• Anonym (Tjejen)

    Hur mkt kontakt med exet har du? Och svartsjuka fråga

    Undrar från er som har lämnat ett destruktivt förhållande av olika anledningar, som har barn tillsammans, hur mycket kontakt har ni? Och ålder kanske då på barnet spelar ju stor roll. 
    Alla säger noll kontakt men om jag har det så blir mitt liv ett helvete. Då bråkar man om allt som rör vårat barn, försvårar allt, dyker upp där jag är, är obehaglig och hotfull och elak. Då mår jag än sämre. 
    Har vi kontakt som han vill ska vi helst prata i telefonen 24/7 eller allafall smsa om allt från roliga klipp till gällande barnet. Jag har efter snart 4 år äntligen fått avtal och tider på plats som är juridiskt bindande, vi smsar en hel del varje dag och pratar i telefon några ggr per dag för det mesta. Men då har jag en fungerande vardag kring vårat barn. Jag har gått från att jag måste svara direkt när han skriver eller ringer för annars blir det ett helvete, till att svara när jag kan och vill. Nu kan det gå timmar innan jag svarar och jag slipper möta han utomhus osv. Jag har anmält osv men inget sker. I smart 5 år har det varit så här. Han har försökt träffa andra under tiden men lyckas aldrig behålla någon. Och det märks inte av att han drar ner på våran kontakt när han träffar någon. Jag har gått vidare och min kille vet sen innan vem han är och vet att det är tyvärr så här det kommer få se ut tills ja något annat ändras. 
    Det är som att välja mellan pest eller kolera hela tiden med en sådan människa. Det gör på en psykiskt mer än vad jag trodde för har blivit väldigt dålig i måendet av detta. Och trött på att alla andra bara säger bryt kontakt sen är det klart. Men dem förstår inte. Han har sagt han tänker inte ge upp utan väntar in mig tills det blir vi en dag igen. Trotts jag är otroligt tydlig vad jag vill. Han blir inte svartsjuk när det gäller killen jag har idag men om vi tex har överlämning på offentlig plats så kanske en kille går förbi och kollar på mig så blir han oftast riktigt sur/säger kommentarer osv. Någon gång kom en gammal kollega fram och kramade om mig och förstod rätt snabbt att han hamnade i en märklig situation och gick snabbt iväg sen. Och då blev han sur i dagar mot mig för detta. Förstår inte riktigt hur detta funkar. Någon ?

  • Svar på tråden Hur mkt kontakt med exet har du? Och svartsjuka fråga
  • Anonym (F)

    Du lär inte komma någonvart med anmälningar i nuläget. Om han blir våldsam fysiskt kan du polisanmäla. Det enda som gäller är att begränsa er kontakt. Han försöker fortfarande kontrollera dig. Du måste ta tillbaka kontrollen, och den sitter i ordet NEJ så det är bra att du iaf har backat en del.

    Det enda ni behöver prata om är ifall det är ändrade umgängestider, t ex om den ena av er blir försenad för att hämta/lämna, om det är läkarkallelser eller andra viktiga saker. Skit i hans roliga klipp, om han undrar om du tyckte de var roliga så svara bara "nej, jag brukar inte titta på sånt". Googla grey rock, så lite reaktioner som möjligt är bäst.

  • Anonym (Been there)

    Exakt. Anmälningar kommer du ingen vart med. Polisen gör ett sjukt dåligt jobb med såna här fall
    man får klara sig själv helt enkelt o nästan hoppas på att man får stryk så de händer nåt med anmälningen

  • Anonym (S)

    Generellt tycker jag inte att det finns någon gräns för hur mycket man ?ska? prata med varandra, men då förutsätter det ju såklart att båda vill. 


    Om möjligt tycker jag du bara ska svara högst en gång per dag, svara samlat på det exet har skrivit/ skickar filmer på och inte så konkret, typ bara ?vad härligt att ni haft en fin dag?. 
    Gör kontakten så liten som möjligt utan att för den saken reta upp exet. Försök fasa ut den lite i taget (Självklart undantag om det är något allvarligt med barnet eller att ni faktiskt måste planera något som rör barnet). 
    PratA inte om saker som inte är relevant för barnet. 

  • Anonym (Anna)

    Jag tänker att barnet är i skolåldern?
    Har ni varannan vecka ?

  • Anonym (Tjejen)

    Jo men om jag inte svarar på allt annat som inte rör barnet är vi enligt honom ovänner och då försvårar han livet extremt. Jag har försökt förklara vi inte är något mer än föräldrar men det hjälper inte. Finns inget mellanting för honom. Nej vårat barn går mot 5 år. Han har umgänge varannan helg. 
    Det har gått från foto och video varje dag till någon gång när det är något speciellt som sker, om det sker något utvecklings steg osv. Han krävde detta tidigare. Så det har ändå gått från städning kontakt till mindre och mindre.

Svar på tråden Hur mkt kontakt med exet har du? Och svartsjuka fråga