• abcmamma

    Flytta barn inför förskoleklass

    Hej, jag är separerad och har två barn. Jag flyttade ut från vår gemensamma lägenhet för några år sedan och barnen har bott mest hos mig men ändå med utgångspunkt växelvis boende hos båda. Barnen vill vara mer hos mig och vi har för det mesta låtit dem det. 

    Nu är äldsta i skolåldern och ska börja förskoleklass. De har gått i förskola nära den gamla bostaden där ena föräldern bor kvar. 

    Men eftersom jag har haft barnen mycket mer så har jag velat att de ska börja skolan hos mig. Det är svårt att styra upp umgänge och kalas på det avståndet vi bor och en andra föräldern har inte tagit det ansvaret hittills.....


    Jag har hittat en liten skola som jag hoppas ska funka bra. Den andra föräldern har inte sökt någon skola vid den bostaden.. så det är en osäkert vilken skola som isåfall blir aktuell....
    vi har blivit erbjudna en plats på skolan brevid mig .. men nu har jag så fruktansvärt dåligt samvete.... Det kommer förmodligen innebära att barnen får mindre kontakt med pappa då vi bor 3 mil ifrån varandra. Det är svårt att pendla så man hinner till skolan då det är så mycket bilköer på morgonen.. så isåfall skulle jag behöva köpa en lägenhet i närområdet.. (vi bor i hus nu) 

    Jag har bara så dåligt samvete eftersom jag själv flyttade 50 mil när jag började skolan och kände mig så utanför och i underläge då de flesta redan kände varandra sedan tidigare ... Orolig att jag skapar sämre förutsättningar för mitt barn, när jag dessutom upplevt det själv. Barnet leker med de andra som ska börja skolan där barnet går i förskola, men har ingen bästa kompis ibland de barnen... Barnen trivs väldigt bra i vårt hus.. så det känns också fel att riva upp dem... 

    Jag trivs jättebra i huset och inte lika bra i lägenhet och känner oro för att flytta till lägenhet och sen vill kanske andra föräldern inte ta så stort ansvar ändå .....
  • Svar på tråden Flytta barn inför förskoleklass
  • Anonym (A)

    Här splittras de flesta upp inför skolstart då skolorna är många och barnen likaså. Min dotter kände ingen alls i sin klass men det löste sig fint. Många barn har tillkommit under åren och klasserna har splittras i både åk 4 och 7 igen. Visst har det varit lite ledsamt att "den och den" inte kom i samma klass men inget som inte har funkat bra ändå.

  • fjanten

    Vår son kände inte en unge i klassen när han började. Inom en månad hade han haft lekdejter med tre olika ungar. Behöver absolut inte vara ett problem.

  • Anonym (Siri)

    Jag förstod inte det där med att du måste flytta till lägenhet. Men ang flytt inför skolstart så är ju bästa tiden att flytta nu innan fsk start. Jag tyckte det var jobbigt för vårt barn att börja skolan för alla hon lekte med började i andra skolan som var i samma upptagningsområde. Men vi fick inte plats där för vi bodde närmre en annan. Men det var ju inga problem när skolan väl började. Det var flera som kände varandra men många som inte gjorde det. Under året har också tillkommit flera nya barn som flyttat dit. Och några ska flytta härifrån innan ettan. Alla går inte samma skola från förskola till nian och här gör man också om klasserna mellan varje stadie. Så just den biten tror jag inte du behöver ha så väldigt dåligt samvete över. Barn får lätt nya kompisar i den åldern och skolan jobbar mycket med att alla ska trivas och lära känna varandra.

  • Anonym (Boende)

    Om du har barnen mer ska barnen vara skrivna hos dig. Och då gäller närmaste skola.

Svar på tråden Flytta barn inför förskoleklass