• Juniper1

    Gravid på första försöket?

    När man närmar sig 40, är det troligt att man blir gravid på första försöket om man dessutom är i förklimakteriet?

    Jag menar om man har lågt östrogen borde det inte vara svårt att bli gravid?

  • Svar på tråden Gravid på första försöket?
  • Anotherone

    Är man konstaterat i förklimakteriet så borde det ha viss påverkan. Då har ju kroppen börjat "avveckla" den funktionen liksom.
    Jag var inte 40+ men 36 senast jag blev gravid och det funkade på första försöket men jag har haft lätt att bli gravid även innan. Och jag hade inga känningar av något förklimakterie.

  • Pimpinellan

    Nej, det är överlag ovanligt att bli gravid på ett försök i den åldern. Ca 50% av alla 39-åringar blir gravida inom ett år. Att jämföra med överlag där siffran är ca 85%.

  • Villvaraanonym83
    Juniper1 skrev 2023-04-30 22:10:47 följande:
    Gravid på första försöket?

    När man närmar sig 40, är det troligt att man blir gravid på första försöket om man dessutom är i förklimakteriet?

    Jag menar om man har lågt östrogen borde det inte vara svårt att bli gravid?


    Jag kan inte svara exakt på det, för jag är inte i förklimakteriet. Men jag är 40 år och blev gravid på första försöket med båda mina barn. Det första födde jag när jag var 38 och det andra kommer om två månader. 
  • BuoBä

    En bekant blev gravid vid ett ONS när hon var 39, så bara ålder är inget pålitligt preventivmedel...

  • Kia1982

    Troligt är det då rakt inte, men visst händer det på individnivå. Statistiken talar ju emot. Själv är jag 41 och väntar barn till sommaren, blev gravid efter 8 månader när jag alltså var 40. Men hade då perfekta värden. 

  • Lindha76

    Jag blev gravid  precis efter jag fyllt 44 år (ej planerat), blev gravid igen när jag var 45 men fick MF i v.14 och blev gravid i Mars i år men fick ett tidigt MF.
    Har en son på 30 år sen tidigare

Svar på tråden Gravid på första försöket?