• Anonym (Sanna)

    Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

    Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.
    Såhär ser det ut per månad:

    Busskort 450:-
    Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

    Hon är medveten om hennes budget men fnyser ändå åt den. 
    Hur ser det ut för er?

  • Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi
  • Anonym (g)
    Anonym (Skämtar du?) skrev 2024-01-06 15:38:02 följande:
    När ska ni med Autism förstå att diagnosen är en skala? Bara för att du kan sitta och skriva på firum så betyder det inte att alla med autism kan göra det. Det finns Autism typ 1,2 och 3. De med typ 1 har den lättare varianten.

    Lol som om det vore problemet här, att inte förstå kritiken mot att kalla autism lätt/ högfungerande/etc är en sak... Det är inte hjälpbehovet som kritiseras eller som ens behövs nämnas i alla dessa sammanhang som folk slänger sig med dessa nedsättande termer. Bara för att någon kan skriva eller tala är inte deras svårigheter i sig milda eller lätta.1-3 kan användas vid behöv men ytterst sällan det behövs utan används oftast på ett sätt som påverkar autister negativt.


     


    yosamdysam har bra videor på ämnet om du faktiskt skulle varit intresserad

  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-01-06 14:34:43 följande:
    Säg bara att han har autism men inte fått en diagnos på papper än. En släng av är inte ett bra uttryck det används nästan bara av de som anser att NPF är fejk och påhitt.
    Är vissa drag av autism/aspergers ett PK uttryck då? Om jag nu undantagsvis nämner detta till någon utomstående är det väl vad jag säger.
    Att bara säga att han har autism låter väldigt onyanserat. Han uppfyller inte de flesta kriterierna på autism, bara några och en del av dessa endast lite. Men pga att diagnosen finns hos ett par individer på hans pappas sida, tror jag väl ändå att han har en mild variant av det. 
  • Anonym (Autistisk tjej)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-01-06 20:07:35 följande:
    Är vissa drag av autism/aspergers ett PK uttryck då? Om jag nu undantagsvis nämner detta till någon utomstående är det väl vad jag säger.
    Att bara säga att han har autism låter väldigt onyanserat. Han uppfyller inte de flesta kriterierna på autism, bara några och en del av dessa endast lite. Men pga att diagnosen finns hos ett par individer på hans pappas sida, tror jag väl ändå att han har en mild variant av det. 

    Diagnosen heter autism så det är inte alls onyanserat. Det handlar inte om PK utan att inte vara en rövhatt. Vill du skada autister och samtidigt inte få kritik kan du säga högfungerande de flesta neurotypiska tycker det är ett okej uttryck så du framstår som en bra person samtidigt som du skadar gruppen du pratar om, bra eller hur?! 


    Drag av autism är okej, det betyder att man inte uppfyller kriterierna för att få en diagnos det är ett uttryck vården använder sig av också. 

  • Anonym (Skämtar du?)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-01-06 17:13:37 följande:
    Jag är helt övertygad om att alla autister vet det, jag har aldrig sett någon argumentera emot det någonstans. Det heter som du säger Autism 1-3 inte lätt, medel och svår, hög-/lågfungerande eller något annat. Problemet med att säga högfungerande, lätt autism, en släng av autism mm är att så många förutsätter att man inte har några problem alls ett annat problem är att vem som helst kan kalla sig för vad som helst och ingen kommer kalla sin autism för svår eller se sig som långfungerande. Både Elon Musk och en person som bor på gruppboende kommer kalla sig högfungerande. 
    Du har dina erfarenheter och jag har mina.
    Jag har pratat med många med autistm på olika forum och de blir fly förbannade när man berättar att en del med autism inte är högfungerande. De tar det som personlig kritik och påhopp.

    Där av mitt påstående.
    Då du inte har de erfarenheterna så betyder det inte att alla har samma erfarenheter. 
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Skämtar du?) skrev 2024-01-07 11:11:43 följande:
    Du har dina erfarenheter och jag har mina.
    Jag har pratat med många med autistm på olika forum och de blir fly förbannade när man berättar att en del med autism inte är högfungerande. De tar det som personlig kritik och påhopp.

    Där av mitt påstående.
    Då du inte har de erfarenheterna så betyder det inte att alla har samma erfarenheter. 
    Säger dessa personer verkligen att alla är högfungerande? Förnekar de att de finns autister som bor på gruppboende, inte kan prata mm? Spontant låter det som att du missförstått något. 
  • Anonym (Skämtar du?)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-01-07 12:49:49 följande:
    Säger dessa personer verkligen att alla är högfungerande? Förnekar de att de finns autister som bor på gruppboende, inte kan prata mm? Spontant låter det som att du missförstått något. 
    Jag missförstår inte något då en släkting har Autism typ 3. Dvs personen gungar, har ett eget språk när det gäller tal och skrift. Därför blir jag lite upprörd när folk med och utan diagnos behandlar Autism som om bara typ 1 existerar och nämer man typ 3 så blir man anklagad över att bara se stereotyper inom Autism.
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Skämtar du?) skrev 2024-01-07 15:56:46 följande:
    Jag missförstår inte något då en släkting har Autism typ 3. Dvs personen gungar, har ett eget språk när det gäller tal och skrift. Därför blir jag lite upprörd när folk med och utan diagnos behandlar Autism som om bara typ 1 existerar och nämer man typ 3 så blir man anklagad över att bara se stereotyper inom Autism.
    Jag menade att du missförstår personerna du pratar med. När du berättar om din släkting vad säger de då? Säger de att du ljuger, att din släkting inte alls har autism? 
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Skämtar du?) skrev 2024-01-07 15:56:46 följande:
    Jag missförstår inte något då en släkting har Autism typ 3. Dvs personen gungar, har ett eget språk när det gäller tal och skrift. Därför blir jag lite upprörd när folk med och utan diagnos behandlar Autism som om bara typ 1 existerar och nämer man typ 3 så blir man anklagad över att bara se stereotyper inom Autism.
    Och hur tar du upp det? Gör du det på samma sätt som i den här tråden där du slumpartat väljer ut en person, kapar tråden och börjar gapa om din släkting? 
  • Anonym (c)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-01-05 22:08:29 följande:
    Min brorson har lätt autism. Han har hörsnäckor med active noise canceling där han kan slå av omgivningsbruset på en knapp och någon form av passiva hörselskydd. Det finns iaf tekniska lösningar för att få bort det mesta av ljudet.

