• Sooora

    Hashimotos/Hypotereos

    Hej. Mitt första inlägg här. Vet inte riktigt hur jag ska börja, utan bara skriver det jag känner. Lång historia kort: jag och min man har varit gifta sedan 2015. Kunde ej vara intima förrän förra året då jag övervunnit Vaginism. Lyckan var/är total och en lååång väg.

    nånstans här fick jag Hashimotos, fastforward börjar vi från och med typ November förra året planera graviditet i samspel med min endokrinolog. Mars i år blir vi gravida då min endokrinolo sa att jag har bra värden (var då ännu inte påläst om TSH, T3, T4, TPO-Ak etc etc). får missfall i v5. blir gravid igen nu i Juni, fick missfall förrigå. Loggar in på 1177 och ser att mina värden är återigen(!) bra FÖRUTOM mina antikroppa, dem ligger på hela 1300. Enligt min research så skall antikropparna attackera embryon i v5. nu till min fundering. är det någon som vet om detta stämmer? Jag har bestämt mig för att köra på total glutenfri och sockerfri kost samt undvika snabba kolhydrater goch äta selen och zink samt vardaglig motion i syfte att få ner mina AK och sedan försöka igen. Åsikter? Tips och råd om detta? Snälla kom med så mkt input ni bara kan, jag är despera. har också tänkt att få hjälp med att få ner mina AK via en gynekolog då min endokrinolo vägrar se sambandet mellan missfall och förhöjda antikroppar, utan han hänvisade mig till Gyn då det ligger på ?deras bord?.

    All hjälp tas taaaacksamt emot 

  • Svar på tråden Hashimotos/Hypotereos
  • Rosen3

    Jag har oxå samma problem! Har ganska höga TPO-antikroppar på 138. Vet ej vad som är mycket eller lite dock. Men läkaren vill inte ge mig levaxin då jag har bra värde på TSH. Har tre missfall bakom mig och ev ett pågående. 


    Man blir trött att inte veta vad som är problemet. Tror du att selen-tabletter kan hjälpa bra?

  • Agda90

    Man medicinerar inte höga antikroppar. Man medicinerar när TSH ligger högt eller ft4 ligger lågt. Åt TPO rycker vården på axlarna. Så där kommer du aldrig att få ordentligt med hjälp.

    Din tanke med kosten är en bra start men den täcker inte hela vägen. Antikroppar är en inflammation och man måste få ner den. Det bästa sättet är AIP kost (Autoimuna protokollet). Jag har själv följt protokollet under flera år i olika stirkta varitanter av det. Fått ner mina antikroppar, kunnat sänka levaxin dosen då värdena blivit bättre och bättre. 

    Googla Karl hulten och AIP. Jag tycker att hans råd är enklast att följa. 

    Jag fick min hypo diagnos för 16 år sedan, när min först födda var ett år. De första åren trodde jag på min läkare för han var ju läkare. Men när mitt mående förblev kasst började jag att läsa, läsa, läsa, läsa. 
    Det finns väldigt mycket matnyttigt att hitta och man måste tänka utanför boxen för att komma tillrätta med sitt problem. 

    Det fina med AIP kost (som är en variant av Paleo) är att du kan leva på det viset. Det är en fullvärdig kost som du kan leva på under din graviditet också. 

    Jag har de senaste åren lärt mig att meditera och att andas rätt (googla Anna Hallens andningsminut, det är det enklaste sättet att förklara det där med andningen). Stress är den absoluta största fienden. 

  • Sooora
    Agda90 skrev 2023-08-24 08:32:22 följande:

    Man medicinerar inte höga antikroppar. Man medicinerar när TSH ligger högt eller ft4 ligger lågt. Åt TPO rycker vården på axlarna. Så där kommer du aldrig att få ordentligt med hjälp.

    Din tanke med kosten är en bra start men den täcker inte hela vägen. Antikroppar är en inflammation och man måste få ner den. Det bästa sättet är AIP kost (Autoimuna protokollet). Jag har själv följt protokollet under flera år i olika stirkta varitanter av det. Fått ner mina antikroppar, kunnat sänka levaxin dosen då värdena blivit bättre och bättre. 

    Googla Karl hulten och AIP. Jag tycker att hans råd är enklast att följa. 

    Jag fick min hypo diagnos för 16 år sedan, när min först födda var ett år. De första åren trodde jag på min läkare för han var ju läkare. Men när mitt mående förblev kasst började jag att läsa, läsa, läsa, läsa. 
    Det finns väldigt mycket matnyttigt att hitta och man måste tänka utanför boxen för att komma tillrätta med sitt problem. 

