• Livspusslaren

    Funkar det på jobbet att ha barn?

    Hur har ni det på ert jobb? Är det ok att komma lite sent efter lämning och gå lite tidigare för att hämta på föris?

    Min chef säger att det är ok om jag fixar det sista hemifrån sen men vissa på jobbet verkar bli sura för att jag får "förmåner". En av dem brukar fråga om jag jobbar halvtid?

  • Svar på tråden Funkar det på jobbet att ha barn?
  • Anonym (Annica)

    Vad har du för arbetstid och när brukar du komma/gå? Hur ofta?
    Jag är lärare, och jag måste vara på jobbet på min arbetsplatsförlagda tid. De flesta på jobbet har barn, och man har så klart förståelse för att barn blir sjuka och man måste vabba, osv, men att drälla in sent och gå tidigt för att hämta/lämna hade inte varit ok. Då får man ändra tiderna man har angett till sitt barns förskola, så att de stämmer med ens verkliga arbetstider.

  • Anonym (Ambulansen)

    Jag kan aldrig komma för sent, eller skulle jag bli sen betyder det att en kollega får stanna kvar och täcka upp för mig. Kan heller aldrig sluta tidigare då jag blir avbyt om vi befinner oss på stationen. Ofta behöver jag jobba över 30min-2/3h pga att vi fått uppdrag att åka på precis innan vi egentligen slutar och därmed måste jobba övertid.

  • Jemp

    Jag har generös flex och mycket frihet så inga problem så sett. Gott om möten dock som jag såklart förväntas vara i tid till, men att enstaka gånger vara sen väcker inget missnöje. Överlag väldigt accepterande atmosfär och arbetsgivare som är mån att det ska fungera. 

    Sambon har mer strikta tider, bla ansvarig för öppning. Mornar tar jag då han börjar så tidigt. För hämtningarna har han gått ner i tid pga pendelavståndet. Man i ganska macho bransch så även om de är många med barn möter det emellanåt en del sura miner tyvärr. 

  • Anonym (Kl)

    Anar att du inte gör det du ska då? Eftersom kollegorna klagar, vilket jag helt förstår. Jag vill också komma senare och gå tidigare och ta igen det när det behagar. 

    Jobba in lunchen istället. 

  • Anonym (Nono)

    Skulle aldrig vara okej hos oss. Okej om det skulle hänga någon gång men de som inte har barn skulle irretera sig och chefen skulle inte heller bli glad.  Jag kan jobba hemma men ska göra min tid på jobbet så länge jag eller barnen är friska 

  • Aliona
    Anonym (Ambulansen) skrev 2022-09-05 16:40:44 följande:

    Jag kan aldrig komma för sent, eller skulle jag bli sen betyder det att en kollega får stanna kvar och täcka upp för mig. Kan heller aldrig sluta tidigare då jag blir avbyt om vi befinner oss på stationen. Ofta behöver jag jobba över 30min-2/3h pga att vi fått uppdrag att åka på precis innan vi egentligen slutar och därmed måste jobba övertid.


    Hur gör du med förskolan när du behöver jobba över så mycket som 2-3 timmar? 
  • Anonym (A)
    Aliona skrev 2022-09-05 21:48:10 följande:
    Hur gör du med förskolan när du behöver jobba över så mycket som 2-3 timmar? 
    Brukar finnas en förälder till. Annars har man nog en säker backup. 
  • Aliona
    Anonym (A) skrev 2022-09-05 21:51:42 följande:
    Brukar finnas en förälder till. Annars har man nog en säker backup. 

    En förälder till brukar finnas, men långt ifrån alltid. Sen kan den förädern vara på tjänsteresa eller upptagen i ett annat jobb. 


    Jag frågar för att jag aldrig haft problem med jobbet när en lämning kör ihop sig eller en hämtning kommer upp i sista sekund, däremot har förskolan varit oerhört oflexibel och jag har fått en hel del sura kommentarer och dispyter när tex pendeltåget blivit stående och jag blivit 20-30 min sen, eller någon akutsituation uppkommit på jobbet. Jag har många andra som kan hämta, men de behöver kanske en halvtimme på sig att ta sig till förskolan, och att missa tiden med så mycket funkar inte med deras planering. Det sades istället att vi skulle anmäla de längsta tänkbara arbets + transporttiderna och isället hämta tidigare. Vi brukade ha barnet 9.00/9.30-15.00/16.00 men ett tag hade jag därför tiderna 7.30-18.00, och det är ju helt galet! Därför var jag intresserad hur man gör med förskoletider när man så regelbundet behöver jobba över. 

  • PH76
    Livspusslaren skrev 2022-09-05 14:02:08 följande:
    Funkar det på jobbet att ha barn?

    Hur har ni det på ert jobb? Är det ok att komma lite sent efter lämning och gå lite tidigare för att hämta på föris?

    Min chef säger att det är ok om jag fixar det sista hemifrån sen men vissa på jobbet verkar bli sura för att jag får "förmåner". En av dem brukar fråga om jag jobbar halvtid?


