• Clina38

    Ivf- embryon slutar dela sig

    Hej, 

    Jag (25 år) och min fästman (29 år) har precis genomgått första försöket med ivf efter 2 års försök på egen hand. Under utredning fick vi reda på att mina ägg och hans spermier såg bra ut. Jag gick på Gonal-f 150 och sen minskade till 125. Jag blev överstimulerad så det planerades totalfrys. blev besviken redan då. Men visste inte vad som väntade mig. Jag fick ut 21 ägg vid ägguttaget varav 14 befruktades och alla 14 ägg stannade av utvecklingen på dag 2. Hamnade i chock nu när jag fick beskedet, och ser fortfarande inget ljus eller hopp om att nästa försök ska bli bättre. Det verkar inte vara en slump då alla befruktade ägg stannade av samtidigt. 

    Är det någon annan som har varit med om liknande eller som kan ge mig lite hopp? 
  • Svar på tråden Ivf- embryon slutar dela sig
  • nsnuggles
    Mathilda88 skrev 2023-06-13 23:00:17 följande:
    Åh nej din stackare!! Lider verkligen med dig!! Hjärta Vet hur jävligt det känns GråterGråter

    Ja labbet ringde på morgonen dagen före återföring och jag fick samtal samma dag från läkaren om planering framåt. Väldigt tacksam för det, slippa oroa sig för det med efter beskedet. Nästa runda ska vi ta Menopur och aningens högre dos från start istället för Gonal-F. Läkaren berättade att tydligen var mina ägg av dålig kvalité och var synligt granulerade. Han motiverade att försöka igen med att "Ibland hittar vi ngt bra". Har fått höra om andra som haft samma resultat första gången men lyckats vid senare försök. Vi får se. 
    Jag tar nu Q10 (utöver flertalet andra tillskott) och börjat på akupunktur (i enlighet med kinesisk gammal medicin) för att försöka ge äggen en chans till att bli bättre. Läser boken It start with the egg och följer dens rekommendationer (lättläst och baserad helt på vetenskapliga studier). 
    Ja fy fan alltså, denna resan är fruktansvärt tuff!!! Gråter 
    Ja så jobbigt detta Gråter men känns lite bättre nu efter att ha träffat läkaren idag.
    Hon var fortfarande positiv till att vi ska lyckas. Hon sa att det kan bli så här en gång och sen helt annorlunda nästa gång, en gång ingen gång typ. Hon sa också att normalt för kvinnor kanske var tredje cykel har ett bra ägg men för vissa kvinnor kan det vara mycket mer sällan än så och då krävs det många ägg för att lyckas få till ett barn. Denna gång var antagligen en "sämre" äggbatch men det betyder inte att nästa kommer vara dålig också.

    Känns mer hoppfullt nu och jag har bestämt mig för att jag ska få fram det där superägget!!  Jag ska också få köra menopur nästa gång, denna gången körde jag med bemfola.

    Köpte faktiskt hem Q10 häromdagen så ska börja ta det jag med, men känner mig tveksam. Har testat så mycket olika grejer, bidrottning gele, rosenrot, zink, magnesium osv.. inget har hjälpt än så länge men skadar ju inte att testa Glad

    Hoppas Q10 och menopur är vår grej Hjärta
  • Mathilda88
    nsnuggles skrev 2023-06-14 20:08:42 följande:
    Ja så jobbigt detta Gråter men känns lite bättre nu efter att ha träffat läkaren idag.
    Hon var fortfarande positiv till att vi ska lyckas. Hon sa att det kan bli så här en gång och sen helt annorlunda nästa gång, en gång ingen gång typ. Hon sa också att normalt för kvinnor kanske var tredje cykel har ett bra ägg men för vissa kvinnor kan det vara mycket mer sällan än så och då krävs det många ägg för att lyckas få till ett barn. Denna gång var antagligen en "sämre" äggbatch men det betyder inte att nästa kommer vara dålig också.