    Det fina med AIP kost (som är en variant av Paleo) är att du kan leva på det viset. Det är en fullvärdig kost som du kan leva på under din graviditet också. 

    Jag har de senaste åren lärt mig att meditera och att andas rätt (googla Anna Hallens andningsminut, det är det enklaste sättet att förklara det där med andningen). Stress är den absoluta största fienden. 


     


    har läst att folk fått medicin i form av Prednisolon och det ska tydligen halvera TPOak? Varit idag hos Gyn, och precis som du säger tycker dem åt axlarna när man tar upp AK och säger ?nationellt finns det inga rekommendationer?. läste lite om Karl Hultén och AIP, bara en fråga, är det realistiskt att köra på aip? Och isåfall hur länge? Fick du själv resultat? Jag har fått ner AK från 1300 till 950 men det är fortfarande en låååång väg att gå. blir knäpp snart vet inte vad jag ska ta mig till? :(

  • Rosen3
    Sooora skrev 2023-08-29 12:57:07 följande:

     


    har läst att folk fått medicin i form av Prednisolon och det ska tydligen halvera TPOak? Varit idag hos Gyn, och precis som du säger tycker dem åt axlarna när man tar upp AK och säger ?nationellt finns det inga rekommendationer?. läste lite om Karl Hultén och AIP, bara en fråga, är det realistiskt att köra på aip? Och isåfall hur länge? Fick du själv resultat? Jag har fått ner AK från 1300 till 950 men det är fortfarande en låååång väg att gå. blir knäpp snart vet inte vad jag ska ta mig till? :(


    Har oxå hört att kortison (prednisolon) ska hjälpa och har hört folk som fått det. Har oxå höga TPO-ak och vill ju verkligen få denna medicin om det är därför jag får alla missfall. Måste ju vara något med det att göra. Någon läkare måste ju kunna skriva ut? Är det farligt att äta kortison annars? Fertilitetsplus i Stockholm har jag hört kan hjälpa till med sånt, men vet inte om det gäller alla. Jag bor heller inte i närheten men funderar på att höra av mig dit om min graviditet skiter sig denna gång oxå. 
  • Agda90
    Sooora skrev 2023-08-29 12:57:07 följande:

     


    har läst att folk fått medicin i form av Prednisolon och det ska tydligen halvera TPOak? Varit idag hos Gyn, och precis som du säger tycker dem åt axlarna när man tar upp AK och säger ?nationellt finns det inga rekommendationer?. läste lite om Karl Hultén och AIP, bara en fråga, är det realistiskt att köra på aip? Och isåfall hur länge? Fick du själv resultat? Jag har fått ner AK från 1300 till 950 men det är fortfarande en låååång väg att gå. blir knäpp snart vet inte vad jag ska ta mig till? :(


    Efter ca 1 år på AIP började jag lägga till lite livsmedel så jag äter en blandning mellan AIP och Paleo nu. Jag kommer att fortsätta så livet ut!
    Jag mår så mycket bättre och mina antikroppar har gått ner och håller sig på en trevligt låg nivå
  • Agda90
    Rosen3 skrev 2023-08-29 13:09:12 följande:
    Har oxå hört att kortison (prednisolon) ska hjälpa och har hört folk som fått det. Har oxå höga TPO-ak och vill ju verkligen få denna medicin om det är därför jag får alla missfall. Måste ju vara något med det att göra. Någon läkare måste ju kunna skriva ut? Är det farligt att äta kortison annars? Fertilitetsplus i Stockholm har jag hört kan hjälpa till med sånt, men vet inte om det gäller alla. Jag bor heller inte i närheten men funderar på att höra av mig dit om min graviditet skiter sig denna gång oxå. 
    Jag är starkt emot att äta medicin när man kan lösa saker på naturlig väg. Du fortsätter ju att tillföra ämnen som skapar inflammationer om du inte ändrar kosten. Prednisoslon har biverkningar. Att äta enligt AIP eller Paleo har inga biverkningar. Du kan inte få vätskeansamling, muskelförtvining, tunnare hud, försämrad sårläkning, benskörhet, lägre kalium, förhöjt blodsocker i blodet och urinen, lägre koncentration av hormoner... Alltså listan på fass var otorligt lång och detta var de VANLIGA biverkningarna. 
Svar på tråden Hashimotos/Hypotereos