• BikiniMaffia

    Min son är ickebinär(gillar tjejkläder?)

    Hej! Glad att jag hittade det här forumet, då jag verkligen behöver stöd, tips och bara få skriva av mig.
    Jag bor ensam med min son i äldre tonåren, han bor här i veckorna och varannan helg är han hos sin far i grannkommunen.

    Det hela började för något år sedan, när reagerade på att det var lite stökigare i mina byrålådor än det brukar vara men jag la ingen vidare tanke på det förrän jag av en slump hittade några trosor i min sons rum gömda under madrassen i sängen. Jag vet att jag kanske inte borde gått in, men han var i skolan och det behövdes städas i hans rum.

    Jag märkte att det blev oordning i min byrå ibland när jag jobbat kväll eller natt, och till slut skrev jag ett meddelande till honom på messenger. Jag valde att skriva då det kändes som ett bättre alternativ så han slipper skämmas och tycka det är lika jobbigt. Jag skrev att jag har märkt att han rotat i min byrålådor och att jag även sett trosorna på hans rum, men att det absolut inte gör något och jag stöder honom till 110% oavsett vad.

    Han blev ledsen och berättade hur han mådde och att han inte vet varför, men vi kom fram till att han troligtvis är ickebinär eller något åt det hållet då han trivs i sin kropp men trivs bättre i tjejkläder.

    Idag lever han ett dubbelliv, där han klär sig som vilken kille som helst i skolan, med vänner och hos sin far. Men hemma hos mig klär han sig i tjejkläder och sminkar sig till och med ibland.

    Hur ska jag kunna hjälpa honom våga ta steget offentligt? Ska jag ens hjälpa honom med det, eller ska jag uppmuntra honom till att leva ett dubbelliv? Tycker så synd om honom, och jag får absolut inte berätta för hans far.

    Är det någon här med liknande erfarenhet?
  • Svar på tråden Min son är ickebinär(gillar tjejkläder?)
  • Anonym (Inte någon sjukdom)

    Blir skrämd - det är 2022. Non-binary är en identitet av många vi människor kan ha.

    Det finns en förening "Transsamman" eller något liknande. där Ta kontakt med dem för inspiration och gemenskap.  

  • Anonym (hm)

    Tycker jag känner igen denna TS från längesedan...är det på allvar undrar jag då. 

  • Ocdmänniska

    Tänker var där för han och stötta honom! Han bör inte göra nått innan han är själv bekväm med det. Föreslå handla kläder tillsammans kanske och visa att det inte är några konstigheter. Det är nog det du kan göra

  • BikiniMaffia
    Ocdmänniska skrev 2022-09-14 14:58:20 följande:

    Tänker var där för han och stötta honom! Han bör inte göra nått innan han är själv bekväm med det. Föreslå handla kläder tillsammans kanske och visa att det inte är några konstigheter. Det är nog det du kan göra


    Ja men exakt, det jag försöker med. :)


    Har faktiskt föreslagit det men han har inte riktigt velat, men när jag kom med förslaget att bara åka långt bort till en större stad där vi inte känner någon så ville han direkt. Vi hade en underbar helg med hotell och shopping, och vi planerar redan nästa shopping-utflykt.

  • Ocdmänniska
    BikiniMaffia skrev 2022-09-15 18:51:48 följande:

    Ja men exakt, det jag försöker med. :)


    Har faktiskt föreslagit det men han har inte riktigt velat, men när jag kom med förslaget att bara åka långt bort till en större stad där vi inte känner någon så ville han direkt. Vi hade en underbar helg med hotell och shopping, och vi planerar redan nästa shopping-utflykt.


    Låter underbart det! Och du är en bra mamma som gör det! Fortsätt så 
  • Elin pelin

    Jag har inga tips, men vill vara uppmuntra dig till att fortsätta med att stötta din son. Så fantastiskt för din som att ha dig som mamma, du gör rätt, fortsätt lyssna och stötta!

Svar på tråden Min son är ickebinär(gillar tjejkläder?)