• Anonym7393

    Kötid genom privat (Livio) eller regionalt (Västra götaland)

    Hej, 

    Är lite nyfiken på skilland på kötid till IVF om man jämför att göra det privat, tillexempel Livio Göteborg, eller genom västra götalands regionen (näl). 

    Någon som har erfarenhet på någon av dessa ställen?

  • Svar på tråden Kötid genom privat (Livio) eller regionalt (Västra götaland)
  • Anonym (Raskt)

    Det var i och för sig 7 år sedan, men vi gjorde behandling på Livio i Gbg och det var ingen kö alls då. Vi väntade ett par veckor på ett inledande samtal, och sen drog behandlingen igång vid nästa mens. De var professionella, men samtidigt väldigt omhändertagande. Det kändes inte som löpande band utan de anpassade behandlingen till oss som par. 
    Kön till Sahlgrenska var då minst 3 månader. 

  • Anonym7393

    Tack för svar!!

    Får jag fråga om ni gjorde infertilitetsutredingen hos dom också? Var lite nyfiken om man skulle göra den någon annanstans men ändå göra själva behandlingen hos dom.

  • Anonym (Raskt)

    Utredningen hade vi gjort ett par år tidigare, via en privat gynekolog som hade avtal med landstinget. Vi hade gjort försök på en annan privat klinik, innan vi flyttade till Göteborgsområdet och gick till Livio. Vi hade med kopior på alla journaler. Det var inga problem. 

  • Anonym (Fisk)

    Vi kommer troligen görs på Livio privat då jag inte kommer att få via landstinget. Men var på en undersökning hos en gynekolog och kollade lite småsaker. Hon sa det är lång kö nu för IVF och om vi planerar barn med IVF bör vi ställa oss i kö så fort som möjligt då väntan är lång. Berättade att det kommer ske privat, ringde Livio som sa att de har runt 2-4 veckors vämterid. Det inget fertilitetsutredning innan mamma lägger massa pengar på IVF. 

  • Kronärtskocka

    Nu var det länge sedan jag hade kontakt med Sahlgrenska (som jag gissar är den klinik som NÄL remitterar till, inte hört att de har egen IVF-klinik) men om ni drömmer eller funderar på fler än ett barn så skulle jag rekommendera er att kolla om ni har rätt till regionfinansierad vård. IVF är dyrt och en vet aldrig hur många försök en behöver. Så kan ni få vården betald är det mycket värt. Har ni egna ägg och spermier ska vårdgarantin gälla. Sahlgrenska kan då hänvisa er till någon privat klinik om de inte kan ta emot er inom den tiden.

    Skrolla ned en bit på deras hemsida för mer info:
    https://www.sahlgrenska.se/omraden/omrade-1/verksamhet-gynekologi-och-reproduktionsmedicin/enheter/reproduktionsmedicinsk-mottagning-sahlgrenska/


    Lycka till oavsett vilken klinik ni väljer att vända er till!

  • Anonym (Jordgubbe)

    Hej!!
    Vi blev remitterade till Sahlgrenska i början av september och i slutet av november blev vi erbjudna landstingsfinanserad IVF-behandling men via privat klinik (Nordic IVF). Vi valde att tacka ja och ska påbörja behandling i januari!😊

Svar på tråden Kötid genom privat (Livio) eller regionalt (Västra götaland)