• Livspusslaren

    Funkar det på jobbet att ha barn?

    Hur har ni det på ert jobb? Är det ok att komma lite sent efter lämning och gå lite tidigare för att hämta på föris?

    Min chef säger att det är ok om jag fixar det sista hemifrån sen men vissa på jobbet verkar bli sura för att jag får "förmåner". En av dem brukar fråga om jag jobbar halvtid?

  • Svar på tråden Funkar det på jobbet att ha barn?
  • Anonym (Annica)

    Vad har du för arbetstid och när brukar du komma/gå? Hur ofta?
    Jag är lärare, och jag måste vara på jobbet på min arbetsplatsförlagda tid. De flesta på jobbet har barn, och man har så klart förståelse för att barn blir sjuka och man måste vabba, osv, men att drälla in sent och gå tidigt för att hämta/lämna hade inte varit ok. Då får man ändra tiderna man har angett till sitt barns förskola, så att de stämmer med ens verkliga arbetstider.

  • Anonym (Ambulansen)

    Jag kan aldrig komma för sent, eller skulle jag bli sen betyder det att en kollega får stanna kvar och täcka upp för mig. Kan heller aldrig sluta tidigare då jag blir avbyt om vi befinner oss på stationen. Ofta behöver jag jobba över 30min-2/3h pga att vi fått uppdrag att åka på precis innan vi egentligen slutar och därmed måste jobba övertid.

  • Jemp

    Jag har generös flex och mycket frihet så inga problem så sett. Gott om möten dock som jag såklart förväntas vara i tid till, men att enstaka gånger vara sen väcker inget missnöje. Överlag väldigt accepterande atmosfär och arbetsgivare som är mån att det ska fungera. 

    Sambon har mer strikta tider, bla ansvarig för öppning. Mornar tar jag då han börjar så tidigt. För hämtningarna har han gått ner i tid pga pendelavståndet. Man i ganska macho bransch så även om de är många med barn möter det emellanåt en del sura miner tyvärr. 

  • Anonym (Kl)

    Anar att du inte gör det du ska då? Eftersom kollegorna klagar, vilket jag helt förstår. Jag vill också komma senare och gå tidigare och ta igen det när det behagar.