• Therese356

    Deprimerad av P-piller?

    Hej!

    Har sen ca 6 månader käkat p-piller och blivit mer deprimerad/ångest fylld än tidigare. 
    Någon mer som varit med om liknande? 
    Har sökt mer hjälp för detta men funderar faktiskt på om det är pga p-pillerna så överväger att sluta med dem. 

    Tar gärna emot egna erfarenheter och liknande. 

    /T

  • Svar på tråden Deprimerad av P-piller?
  • Magical

    En ganska vanlig biverkning faktiskt. Har du läst på FASS om just dina piller? Gör det så får du se om det står något där. 

  • Aredhel

    Jag blev självmordsbenägen och var så nära på att ta mitt liv när jag hade ätit mina p-piller i några månader. När jag slutade förstod jag inte alls hur jag kunde tänka så. Så ja, p-piller kan ställa till det ordentligt.

  • Fliselisan

    Jag åt p-piller under några år, och märkte verkligen skillnad när jag slutade med dem. Var egentligen inte deprimerad men kände mig plötslig mera glad och fick bättre sexlust. Förstod att det var så här jag egentligen skulle må. Och ja, detta är en vanlig biverkan av p-piller.

  • Therese356

    Tack snälla för era fina svar! Har ju käkat p-piller perioder men inte reflekterat något kring detta. Har alltid haft ångest problematik men inte såhär mycket som det är nu.. samt djup lång depression. Känns så kasst. 

    Ni som slutat- finns det egentligen några.bättre alternativ för att slippa sådana här biverkningar? Om man ändå vill ha ett skydd liksom.. Hur gjorde ni?

  • Ystadtjejen
    Therese356 skrev 2022-03-12 19:36:29 följande:

    Tack snälla för era fina svar! Har ju käkat p-piller perioder men inte reflekterat något kring detta. Har alltid haft ångest problematik men inte såhär mycket som det är nu.. samt djup lång depression. Känns så kasst. 

    Ni som slutat- finns det egentligen några.bättre alternativ för att slippa sådana här biverkningar? Om man ändå vill ha ett skydd liksom.. Hur gjorde ni?


    Kondom. Trist, men har inte hittat något, varken hormonellt eller icke-hormonellt, som jag mår bra av eller som jag vill ta. 
  • Fliselisan

    Det finns olika sorters p-piller, vet inte vilket du har men de säger att minipiller kan fungera bättre. Jag hade cerazette. 


    Blev gravid såsom det var planerat, och har sen efter graviditeten opererat bort äggstockarna för att förebygga cancer. Så tar inte p-piller längre. Mem annars hade jag nog provat med en spiral, finns ju även hormonfria. 

  • Therese356

    Hmmm nu är jag kass på p-piller och blir inte klokare av att läsa om dem. Men har utskrivet Gestrina men har väl egentligen fått olika märken som innehåller samma ämen så tänker det är samma sak..  

Svar på tråden Deprimerad av P-piller?