• Hannah0808

    Tips och råd önskas!

    Har efter flera års kämpande blivit gravid och är nu i 14 veckan. Har precis kunnat känna glädje för att detta faktiskt är sant!
    Är 45 år och har inga vänner eller släktingar som är i samma skede av livet. Detta  i att kroppen börjar ändra sig och nya byxor behövs. Vill inte lägga massor av pengar på mammakläder, så har någon förslag på affärer/hemsidor?
    Önskar även höra när man ska börja inhandla saker och vad man ska priorotera? 


    tack! Glad

  • Svar på tråden Tips och råd önskas!
  • Kvinna1989

    Grattis! :)

    Jag var gravid 2021 och är nu gravid i vecka 30, och har inte heller viljat lägga massa pengar på mamma kläder.

    Nu vet jag inte vad för stil du har men själv föredrar jag sköna basic leggings med klänning eller lång skjorta :) 
    Äger endast ett par mamma byxor som egentligen är tränings tights från stadium. Men annars har jag köpt mycket "vanliga" kläder på rea från Kappahl, lindex och zalando.

  • Jenam248

    Jag handlade några klädesplagg second hand och på rea på H&M. Jag vet inte om second hand butiken Busfrö finns i din stad, men kan varmt rekommendera den för både mammakläder och bebiskläder. Second hand mammakläder tycker jag fungerar, för de är oftast inte så slitna. Och H&M har mycket rea på mammakläder, för min andra graviditet köpte jag ett par byxor (100 , ett linne (79 och ett par shorts (59 .

    Sedan köpte jag ett 3 pack mammatrosor nya, det behövs ju egentligen inte, men mina vanliga trosor blev förstörda när jag använde dem under min första graviditet, så man får själv bestämma om man vill köpa nya eller förstöra sina nuvarande (om man har sådana som går upp över magen som jag hade, nu är de förstörda i resåren runt midjan).

    Det finns också något som heter flexibelt (googla på gravid flexibelt) som man kan köpa och använda med sina vanliga byxor, jag använde aldrig detta eftersom jag även blev stor runt rumpan under mina graviditeter så mina vanliga jeans blev lite tajta :)

    Det behövs ju egentligen inte så mycket kläder, det kan vara bra att ha 2 par byxor/leggings för ombyte. Leggings är skönast, speciellt i slutet. Det går också att ha vanliga leggings och sätta resåren under magen. Och det kanske är utanför din fråga, men jag rekommenderar trosskydd, för under en graviditet händer mycket där nere och byxorna håller sig fräshare längre om man använder trosskydd varje dag. Mindre gånger man behöver tvätta dem :)

    När jag gått hemma så har jag annars gått i sambons t-shirts och sommarklänningar mitt i vintern, skönt när det inte sitter åt runt magen. Samt sambons vinterjacka, kanske skulle jag ha kunnat styla till det lite med hans skjortor också ;)

    Och grattis till bebben!

Svar på tråden Tips och råd önskas!