• Ellipellipang

    Hjälp gropar överarmar

    Om jag håller min arm rakt ut se man inget men om jag dra huden på överarmen lite uppåt så får jag som massa gropar i huden. Är 40 vet inte om jag haft det innan men det ser så konstigt ut och jag är rädd att det är en bindvävssjukdom??

  • Svar på tråden Hjälp gropar överarmar
  • Pixie99

    Utan att ha sett dig, så låter det som fettceller i underhuden som har klumpat ihop sig och bildat ojämnheter med upphöjningar och gropar emellan, så kallade celluliter (inte cellulitis, vilken är en infektionssjukdom).

    Celluliter är ganska vanliga framför allt hos kvinnor, men kan även förekomma hos män. Oftast runt låren och rumpan, men även på magen och överarmarna. vanligtvis om man under en längre tid inte ansträngt musklerna under, vilka annars normalt hjälper till att fördela underhudsfettet mer jämnt. Celluliter är ingen egentlig sjukdom men markerar ofta en överkomsumption av kalorier samt en alltför stillasittande livsstil som i sig själv kan orsaka hälsoproblem.

    Lösningen är att börja träna, dvs aktivera musklerna. Du får ta i ganska hårt, mer än bara vardagsmotion, dvs helst gym med vikter eller maskiner för ett snabbt resultat. Huden kommer då att stramas åt medan fettet bryts ner, vilket ger ett kosmetiskt resultat. Mer viktigt är då det du inte ser, dvs att du får en bättre cirkulation, bättre förbränning och syresättningsförmåga, starkare leder pga ökad omgivande muskulatur, samt ett avsevärt bättre immunförsvar. Du måste även se till att få i dig tillräckligt med vatten och ifall du röker, att du slutar omgående.

Svar på tråden Hjälp gropar överarmar