    Känns mer hoppfullt nu och jag har bestämt mig för att jag ska få fram det där superägget!!  Jag ska också få köra menopur nästa gång, denna gången körde jag med bemfola.

    Köpte faktiskt hem Q10 häromdagen så ska börja ta det jag med, men känner mig tveksam. Har testat så mycket olika grejer, bidrottning gele, rosenrot, zink, magnesium osv.. inget har hjälpt än så länge men skadar ju inte att testa Glad

    Hoppas Q10 och menopur är vår grej Hjärta
    Men så fint peppande av läkaren! Då får man ju verkligen upp hoppet! {#emotions_dlg.flower} Önskar jag hade fått den informationen med när jag hade mitt läkarsamtal! Nu var visserligen mina ägg granulerade så min utgångspunkt är troligen lite annorlunda.

    Förstår motivationen nu! Ja nu känns det som att möjligheterna är stora till nästa gång! Ja håller tummarna för att Menopur är vår grej Hjärta. Känns lovande! Hjärta Och att Q10 kan toppa våra ägg.

    Q10 finns det vetenskaplig evidens på att det fungerar {#emotions_dlg.flower}. Så länge man köper Ubiqinol och inte Ubiqinon (om det inte är från Pharma Nord). Bidrottningsgele finns ingen evidens för att det fungerar, tvärtom kan det påverka olika beroende på ens grundproblem samt observandum då de innehåller hormoner ifrån drottningen - kan bli helt fel reaktion. Rosenrot har jag inte läst ngt om i boken "It starts with the egg" (köp om du får möjlighet, den är den bästa! Enkelt skrivet med sammanställd vetenskap). Zink är bra för att förbättra/optimera testosteron-nivån, D-vitamin har visats ha bra effekt och den i sig behöver magnesium för att ge optimal effekt. Allt detta och mkt mer finner du i boken om vad som kan ge just dig bäst resultat utifrån dina behov :)
  • Mathilda88
    nsnuggles skrev 2023-06-14 20:08:42 följande:
    Ja så jobbigt detta Gråter men känns lite bättre nu efter att ha träffat läkaren idag.
    Hon var fortfarande positiv till att vi ska lyckas. Hon sa att det kan bli så här en gång och sen helt annorlunda nästa gång, en gång ingen gång typ. Hon sa också att normalt för kvinnor kanske var tredje cykel har ett bra ägg men för vissa kvinnor kan det vara mycket mer sällan än så och då krävs det många ägg för att lyckas få till ett barn. Denna gång var antagligen en "sämre" äggbatch men det betyder inte att nästa kommer vara dålig också.

    Känns mer hoppfullt nu och jag har bestämt mig för att jag ska få fram det där superägget!!  Jag ska också få köra menopur nästa gång, denna gången körde jag med bemfola.

    Köpte faktiskt hem Q10 häromdagen så ska börja ta det jag med, men känner mig tveksam. Har testat så mycket olika grejer, bidrottning gele, rosenrot, zink, magnesium osv.. inget har hjälpt än så länge men skadar ju inte att testa Glad

    Hoppas Q10 och menopur är vår grej Hjärta
    Hur har det gått för dig? Hunnit göra nytt försök? ❤️
  • Mathilda88
    Clina38 skrev 2023-04-17 06:23:17 följande:

    Läkaren sa att det var väldigt ovanligt, typ en på hundra och att det inte finns någon mirakellösning. Dessa ord var så smärtsamma att höra. Men vi ska dit på torsdag och höra vad dom säger men det känns extremt hopplöst. Det känns också väldigt ensamt eftersom jag aldrig hört eller läst om att detta har hänt någon annan.