    Som väldigt många säger i tråden så spelar det så klart roll vad man har för jobb. Vi arbetar båda hemifrån, jag är borta på jobb ibland, men annars så är det väldigt enkelt.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Livspusslaren skrev 2022-09-05 14:02:08 följande:
    Funkar det på jobbet att ha barn?

    Hur har ni det på ert jobb? Är det ok att komma lite sent efter lämning och gå lite tidigare för att hämta på föris?


    Du ska givetvis sköta dina arbetstider även om du har barn, vill du komma lite senare och gå lite tidigare så får du väl hävda din rätt till en deltidstjänst på 75% eller nått i den stilen.

    Men jag vet inte vad du ska komma sent eller gå så tidigt för, förskolan är normalt öppen från 06:15 till 18:00 i de flesta kommuner. Du får anpassa dina arbetstider till att fungera ihop med barnomsorgens öppettider under några år, precis som alla andra.
  • Anonym (Jolo)

    Ja, jag kan komma sent och gå tidigt, sen måste jag såklart jobba in den tiden, men har stor frihet att göra det när det passar mig, så länge som jobbet blir gjort i tid, och det blir det alltid. Kan även jobba hemifrån mycket. Mycket tacksam för flexibelt jobb och arbetsgivare.

  • PH76
    Aliona skrev 2022-09-05 22:03:26 följande:

    En förälder till brukar finnas, men långt ifrån alltid. Sen kan den förädern vara på tjänsteresa eller upptagen i ett annat jobb. 


    Jag frågar för att jag aldrig haft problem med jobbet när en lämning kör ihop sig eller en hämtning kommer upp i sista sekund, däremot har förskolan varit oerhört oflexibel och jag har fått en hel del sura kommentarer och dispyter när tex pendeltåget blivit stående och jag blivit 20-30 min sen, eller någon akutsituation uppkommit på jobbet. Jag har många andra som kan hämta, men de behöver kanske en halvtimme på sig att ta sig till förskolan, och att missa tiden med så mycket funkar inte med deras planering. Det sades istället att vi skulle anmäla de längsta tänkbara arbets + transporttiderna och isället hämta tidigare. Vi brukade ha barnet 9.00/9.30-15.00/16.00 men ett tag hade jag därför tiderna 7.30-18.00, och det är ju helt galet! Därför var jag intresserad hur man gör med förskoletider när man så regelbundet behöver jobba över. 


    Det där är en knivig situation och tyvärr är det så att du skulle behöva se dig om efter ett nytt jobb, om det inte är så att du har någon som regelbundet kan hämta barnen när du jobbar sent.
  • Anonym (No no)

    Jag har mina arbetstider och följer dom. 3 dagar lämnar maken och han kan flexa, 2 lämnar jag, börjar då lite senare, 8:30. Har 5 minuter mellan förskola och arbete, går alltid hemifrån med lite marginal (5 min till förskolan, så nära till allt). Strular det, tex att pojken blir nödig precis när vi ska gå, så kommer jag ändå i tid. Som senast kan jag bli kanske 5 minuter, och då Max 1 gång i månaden typ. 


    Brukar gå hem oftast prick när jag slutar, eller 5 minuter senare, och lika ofta 5 minuter tidigare. Dom 5 minutrarna är det ingen som undrar över, varken åt det ena eller andra hållet. 


    Hade önskat att jag hade stämpelklocka, så jag med gott samvete kunde gå en halvtimme tidigare ibland och kunna spara den tid jag oftast är på jobbet tidigare, men så är det inte nu. Min chef är noga med tiderna och det är ok för mig, jag har betalt för att vara där och irriterar mig på andra som fular med tiderna.

  • Aliona
    PH76 skrev 2022-09-06 07:29:57 följande:
    Det där är en knivig situation och tyvärr är det så att du skulle behöva se dig om efter ett nytt jobb, om det inte är så att du har någon som regelbundet kan hämta barnen när du jobbar sent.
    Mitt barn går i skolan nu så problemen med förskolans inflexibilitet är löst. Min poäng var att det miniutiösa planeringen i förskolan utgår från att föräldrar jobbar bestämda tider, vilket inte är fallet för ganska många numera. 
  • Kvittning

    Jag kommer och går som jag vill. Så länge jag levererar och är med på de möten jag behöver så spelar det ingen roll när och var jag genomför mitt jobb. 

    Men det innebär också att jag sällan är riktigt ledig. Brukar börja min arbetsdag senast 7 på morgonen och avslutar den någon gång 19-21 på kvällen. 

    Har haft en massa ledigt däremellan då såklart, jobbar normalt 7-10 timmar per dag (och då det är fler dagar med 10 timmar än med 7 så slängs det in en del 4-6-timmarsdagar också när det passar). 

    Men tyvärr så känns det som att en del jag jobbar med inta alls levererar sina 8 timmar per dag i snitt. Man går tidigt för att följa med barnet till tandläkaren men kan inte se att de är online igen några timmar senare. Men cheferna har rätt bra koll på de som verkar fuska och kan då införa för vissa att de behöver vara på kontoret när de arbetar.  

Svar på tråden Funkar det på jobbet att ha barn?