• Idadenfina02

    hyra ut i andrahand nekad

    Har en lägenhet i HSB, hyrt ut 1 år, och min hyresgäst har skött sig och allt har gått klanderfritt. Vill nu hyra ut längre tid. Men fått avslag av hsb? varför är det så? Nån som fått hyra ut längre än ett år? Kommer behöva sälja min lägenhet med förlust om jag säljer nu? och bor hos min kille nu Permanent 

  • Svar på tråden hyra ut i andrahand nekad
  • Anonym (Mina)

    Eftersom du inte "provbor" som sambo längre utan permanent flyttat till din kille så faller ju din rätt att hyra ut med stöd av just provboende. För du provbor inte längre. Om inte föreningens stadgar är skrivna så att även andra omständigheter kan ge rätt att fortsätta hyra ut i andra hand.
    Att man riskerar att förlora ekonomiskt har blivit ett sånt skäl som flera anför, eller att en lägenhet för tillfället kan vara svårsåld.
    Men då behöver du föra det i bevis, inte ha kvar provboendet som grund för din rätt till uthyrning.
    Hyra ut bostadsrätt i andra hand - Sveriges Domstolar

  • Anonym (HSB)
    Idadenfina02 skrev 2023-03-06 20:25:32 följande:
    hyra ut i andrahand nekad

    Har en lägenhet i HSB, hyrt ut 1 år, och min hyresgäst har skött sig och allt har gått klanderfritt. Vill nu hyra ut längre tid. Men fått avslag av hsb? varför är det så? Nån som fått hyra ut längre än ett år? Kommer behöva sälja min lägenhet med förlust om jag säljer nu? och bor hos min kille nu Permanent 


    Jag är ordförande för en BRF. Den går under Hsb, dvs föreningen köper sin tjänster genom HSB.

    Men har just gått upp i rätten med liknande ärende som för dig.

    Via förening hävda vi stadgarna, men detta dum förklarade domaren, ni får ha vilka lagar ni själva vill, det är bostadsrättslagen som gäller och har företräde före själva förenings egna stadgar, föreningens stadgar o lagar kan man kort o gott torka sig i arselet med.

    Just nu är bostadsmarknaden svår, lägg ut den till försäljning, är den svår såld behöver man inte sälja till förlust första året, man kan även vinna längre tid, upp till 3 år enligt domaren, men 1 år i taget, dvs bostadsrättsägaren hade redan haft uthyrt 1 år, var vid begäran av ännu ett år, jag var tvungen o gå upp i Hyres o arrende nämnden.

    Vad HSB berättar eller gör har inget med lagen o göra, det är deras egna uppfattning, gå upp i rätten är gratis, hänvisa eller gå ut till försäljning, du kan dra tillbaka den om du inte får pris runt vad du gav för den, eller om den är svårsåld.
    Men vinna ännu ett år med uthyrning.
Svar på tråden hyra ut i andrahand nekad