    Hur har det gått för dig Clina38? Vad sa läkaren på besöket? Hunnit höra fler behandlingar sen dess? ❤️
  • Anonym (Sara F)

    Ni är väldigt unga. I ert fall skulle jag gå tillbaka till era individuella värden. Ta en fullständig hälsokontroll och kolla så att alla era värden ligger bra och vad ni annars kan behöva förbättra med kostintag, motion (regelbunden men ej överdriven konditionsträning), vitaminer, mineraler. Bra tips är att båda slutar med alkohol och kaffe helt. För mannen sluta med varma bad och bastu. För kvinnan äta rikligt och ej träna för mycket, men tre gånger i veckan är bra. Rött kött skulle jag skippa. Ersätt med baljväxter och fisk.
    Samtidigt skulle jag kolla vad exakt din mans värden hamnat på? I Sverige är de slarviga med att kolla mannens värden innan de sätter igång med IVF och utsätter kvinnan för det enorma ingrepp det innebär. Mannens spermier måste kollas både vad gäller koncentration, rörlighet, i vilken grad de är morfologiskt korrekta, vilken DNA fragmentering de har och kariotyp. Det kan finnas problem med spermierna som gör att embryon slutar utvecklas. 


    Samtidigt kan ni även kolla er båda med ett genetiskt anlagsbärartest! Detta kan visa om ni båda är ?tysta bärare? av genetiska sjukdomar som i fall där båda bär på dem, kan leda till att embryon avstannar eller missfall om graviditeten fortsätter. Många missfall beror på detta även att vi i Sverige sällan talar om det. I USA kan alla enkelt beställa ett test för att se om de är kompatibla med sin partner eller om det vore bättre att byta partner / använda donerade spermier, för att inte bära på samma genetiska sjukdom som kan leda till ej utvecklade embryon eller missfall. 


    En annan teori är att ngt gått fel i labbet på just den klinik ni använt. Kanske ngt med utrustningen, kanske mänsklig faktor. Det är alltid känsligare för embryon att växa utanför kroppen än inuti kvinnokroppen. Jag skulle byta klinik om ni vill prova igen.
     
    IVF läkare är oftast gynekologer, insatta i kvinnans organ men tyvärr inte lika insatta i manlig infertilitet eller genetiska sjukdomar tyvärr. Dessutom är det av politiska skäl svårt att få till genetiska anlagsbärartest i Sverige. I USA är det lätt att beställa för en kostnad på bara 2500kr.

  • nsnuggles
    Mathilda88 skrev 2023-07-23 05:08:24 följande:
    Hur har det gått för dig? Hunnit göra nytt försök? ❤️
    Hej! Har inte hunnit göra något nytt försök än. Kliniken jag går på har sommarstängt. Nästa försök är planerat till slutet av augusti/början av september beroende på när mensen kommer Glad

    Hur har det gått för dig? Har du gjort något nytt försök? Hjärta
  • Mathilda88
    nsnuggles skrev 2023-07-28 10:10:51 följande:
    Hej! Har inte hunnit göra något nytt försök än. Kliniken jag går på har sommarstängt. Nästa försök är planerat till slutet av augusti/början av september beroende på när mensen kommer Glad

    Hur har det gått för dig? Har du gjort något nytt försök? Hjärta
    Okej, håller tummarna för er då! Hjärta
    Nej precis detsamma här, sommarstängt och förhoppningsvis får vi köra igång nästa omgång i slutet av augusti. Är prioriterade, men inte säkert ändå. 
  • nsnuggles
    Mathilda88 skrev 2023-07-28 15:51:46 följande:
    Okej, håller tummarna för er då! Hjärta
    Nej precis detsamma här, sommarstängt och förhoppningsvis får vi köra igång nästa omgång i slutet av augusti. Är prioriterade, men inte säkert ändå. 
    Hej Mathilda88 hur har det gått för dig? Hjärta

    För mig gick det bättre den här gången. Fick ut 15 ägg varav 12 befruktades normalt. Fick tillbaka en tvådagars i fredags som jag ruvar på nu. Fick veta idag att 1 blastocysta gick att frysa! Vet dock inte hur det gick för resterande 10 embryon, ska fråga nästa gång jag är där. Men känns skönt att veta att vi kan få blastocystor iaf. Var så rädd att det alltid skulle stanna av vid dag 2-3.  
  • Mathilda88
    nsnuggles skrev 2023-09-26 18:41:35 följande:
    Hej Mathilda88 hur har det gått för dig? Hjärta

    För mig gick det bättre den här gången. Fick ut 15 ägg varav 12 befruktades normalt. Fick tillbaka en tvådagars i fredags som jag ruvar på nu. Fick veta idag att 1 blastocysta gick att frysa! Vet dock inte hur det gick för resterande 10 embryon, ska fråga nästa gång jag är där. Men känns skönt att veta att vi kan få blastocystor iaf. Var så rädd att det alltid skulle stanna av vid dag 2-3.  

