• Anonym (vadgöra)

    Missbruk

    Om en person blivit anmäld till soc pga sitt missbruk som skadar andra och sig själv men tar inte emot hjälp. Vad händer då? Är det bara. Ok då vet vi. Tack och hej då!? Hur bevisar jag till soc att personen verkligen behöver hjälp trots att denne vägrar inse det själv? Jag kan inte bara stå vid sidan av och titta på längre! Det är pappan till mina barn det gäller. Vi är separerade och detta missbruk har pågått i en herrans massa år. Han blir mer och mer personlighetsförändrad och blir riktigt otäck när han är full. Han ser alla som fiender och låtsas gå runt med ett svärd och slår på saker. ÅJag är på riktigt rädd för vad han kan göra mot sig själv och andra. Han har blivit anmäld till soc vid två tillfällen men sen händer inget. Av sin arbetsgivare och en kompis. Jag gjorde en till igår. 


    Vad gör man? Ska jag bara låta han supa sig till döds?! 

  • Svar på tråden Missbruk
  • Anonym (Rakt på sak)

    Japp, om det rör sig om en vuxen person utan barn så händer INGET mer och varken du eller soc kan göra något åt det. ALLA insatser där bygger på frivillighet så om personen inte vill så är det stopp.

    Däremot kan du göra en orosanmälan pga barnen men det som händer då är snarare att umgänget begränsas, du förväntas skydda dina barn på ett helt annat sätt och ni båda hamnar under luppen för att soc ska se att föräldraskapet är i trygga händer, så om du vill skapa problem för alla inblandade är en orosanmälan rätt väg att gå. Han får t ex inte träffa barnen onykter, det är en gräns du som mamma måste sätta.

    Så ja, han kan supa ihjäl sig utan att någon kan lyfta ett finger för att ändra situationen. Man kan bara hjälpa någon som VILL ha hjälp, tänk på det.

  • Anonym (Jallegbg)

    Har du bevis på att personen super och missbrukar? Har han fått lämna prover? Vad gjorde soc när detta kom upp? Är han arbetslös? 

    Jag själv har varit med om att personer säger jag missbrukar men jag tränar mest. De e ganska drygt o höra av personer att man förmodligen sitter o krökar när man kört några riktigt hårda gympass. 
    Trots man lämnat leverprov o drog screening.

  • Anonym (vadgöra)
    Anonym (Jallegbg) skrev 2024-01-27 12:48:42 följande:

    Har du bevis på att personen super och missbrukar? Har han fått lämna prover? Vad gjorde soc när detta kom upp? Är han arbetslös? 

    Jag själv har varit med om att personer säger jag missbrukar men jag tränar mest. De e ganska drygt o höra av personer att man förmodligen sitter o krökar när man kört några riktigt hårda gympass. 
    Trots man lämnat leverprov o drog screening.


    När han körde rattfull och körde halvt ihjäl sig blev han av med körkortet. Gick på kontroller och klarade inte leverprovet för tillnyktring så han blev av med körkortet ett år till. Men han kör bil ändå. Bevis och bevis. Han ringer och skriver när han är full så jag vet att han dricker. vår 18 åring var även där för att hämta något och då var han stupfull som vanligt. Så ja, det är inget hittepå. Jag har flertal ggr hämtat 13 åringen därifrån då hon ringt och vill inte vara kvar när han börjat dricka. Då har han lovat innan att han inte ska. Nu får hon inte vara där på helger. Jag har ju även levt med honom i flera år så jag vet ju.

    Soc gjorde ingenting då han inte ville ha hjälp. Han är inte arbetslös. Men borta mycket från jobbet. Gör sig ovän med alla. Han har inga vänner kvar då dom försökt hjälpa honom ur sitt missbruk. Jo en som dricker lika mycket men dom bor 80 mil ifrån varandra. 
  • Anonym (vadgöra)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2024-01-27 11:10:17 följande:

    Japp, om det rör sig om en vuxen person utan barn så händer INGET mer och varken du eller soc kan göra något åt det. ALLA insatser där bygger på frivillighet så om personen inte vill så är det stopp.

    Däremot kan du göra en orosanmälan pga barnen men det som händer då är snarare att umgänget begränsas, du förväntas skydda dina barn på ett helt annat sätt och ni båda hamnar under luppen för att soc ska se att föräldraskapet är i trygga händer, så om du vill skapa problem för alla inblandade är en orosanmälan rätt väg att gå. Han får t ex inte träffa barnen onykter, det är en gräns du som mamma måste sätta.

    Så ja, han kan supa ihjäl sig utan att någon kan lyfta ett finger för att ändra situationen. Man kan bara hjälpa någon som VILL ha hjälp, tänk på det.


    Då är det inget annat och göra än att titta på då! För han kommer fortsätta dricka säger han. Tragiskt! Tycker synd om barnen som bara kan umgås med han på hans villkor. En helg går aldrig för då går alkoholen före! 

    Orosanmälan för barnen är inte nödvändigt då dom inte är där när han dricker. Om dom är det så åker dom därifrån när han sprättar första ölen. Dom vet hur det slutar. 


    Tack för ärligt och rakt svar! Var som jag misstänkt! 

  • Freddie K

    Min spontana tanke är att om personen inte inser det själv att han behöver hjälp så finns det tyvärr inte så mycket man kan göra.


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (vadgöra) skrev 2024-01-27 15:23:43 följande:

    Då är det inget annat och göra än att titta på då! För han kommer fortsätta dricka säger han. Tragiskt! Tycker synd om barnen som bara kan umgås med han på hans villkor. En helg går aldrig för då går alkoholen före! 

    Orosanmälan för barnen är inte nödvändigt då dom inte är där när han dricker. Om dom är det så åker dom därifrån när han sprättar första ölen. Dom vet hur det slutar. 


    Tack för ärligt och rakt svar! Var som jag misstänkt! 


    Jajjamänsan! Inte meningen att låta stor i käften men det är så det ser ut, tack och lov. Svenska medborgare har fortfarande bestämmanderätt över sin kropp, förutom vid LVU och brottslighet. Det ska vi vara tacksamma för. Det innebär också att man inte kan tvångsvårda alkoholister. Hoppas bara att han inte skadar någon oskyldig under tiden.
Svar på tråden Missbruk