• Förstabarnet20

    Inga sparkar idag:(((

    V 20. 


    känt sparkar varje dag , ett tag minskade hon Med sparkandet o sparkade inte så mycket i 2 dagar knappt något, blev jätte orolig, men sen kom det igång igen o hon sparkade som f*n.
    tror ni de blir samma denna gång eller borde jag va orolig? Detta hände för några dar sen som de ?upptog? ett tag.
    Knappt känt henne röra sig så mycket idag bara ett par gånger. är det normalt såhär tidigt ? Dem säger ju från o med v 25 men borde man endå Bli orolig såhär i v 20!!?
    någon??


    Sparkar
  • Svar på tråden Inga sparkar idag:(((
  • Anonym (H)

    Testat alla knep? Drick kall söt saft, hoppa lite, buffa på magen, ligg på sidan.. Annars hade jag ringt in!

  • Förstabarnet20
    Anonym (H) skrev 2022-02-09 14:29:25 följande:

    Testat alla knep? Drick kall söt saft, hoppa lite, buffa på magen, ligg på sidan.. Annars hade jag ringt in!


    Har moderkakan i framvägg o sist var jag inne när jag ej kände något, då sa läkaren ?här är de nån som sparkar? men kände inte dem sparkarna. 
    så känns som de kanske är därför. Men endå orolig :/
  • Anonym (Doppler)

    Kanske överväga att skaffa en doppler så man kan lyssna efter hjärtljud de dagar man har anledning att vara orolig. 

  • Anonym (T)
    Förstabarnet20 skrev 2022-02-09 14:42:38 följande:
    Har moderkakan i framvägg o sist var jag inne när jag ej kände något, då sa läkaren ?här är de nån som sparkar? men kände inte dem sparkarna. 
    så känns som de kanske är därför. Men endå orolig :/

    Ja med moderkakan i framvägg och att bebis fortfarande har relativt mycket plats att röra på sig så är det troligen ingen fara. Det är ju inte för intet de satt att man ska känna regelbundna rörelser från just v 25 tänker jag. Då har man i regel hunnit lära känna sin bebis mönster när hen brukar vara vaken och kicka och inte :) 


    Att ligga på vänster sida, dricka något sött och kallt eller äta något sött kan få bebis att kicka igång. Men ligger den och sparkar på moderkakan är det inte säkert du kommer känna något ändå.

  • Anonym (Vården)
    Anonym (Doppler) skrev 2022-02-09 14:46:49 följande:

    Kanske överväga att skaffa en doppler så man kan lyssna efter hjärtljud de dagar man har anledning att vara orolig. 


    Vården rekommenderar inte att man införskaffa doppler för privat bruk då man ofta inte kan tyda ljudvågorna

    Många får exempelvis in sin egna puls eller misstar hjärtljud för flöde i navelsträng etc och ibland går inte hjärtljud att hitta då barnen lägger sig i olika positioner.

    innan vissa veckor så kan hjärtat även slå i otakt och oregelbundet pga omoget hjärta så vet man inte vad man ska lyssna efter så kan en doppler orsaka mer stress hos en blivande förälder än att inte använda en alls. Då är det bättre att kontakta bm
  • Ebo88

    Jag är gravid med 4e barnet och har moderkaka i bakvägg. 


    De andra graviditeterna så har jag känt mycket rörelser från ca v.17 men denna så kom det inte igång förrän v.20/21.

    Dom kan vända sig och sparka inåt ibland och sen så har dom mer aktiva dagar och ibland vilodagar (du ska fortfarande känna men det kan vara lite lugnare)

    Jag är i v.25+5 nu och när vilodagarna kommer, varannan till var tredje dag så kan jag få panik men sen rätt som det är så känns det.

    Men säger som de andra, är du nervös så ring din bm och be om att få komma och lyssna på hjärtljud 

  • Anonym4848

    Vår tjej hade också 1-2 lugnare dagar då och då hela graviditeten. Hade också moderkakan i framvägg. Blev ju lite oroligt, var in och kollade en gång i v. 27. Men nu ligger hon och sover här på mig i soffan, 6 dagar gammal. <3

    Så länge du känner nånting, även om det ibland är mer eller mindre, är det säkert helt lugnt när du fortfarande är så tidigt i grav. Finns som sagt gott om utrymme därinne nu.

Svar på tråden Inga sparkar idag:(((