    Hej! 


    Inget vidare tyvärr. Fick omgång två den 1 september ut 15 ägg, 12 mogna och fick besked om 8 befruktade - visade sig sen vara 7 egentligen. Dom ville vänta till dag 5 igen för återföring trots historiken. 6 embryon dog på dag 3, ett levde till dag 5 men var cellfattig, så nekades att få den återförd. Alla hade fragmentering grad 3 igen.

    Var planerad för start av långt protokoll nu i början av november på CD19 (men om en vecka), men nya blodprover visade på högt TSH på hela 4,4 😱! Så chansen till ett tredje försök detta året rök nog med stor sannolikhet där. 😢

  • Mathilda88
    nsnuggles skrev 2023-09-26 18:41:35 följande:
    Hej Mathilda88 hur har det gått för dig? Hjärta

    För mig gick det bättre den här gången. Fick ut 15 ägg varav 12 befruktades normalt. Fick tillbaka en tvådagars i fredags som jag ruvar på nu. Fick veta idag att 1 blastocysta gick att frysa! Vet dock inte hur det gick för resterande 10 embryon, ska fråga nästa gång jag är där. Men känns skönt att veta att vi kan få blastocystor iaf. Var så rädd att det alltid skulle stanna av vid dag 2-3.  
    Men så underbart att höra att det gick så mkt bättre för er denna gången!! 😍🙏 Håller tummarna för att er 2dagars fäst och att den vackra flingan i frysen kanske kan tänkas bli ett syskon i framtiden! ❤️
  • nsnuggles
    Mathilda88 skrev 2023-10-04 04:42:41 följande:

    Hej! 


    Inget vidare tyvärr. Fick omgång två den 1 september ut 15 ägg, 12 mogna och fick besked om 8 befruktade - visade sig sen vara 7 egentligen. Dom ville vänta till dag 5 igen för återföring trots historiken. 6 embryon dog på dag 3, ett levde till dag 5 men var cellfattig, så nekades att få den återförd. Alla hade fragmentering grad 3 igen.

    Var planerad för start av långt protokoll nu i början av november på CD19 (men om en vecka), men nya blodprover visade på högt TSH på hela 4,4 😱! Så chansen till ett tredje försök detta året rök nog med stor sannolikhet där. 😢


    Åh va tråkigt att höra, blir så ledsen för din skull Gråter Hjärta Hade läkarna någon förklaring till varför du inte kunde få återföring dag 2? Hur tänker de kring tredje försöket, har de sagt ok till dag 2 då? Kanske ni till och med kan få 2 embryon tillbaka? 

    Har du haft högt TSH innan eller har det kommit plötsligt? Kan det ha något med embryokvalité att göra? Hur känns det annars med att göra långt protokoll? Hoppas du får ner TSH snabbt och kanske kan starta i år iaf!! Skickar dig massor med styrkekramar!! 

    Jag testade positivt i lördags och nu är jag i vecka 5 (4+1). Tyvärr har graviditeten triggat igång överstimulering så mår kasst Rynkar på näsan vågar inte riktigt glädjas än heller.. så rädd att det ska bli missfall. 

    Hoppas så du ska lyckas nästa försök Hjärta Ta hand om dig!
  • Mathilda88
    nsnuggles skrev 2023-10-05 16:28:26 följande:
    Åh va tråkigt att höra, blir så ledsen för din skull Gråter Hjärta Hade läkarna någon förklaring till varför du inte kunde få återföring dag 2? Hur tänker de kring tredje försöket, har de sagt ok till dag 2 då? Kanske ni till och med kan få 2 embryon tillbaka? 

