• Anonym (Anonyma)

    Smitta herpes

    Hej


    Min kille har herpes typ 1 vid munnen och jag har nyss konstaterat att jag fått typ 1 i underlivet. 
    Kan jag nu smitta honom med typ 1 i underlivet och han mig vid munnen eller är vi nu immuna med en smitta på var sitt ställe som bara återkommer på det stället?
  • Svar på tråden Smitta herpes
  • Anonym (Katarina)

    Jag skulle tänka att eftersom båda har viruset så får ni räkna med att det kan bryta ut både i ansikte och kön/anus  på er båda. Jag har själv typ 2 i underivet men har nu haft två på munnen också.

  • Anonym (Anonyma)

    Men är det inte konstigt att jag blev smittad i underlivet först och inte på munnen? Vi har ju hånglat mycket mer än vi haft oralsex?

  • Anonym (Katarina)
    Anonym (Anonyma) skrev 2023-03-28 13:08:23 följande:

    Men är det inte konstigt att jag blev smittad i underlivet först och inte på munnen? Vi har ju hånglat mycket mer än vi haft oralsex?


    Nej. Det är omöjligt att veta när och, hur och varför man smittas och det är en orsak till att det inte sker någon smittspårning. Du kan ha burit på viruset i flera år innan det bröt ut. Det är inte ens säkert att han smittade dig. 
  • GreenTea
    Anonym (Anonyma) skrev 2023-03-28 13:08:23 följande:

    Men är det inte konstigt att jag blev smittad i underlivet först och inte på munnen? Vi har ju hånglat mycket mer än vi haft oralsex?


    Vet inte om du testat dig innan men de flesta får typ 1 vid munnen via sina föräldrar eller typ från de första personerna man kysser som tonåring. De flesta lever sen hela sina liv utan att ha märkt av symptom överhuvudtaget. Min poäng är att du kanske redan har typ 1 vid munnen sen tidigare. Eller fått det också av honom men inte märkt av det.

    Och svar på din fråga är att typ 1 på ena stället ger inte immunitet på det andra stället. Det ger inte heller immunitet mot typ 2.
  • Anonym (Har herpes typ 1)

    Om man har typ 1 på ett ställe har man visst skydd mot att få på fler ställen. Det smittar alltså svårligen från ditt kön till killens kön.

  • Anonym (Katarina)
    Anonym (Har herpes typ 1) skrev 2023-03-28 22:14:27 följande:

    Om man har typ 1 på ett ställe har man visst skydd mot att få på fler ställen. Det smittar alltså svårligen från ditt kön till killens kön.



Svar på tråden Smitta herpes