• rn85bn

    Skydda SGIn

    Hej, jag har letat info om SGI, men finner till synes ingen komplett info. Det är som att FK gärna håller det lite i mystikens värld för att tjäna på det? Kan någon svaren på nedan frågor i rött ihop med en referens för det? Tack på förhand!

    A) Jag har läst:
    "För att skydda sin SGI ska man bli gravid igen inom 1 år och 9 mån efter första barnets fötts"
    Hur kommer detta sig?
    Gäller endast mamma?

    B) När barnet är över ett år är din SGI skyddad om du som är helt föräldraledig från ditt arbete tar ut minst fem hela föräldrapenningdagar (fpd) per vecka. Citat FK.
    Ska man ta fpd även semesterdagar man väljer och helgdagar då?

    Jag har hört:
    "Man skyddar sin SGI genom att ha 90 fpd kvar efter barnet blivit 3 år." Stämmer det?

    Skulle verkligen vilja ha en komplett sida om föräldrapenning och SGI osv, för jag finner endast inkomplett info var jag än letar..
  • Svar på tråden Skydda SGIn
  • Jbn
    rn85bn skrev 2022-01-17 12:32:24 följande:
    Skydda SGIn
    Hej, jag har letat info om SGI, men finner till synes ingen komplett info. Det är som att FK gärna håller det lite i mystikens värld för att tjäna på det? Kan någon svaren på nedan frågor i rött ihop med en referens för det? Tack på förhand!

    A) Jag har läst:

    "För att skydda sin SGI ska man bli gravid igen inom 1 år och 9 mån efter första barnets fötts"

    Hur kommer detta sig?

    Gäller endast mamma?

    Snabbhetspremie infördes 1986 för att förbättra det ekonomiskt för familjer som fick barn tätt. Det innebär att även om du jobbar deltid mellan föräldraledigheten så är din föräldrapenning samma för andra barnet som för första. Ja den gäller enbart mammor och har därför blivit väldigt ifrågasatt för det finns studier som visar att det resulterar i att kvinnor tar mer föräldraledigt än män.

    B) När barnet är över ett år är din SGI skyddad om du som är helt föräldraledig från ditt arbete tar ut minst fem hela föräldrapenningdagar (fpd) per vecka. Citat FK.

    Ska man ta fpd även semesterdagar man väljer och helgdagar då?

    För att skydda din sgi måste du vara sysselsatt 5 dagar i veckan inte 7 dagar.

    Jag har hört:

    "Man skyddar sin SGI genom att ha 90 fpd kvar efter barnet blivit 3 år." Stämmer det?

    Skulle verkligen vilja ha en komplett sida om föräldrapenning och SGI osv, för jag finner endast inkomplett info var jag än letar..
  • Alexi

    (A) var en bestämmelse som regering och riksdag införde för att uppmuntra barnafödande tätt. Så ja, den gäller endast mamman. 

    Men den skyddar inte SGI men däremot ger den regeln samma fp för barn två som för barn ett oavsett om mamman skyddat sin SGI eller inte. 

    (B) du ska ha sysselsättning fem dagar i veckan, det går bra att ta semesterdagar och eller fp-dagar

    "Man skyddar sin SGI genom att ha 90 fpd kvar efter barnet blivit 3 år." Stämmer det? - Svar NEJ!!! Skummaste rykte jag hört. Totalt felaktigt. 

    SGI skyddas bara genom full sysselsättning (arbete, fp, semester, arbetssökande osv) efter barnets ettårsdag

  • rn85bn
    Jbn skrev 2022-01-17 12:42:07 följande:

    Tack! Men har du några referenser? Inte för att jag inte tror dig, men vill läsa mer varför osv osv..


    Sen detta med snabbhetspremie (shp), är den avskaffad eller?
    Finner en riksdagsmotion om det, men inget definitivt..
    Finner inget vettigt om shp ens på FKs hemsida, vilket ju är helt sjukt om shp är aktiv..

  • Jbn
    rn85bn skrev 2022-01-17 13:19:14 följande:

    Tack! Men har du några referenser? Inte för att jag inte tror dig, men vill läsa mer varför osv osv..

    Sen detta med snabbhetspremie (shp), är den avskaffad eller?

    Finner en riksdagsmotion om det, men inget definitivt..

    Finner inget vettigt om shp ens på FKs hemsida, vilket ju är helt sjukt om shp är aktiv..


    Läs under när ditt barn fyllt 1 år:

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning

    Snabbhetspremien skyddar inte din sgi, men du får samma föräldrapenning som din gamla sgi.

  • Anotherone

    Jag upplever Försäkringskassans sajt som informativ och tydlig. Där finns rena fakta men också information i form av frågor och svar. 
    Man får leta under både Förälder och SGI så får man en bra bild.
    90 dagar vid tre års ålder finns det inte någon regel för såvitt jag vet, däremot får det bara finnas 96 dagar kvar när barnet fyller fyra år.

Svar på tråden Skydda SGIn