    Har du haft högt TSH innan eller har det kommit plötsligt? Kan det ha något med embryokvalité att göra? Hur känns det annars med att göra långt protokoll? Hoppas du får ner TSH snabbt och kanske kan starta i år iaf!! Skickar dig massor med styrkekramar!! 

    Jag testade positivt i lördags och nu är jag i vecka 5 (4+1). Tyvärr har graviditeten triggat igång överstimulering så mår kasst Rynkar på näsan vågar inte riktigt glädjas än heller.. så rädd att det ska bli missfall. 

    Hoppas så du ska lyckas nästa försök Hjärta Ta hand om dig!
    Stort grattis!! Förstår att du inte mår bra, överstimulering är ett obehagligt läge Hjärta Hoppas det lättar snart och du kan få njuta av graviditeten!

    Fick ingen förklaring på det men antar att de ville ha koll på utvecklingen av embryona över tid, om de fragmenterades lika illa som första gången (grad 3). Vilket de ju gjorde tyvärr. Försöker trösta mig med att nu vet vi iallafall att en trots allt överlevde till dag 5 denna gången om än i dåligt skick, bättre än första rundan.. Ja de har sagt ok till att återföra 2 embryon på dag 2 till nästa omgång ifall att vi får till två fina och likvärdiga embryon (vilket vi inte lyckats med hittills så är ju ett enkelt löfte). 

    Nej jag hade bra för ett år sedan, låg då på 1,8 i TSH. Tagit nytt prov idag som visade på 1,0!! Så sjunkit från 4,4 på 1,5 vecka! Halleluja! Hjärta Ingen autoimmunitet (inte heller för ett år sedan). T4 och T3 normala på 15 respektive 5. Puh vilken lättnad!
    Ja har också tänkt på det med om det kan påverka äggkvalitén, inte kunnat hitta ngt svar än på det. 

    Tack så hemskt mkt HjärtaHjärta Ta hand om dig själv med! Hjärta
  • Bella2023

    Hej alla!

    jag har nu gjort mitt andra försök, det blev 10 ägg, 7 befruktade, en 3 dagars 8 cellig som är återförd, och inget till frys. Ska tjuvtesta idag :)

    känns kul att det blev en återföring men vågar inte hoppas?

  • Mathilda88
    Bella2023 skrev 2023-10-28 08:36:03 följande:

    Hej alla!

    jag har nu gjort mitt andra försök, det blev 10 ägg, 7 befruktade, en 3 dagars 8 cellig som är återförd, och inget till frys. Ska tjuvtesta idag :)

    känns kul att det blev en återföring men vågar inte hoppas?


    Underbart iallafall med en återförd! ❤️ Låter som en fin en! Håller tummar och tår för den! Nej lite så, när lever vi utan osäkerhet? 😅 Hur utvecklades de andra? Hur såg ditt protokoll ut denna gången jämfört med förra? 
  • Bella2023

    de flesta slutade dela på sig dag 4/5. så hoppas verkligen på ett plus nu. Jag tog otrivelle sprutan för 12 dagar sedan, och har tjuvtestat och har ett svagt (men tydligt) plus?. Men osäker på om det är ett falskplus pga otrivelle?.

  • Mathilda88
    Bella2023 skrev 2023-10-28 23:56:48 följande:

    de flesta slutade dela på sig dag 4/5. så hoppas verkligen på ett plus nu. Jag tog otrivelle sprutan för 12 dagar sedan, och har tjuvtestat och har ett svagt (men tydligt) plus?. Men osäker på om det är ett falskplus pga otrivelle?.


    Åh så spännande! Man brukar säga att Ovitrellen syns i 10 dagar, så det skulle kunna vara ett riktigt plus! Håller tummarna!
Svar på tråden Ivf- embryon slutar dela sig