• hejjsanhoppsanlillebror

    Pcos och letrozol!

    Hej, jag och min sambo ska nu (om två dagar) börja på kur 4 utav letrozol dubbelkur. 
    Första kuren började jag med provera för att få mens och sen dess har mensen flytit på och jag antar att det är för att jag får ägglossning utav letrozolen? 


    Nu till min fråga; hur många omgångar av letrozol tog det innan ni fick ett plus? Gjorde ni något extra, fick ni något extra för att hjälpa ännu mer? Jag behövde bara gå och kolla äggen första kuren och sen var det bara att köra på så behöver inte kolla längre.. men jag känner mig så värdelös för att jag inte lyckas? 


    lite bakliggande fakta: mens kanske 1-2 gånger om året, och då KANSKE. Därav jag får letrozol och provera har jag sedan innan för att framkalla mens var tredje månad. 

  • Svar på tråden Pcos och letrozol!
  • siiimbooo

    Hej! 

    Vi har en dotter sedan tidigare med hjälp av letrozol och försöker nu med nummer 2!. Vid första gången tog det 2 försök. Första försöket enkelresa gav inget ägg, andra försöket dubbelkolla, tog det sig! Tror dock det var ren tur och tror inte det blir lika enkelt denna gången men man kan bara hoppas. Hade ägglossning i lördags så nu väntar en evighets väntan.. 

    Håller tummarna för er!

  • Flingsaltet

    Hej! Jag har PCO och har haft en menscykel på mellan 20-50 dagar och mellanblödningar lite när som helst. Efter nästan 2 års försök till graviditet fick vi Letrozole utskrivet. Gynekologen sa även att hon inte trodde att jag ägglossar av mig själv. Vi blev gravida med första kuren. Ultraljudet visade ett ägg som vuxit till sig, senare blodprov visade att ägglossning skett. De sa till oss att det var 15% chans nu när vi fått ägglossning. Och det gick 😃 Det där var säkert första ägglossningen jag haft på länge, om inte någonsin! Vi blev väldigt chockade, för vi hade räknat med många omgångars försök med Letrozole. 

    Håller verkligen tummarna för dig! ❤️

  • Anonym (Katten)

    Hej, 

    Jag & min sambo har försökt aktivt sedan december 2022. Insåg väldigt snabbt att något inte stod rätt till då jag ett halvår efter att jag slutat med preventivmedel fick svår hormonell akne, oregelbunden mens osv (har fortfarande stora problem med hyn). 


    sökte mig då till en privat Gyn som jag alltid gått till och fick då reda på att jag inte hade ägglossning, jag hade det oregelbundet och vissa månader inte alls. Fick då veta att jag har PCO.  Fick börja med enkelkur Letrozol från mensdag 3-7, gjorde VUL CD12, visade en Minimal äggblåsa som var så liten att den knappt gick att mäta & inget mer än så. Min cykel blev extrem lång & det visade sig att jag inte fick någon ägglossning & fick då ta provera för att få igång mensen & sedan åt jag en dubbelkur med Letrozol. gjorde VUL CD12 & hade då 4(!!!!!) äggblåsor på alla mellan 20-24mm 🙈 fick sexförbud pga risken för trillingar & fyrlingar var stor. Lyssnade jag? Nej. (det är som att sätta ett barn inne i en godisbutik och säga åt den att inte äta godis 🤣)


    hade sex varannan dag från det VUL och 1,5 v framåt. Var otroligt hoppfylld & tänkte att NU sker det, hoppades till och med på tvillingar. Men NEJ, mensen kom idag & påbörjar min tredje kur på onsdag (kommer köra dubbeldos, borde egentligen köra enkel). funkar inte denna kuren så ska vi ha möte med kliniken angående IVF.. vill helst inte komma dit, hade varit skönt att få plusset med Letrozol. 


    känns extremt tufft att det inte blev när jag egentligen fick sexförbud.. men såna här grupper håller hoppet uppe!😍 snart är det kanske min tur. 


    Har VUL inbokat 1 mars för att se hur äggblåsorna ser ut. 

Svar på tråden Pcos och letrozol!