• HenneGrek

    2åring vaknar mycket på natten

    Hej!
    Jag får aldrig sova...  Min tvååring (snart 2,5) har senaste veckorna börjat vakna extremt mycket på nätterna, han vaknar ca 6-7 ggr per natt. Ofta skriker han till som om han drömmer en mardröm och sedan skriker han efter välling. Pappan vaknar aldrig av barnet (och 1 året jobbade pappan natt) så jag har alltid tagit barnet själv men jag känner mig så sluuut då jag har nytt jobb och pendlar. Har ni några tips? Känns som att jag inte fått sova på år och dagar. Övrig info: Barnet har alltid somnat ca 21 och samsovit. Typ 3 gånger har han inte sovit middag på dagen på helgen och har då somnat ca 18.30..

  • Svar på tråden 2åring vaknar mycket på natten
  • cleoeme

    Jag vet hur jobbigt det är. Jag har två barn.
    Båda mina barn vaknade varje natt tills dom var 4-5 år. Så ah, du får stå ut lite till haha.. finns ingenting som du kan göra riktigt. Eventuellt skulle ni kunna ta bort vilan på dagen, det hjälpte iallafall oss en del. Om barnet är 2.5 år så behövs väl knappast vilan längre, fördelen är att barnet somnar tidigare på kvällen när den inte vilar under dagen.
    Ett annat tips kanske vore att du får hjälp av pappan. Du kanske kan sova i en annan del av hemmet och barnet ligger i samma rum som pappan. När ni sover i samma rum så vet han undermedvetet att du vaknar och tar hand om barnet.

  • HenneGrek
    cleoeme skrev 2023-11-19 11:44:20 följande:

    Jag vet hur jobbigt det är. Jag har två barn.
    Båda mina barn vaknade varje natt tills dom var 4-5 år. Så ah, du får stå ut lite till haha.. finns ingenting som du kan göra riktigt. Eventuellt skulle ni kunna ta bort vilan på dagen, det hjälpte iallafall oss en del. Om barnet är 2.5 år så behövs väl knappast vilan längre, fördelen är att barnet somnar tidigare på kvällen när den inte vilar under dagen.
    Ett annat tips kanske vore att du får hjälp av pappan. Du kanske kan sova i en annan del av hemmet och barnet ligger i samma rum som pappan. När ni sover i samma rum så vet han undermedvetet att du vaknar och tar hand om barnet.


    Åh herregud, till 4-5 år 😅. Pappan och barnet sover ibland (rätt sällan nu) i ett annat rum för att jag ska få sova när jag går upp tidigt men trots det så vaknar inte pappan när barnet vaknar men jag gör det trots att jag har öronproppar och som sagt sover i annat rum. Jag brukar möta barnet halvvägs i lägenheten när han springer och skriker mamma. Min sambo vaknar som sagt inte. Sen hjälper det inte att pappan sitter uppe och gamear och tar sovmorgon på helgerna heller medan jag får vakna hela nätterna men men. Tack för att du skrev iaf 😊
Svar på tråden 2åring vaknar mycket på natten