endast 9 kom med på kvittot Jag antog att min vän som skulle betala kollade på skärmen så att allt stämde, och min vän antog att jag skannat allt korrekt.

    Vi är nu misstänka för bedrägeri för att ha vilselett Ikea.

    Hon ville betala för varorna som inte kom med men fick inte.

    Jag skulle inte ha några av varorna men hjälpte ändå till att skanna.

    Ja undrar nu hur stora chanserna är att vi fälls för detta, och vad påföljderna kan bli. Kommer vi få samma straff eller kan de bedömas olika?

    De va ju såklart inte min mening å inte skanna allt och jag skulle inte ens ha några av sakerna, har förklarat för polisen att det självklart inte var meningen och jag var lix bara med för att hjälpa.

    Jag har mått varit sömnlös och inte ätit sedan detta inträffade, jag har aldrig dömts för något annat, eller ens haft nånting med polisen att göra. Vågar knappt provsmaka godis i en affär.

    Jag vet att uppsåt för gärningen måste bevisas för att dom ens ska kunna ta vidare detta, men hur kan jag bevisa att det inte var min mening?

    Tänk om de inte tror mig?

    Ska jag då hamna i belastningsregistret för att jag kom med som bärhjälp till Ikea, och gjorde ett misstag?

    Jag förstår att ingen kan på rak arm svara på detta, men om nån har varit med om liknande tidigare hade det varit till tröst att höra hur det gått för er .


    Jag åker till IKEA med något av mina vuxna barn, jag har inget körkort, vilket de har.

    Det händer att de scannar mina varor och om jag hade ställt mig och kontrollerat att de scannat allt, så hade de idiotförklarat mig.

    Nu har väl polisen inte tid med stöld på IKEA, och skulle de ha det åker du dit.

    Om det skulle vara lagligt att "missa" scanna för större summor, så hade mängder med människor satt detta i system.

    Det är ju en sak om man handlat för 6000-7000 kronor och missar att scanna en kopp för 20 kronor. När man endast "missar" de dyrare varorna då är det ju med vilje.

    Dessutom tycker du inte du gjort någott fel, så hoppas du åker dit så du fattar att det var ditt eget fel.
  • elsakarlsson06

    Vår utredning är klar och fallet nedlagt. Uppsåt har inte kunnat bevisas.

    Ber om ursäkt om de svider i alla bitterfitt?rs ögon i denna tråden just nu.

    Sluta lek åklagare på deltid.

    Däremot ska de personer som faktiskt gav bra tips och lugnade råd ha ett stort tack.

  • SaraL77
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-27 20:16:05 följande:

    Vår utredning är klar och fallet nedlagt. Uppsåt har inte kunnat bevisas.

    Ber om ursäkt om de svider i alla bitterfitt?rs ögon i denna tråden just nu.

    Sluta lek åklagare på deltid.

    Däremot ska de personer som faktiskt gav bra tips och lugnade råd ha ett stort tack.


    Du fick alltid det beslutet alldeles nyligen eftersom du tidigare idag svamlade om rekvisit? Tillåt mig att tvivla. Tror snarare att du gråter inombords för att du inte fick en massa ryggdunkningar och nu försöker trassla dig ur den här tråden med någon värdighet i behåll.
  • KittyK80
    SaraL77 skrev 2021-09-27 20:27:09 följande:
    Du fick alltid det beslutet alldeles nyligen eftersom du tidigare idag svamlade om rekvisit? Tillåt mig att tvivla. Tror snarare att du gråter inombords för att du inte fick en massa ryggdunkningar och nu försöker trassla dig ur den här tråden med någon värdighet i behåll.
    Ja, tidigare ikväll till och med. Tungan ute
  • EmelieE1996
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-27 20:39:33 följande:

    Hahaha asså wow. Det brinner så mycket i folk va, synd är de att man inte har bättre för sig än att hacka på andra.


    Nädu, så fort går det inte. De har inte alls lagt ner ert ärende.
  • Egon den stora
    EmelieE1996 skrev 2021-09-28 02:17:51 följande:

    Nädu, så fort går det inte. De har inte alls lagt ner ert ärende.


    Tyvärr skulle det inte förvåna mig. Jag haft blivit utsatt för två bedrägerier utan åtgärd. En bekant blev misshandlad och hade tre oberoende vittnen, nedlagt efter polisförhör, trots sjukhusvistelse.

    Det svenska rättsväsendet fungerar helt enkelt inte. Det är bara att roffa åt sig fritt utan att det händer något.
  • Spucks
    Egon den stora skrev 2021-09-28 06:22:25 följande:
    Tyvärr skulle det inte förvåna mig. Jag haft blivit utsatt för två bedrägerier utan åtgärd. En bekant blev misshandlad och hade tre oberoende vittnen, nedlagt efter polisförhör, trots sjukhusvistelse.

    Det svenska rättsväsendet fungerar helt enkelt inte. Det är bara att roffa åt sig fritt utan att det händer något.
    Hon skrev igår rund 18:45 och då var det tydlig att det inte har lagts ner. Och 1,5 timmar senare hade hon plötslig fått besked att det lagts ner. Inte särskilt trolig att detta meddelas dem klockan 7-8 på kvällen.
  • EpicF
    elsakarlsson06 skrev 2021-09-27 20:16:05 följande:

    Vår utredning är klar och fallet nedlagt. Uppsåt har inte kunnat bevisas.

    Ber om ursäkt om de svider i alla bitterfitt?rs ögon i denna tråden just nu.

    Sluta lek åklagare på deltid.

    Däremot ska de personer som faktiskt gav bra tips och lugnade råd ha ett stort tack.


    Det tar inte så fort för en utredning att bli färdig.
Svar på tråden Kommer jag att bli dömd för bedrägeri?!