    Och en kompis barn har med sig matlåda som hon micrar.
    Man har inte lätt autism om man behöver hörsnäckor och passiva hörselskydd. 
  • EpicF
    Anonym (c) skrev 2024-01-07 18:17:15 följande:
    Man har inte lätt autism om man behöver hörsnäckor och passiva hörselskydd. 
    Det kan man absolut ha. Man kan förövrigt vara extra ljuskänslig även utan en NPF-diagnos. 
  • nihka

    Varför ska man ösa pengar över ett barn bara för att hon har en diagnos? Det hjälper knappast barnet om hon dessutom lägger sig till med dyra vanor och inte lär sig att handskas med pengar.


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (c) skrev 2024-01-07 18:17:15 följande:
    Man har inte lätt autism om man behöver hörsnäckor och passiva hörselskydd. 
    Det är även barn utan autism som använder det idag. Jag har till och med själv hörsnäckor som tar bort ljud. Det säljs modeller som bara är till för att ta bort olika ljud.

    Så man behöver inte ha autism för att inte vilja höra en massa ljud. Ljudnivån i skolor är ibland hemsk idag och det påverkar lärandet
  • Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (g) skrev 2024-01-05 22:35:36 följande:

    Ja du får sucka hur mycket du vill när någon snällt ber dig att undvika något som är så fel att säga och som leder till konsekvenser för personer med autism. Suck.


    Men då har du även klankat ner på vad barnet äter så insynen i autism är nog obefintlig


    Nu när jag ändå frågade, var i skolan finns dessa micros?


    Men du verkar inte förstå utgångsläget här. Det är du som vill övertyga mig. Det är alltså du som måste vinna mitt förtroende innan du börjar berätta hur jag ska se på saker. Annars fortsätter jag bara som tidigare för jag tar inte åt mig. Vissa personer kommer kanske till och med förstärka sina åsikter.

    Så var lite med ödmjuk och vänlig i det du skriver så övertygar du fler. :) 
  • Less is more

    Men sluta bråka om autism. Alla människor är olika - även dem med olika slags autismdiagnoser. Var och en känner sig själv och sina anhöriga bäst.

    Annars är diskussion vad som är rimligt att ge en 14-åring per månad givande. Men även det beror helt på vilka förutsättningar man har. Men 14 åringar behöver få lite handlingsutrymme - men också visa ansvar utifrån sin förmåga och sen får man följa upp det.

  • Anonym (Hin håle)

    Jag valde ett exempel på en vanlig googling, man får självklart välja så att man får bäst bang for the buck.
    Mitt exempel var endast till för att påvisa att vissa skribenter fabulerar, ljuger och far öed osanning. 


    Anonym (q) skrev 2024-01-04 17:28:06 följande:
    Ett abonnemang på 569 kr = 6828 kr per år.
    Mitt abonnemang på 149 kr = 1788 kr per år.
    Min telefon kostade ca 6000 har jag för mig (Samsung Galaxy s10e) och fungerar fortfarande utmärkt efter tre år.
    Mitt abonnemang har då kostat mig 5364.
    Ditt har kostat 20484 under samma tid.
    Lönsamt att binda upp sig för några tusen rabatt?
  • Mickezzz
    Anonym (Sanna) skrev 2024-01-03 19:19:55 följande:
    Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi

    Har en 14-åring som anser att hon får alldeles för lite att röra sig med, men verkar inte förstå helheten.
    Såhär ser det ut per månad:

    Busskort 450:-
    Månadspeng 600:-
    Kläder 900:-
    Träningskort 300:-
    Lunchpeng i skolan á 25 kr = 500:-
    Extra/Diverse 300:-
    Nöjen 500:-
    Mobil 549:-
    Hygien 200:-
    = ca 4300:-

    Hon är medveten om hennes budget men fnyser ändå åt den. 
    Hur ser det ut för er?


    Barn gör som vi gör inte som vi säger lyder väll ordspråket?

    Hur ser din hantering av pengar ut? Barn brukar ta efter det vi gör och har du en attityd mot pengar så får dina barn oftast samma.
Svar på tråden Jäkligt trött på min tonårings attityd avseende ekonomi