• Anonym (mamma)

    Student - Tips

    Till våren är det dags för studen för mitt äldsta barn. Har många frågor. 


    Har ni betalt studentmössan, kläder till balen osv eller har studenten fått betala det själv? (normalt köper han alla kläder själv, men han får 1000 :- per månad utöver studiebidraget, vara mycket pengar går till busskort. ) 

    Brukar studentskylten vara överraskning eller brukar studenten själv vara med och välja bild?

    Vi tänkte bjuda in släkt och några nära vänner, ca 20 pers, men bör man räkna med att sonens kompisar dyker upp spontant? Många tar studenten samma dag, men han känner kanske 10-30 st som går på andra skolor eller årskurser. Dom har ju säkert många att gå till. 

    Dom kommer åka runt på studentflak som dom kommer dekorera. Brukar man även dekorera bilen man kör hem med?

    Har ni haft nån aktivitet på studentfesten? Typ tipsrunda med frågor om studenten, lekar eller annat?

    Andra tips på lyckad studentfest?
  • Svar på tråden Student - Tips
  • Anonym (P)

    Det är nog olika men så här har vi gjort.
    Vi betalade för studentmössan, studentkläder och balkläder. Klasserna hade samlat pengar i flera år så det betalade flaket, overall, balbiljetten och inträdet till klassens egna studentfest. De fick själva betala om de fick på andra klassers studentfester.
    Det var inga från klassen som kom på våra stundeters mottagningar, de hade sina egna. Däremot kom övriga kompisar på mottagningen, vilka studenten själv bjöd in.

  • Anonym (P)

    ....vi betalade studentskylten förstås och fotot på var en överraskning. Vi satte ballonger och flaggor på morfars cab som körde hem dem till mottagningen. 
    Vi lade fram papper och penna som gästerna fick skriva livsråd och lägga i en stor glasburk. Detta var mycket uppskattat av alla våra studenter. 

  • Anonym (Jenny)

    Jag tror att det varierar väldigt mycket mellan olika städer och skolor. (och kompisgäng)
    När mina barn tog studenten var bara föräldrar, syskon och i ena fallet morföräldrarna på utspringet. Sedan åkte de flak, och då åkte vi andra hem. Vi hade bjudit in till mottagning lite senare (typ 16?) eftersom vi inte visste hur lång tid allt skulle ta. På mottagningen kom fler släktingar samt några kompisar. Det gick inte åt särskilt mycket alkohol på mottagningen hos oss, men på en kompis sons mottagning blev det lite mer ungdomsfest av det hela. (så kolla med ditt barn vad det har för tankar) 
    Skylten var en överraskning.
    Bilen hem var inte dekorerad. (eftersom de redan hade åkt dekorerat flak)
    Jag minns faktiskt inte vilka saker vi betalade - tror det var kläderna (ganska billiga) men inte studentfesten.

Svar på tråden Student - Tips