• Tilolo

    Våga ställ obekväma följdfrågor

     


    När människor träffas så frågar de per rutin hur mottagen mår.
    Bägge parter svarar, eller nästan skriker ut över nejden, att allt är bra fast alla parter egentligen vet att så inte är fallet. Men man svarar tillfredsställande på denna fråga för att slippa obehagliga följdfrågor så att man kan komma vidare i samtalet och bibehålla den förhoppningsfulla stämningen.


    Men kan vi inte från och med nu börja ställa lite mer obekväma följdfrågor till varann och undra vad som är bra? 😊
    För då får man ju verkligen veta vad som gör att personen mår bra. Om inte annat så kan personen bli lite ställd och och då eventuellt få svårt att kunna spinna vidare på detta som kan göra att den antingen letar efter saker i det yttre som är bra eller att den tillslut fallerar och blir tvungen att öppna sig och då har man ju även hjälpt sig själv att också kunna göra det. 😊 


    I dessa kristider vi lever i nu så känner jag att vi måste bryta denna is mellan oss och ställa dessa obekväma frågor. För hur ska det annars gå sen i fortsatta kristider när vi verkligen kan behöva hjälp och stöd i vår nöd?


     

  • Svar på tråden Våga ställ obekväma följdfrågor
  • Lynx123
    Anonym (Osvensk) skrev 2024-02-25 17:47:11 följande:

    Jag är osvensk och svarar inte att jag mår bra om jag inte gör det.

    Då svarar jag "det är olika" och sen följer oftast någon form av anledning, t.ex. att en släkting nyss dött, att jag har vansinnes-PMS och vill dö själv eller har fått översvämning i källaren.


    Du kallar det osvensk fast det där har jag iofs hört från många svenskar också...särskilt äldre damer. Jag skulle personligen kalla det gnällig. Men you do you! ;)
  • Tilolo
    Anonym (Emz) skrev 2024-02-25 14:21:48 följande:

    Tililo

    1. du pratar om att få folk ur gängorna. Tror du att en person som mår dåligt mår bättre av att du får dem ur gängorna, att behöva stå och berätta om sitt mående på en plats som DU valt att de ska öppna upp sig på?

    2. Det handlar inte om att bara öppna upp sig i de innersta rummen där ingen annan får se, utan om att det finns en tid och en plats för EN SJÄLV att vilja öppna sig. 


    3. Att lägga locket på är ingen försvarsmekanism, det handlar väl snarare om att när jag är på ica så är jag där för att köpa mjölk och bröd och middagsmat, är jag i klädaffären är jag där för att köpa kläder osv, jag är INTE där för att prata om mitt mående med en bekant som bestämt sig för att försöka få mig ur gängorna.

    4. livet går upp och ner för alla, det är livet. Min vän kan få höra om att jag känner mig nere men vad ska min fd kollega som jag stötte på i kön i affären göra med den informationen? Och alla som står runt och hör vad som sägs? På vilket sätt kommer fd kollegan, eller jag, må bättre av att jag kom ur gängorna och kände mig tvungen att svara på massa privata frågor?


    Den person jag frågar kan ju själv välja vad den vill berätta för mig, även om jag frågar. Det är inte något vittnesbås där jag står och ställer indirekta krav på att den ska göra något mot sin vilja. Jag hoppas att den vågar och vill vara ärlig om hur det är. Jag kommer inte att döma den för det. Och varför skulle jag, när jag nu har bemödat mig att ställa denna följdfråga av ren omtanke? 


    Din före detta kollega i exemplet du gav kan ju se att du är en människa som inte bara livlöst svarar på dessa tilltal för att få det överstökat. Någon av de som står runt omkring kanske fäller någon hånfull tanke eller kommentar, men de flesta skulle nog bara känna igen sig och tycka att det var skönt att någon äntligen vågade säga sanningen i denna havsbris av likadana livlösa svar. Det skulle kanske få dom att fundera vidare kring sig själva och kanske nästa gång när någon i deras bekantskap frågar, säga ett sanningens ord, även om den frågan sker per rutin.

  • Anonym (Emz)
    Tilolo skrev 2024-02-25 19:59:38 följande:

    Den person jag frågar kan ju själv välja vad den vill berätta för mig, även om jag frågar. Det är inte något vittnesbås där jag står och ställer indirekta krav på att den ska göra något mot sin vilja. Jag hoppas att den vågar och vill vara ärlig om hur det är. Jag kommer inte att döma den för det. Och varför skulle jag, när jag nu har bemödat mig att ställa denna följdfråga av ren omtanke? 


    Din före detta kollega i exemplet du gav kan ju se att du är en människa som inte bara livlöst svarar på dessa tilltal för att få det överstökat. Någon av de som står runt omkring kanske fäller någon hånfull tanke eller kommentar, men de flesta skulle nog bara känna igen sig och tycka att det var skönt att någon äntligen vågade säga sanningen i denna havsbris av likadana livlösa svar. Det skulle kanske få dom att fundera vidare kring sig själva och kanske nästa gång när någon i deras bekantskap frågar, säga ett sanningens ord, även om den frågan sker per rutin.


    Så du tror på riktigt att folk vill prata om sina privata saker med dig på ica, klädaffären, bussen, tåget, jobbet osv?

    Vad oförskämd du är! Även om du tycker att de kan låta bli att svara, fast då är de ju AVSLÖJADE enligt dig, så kan du väl fatta själv att man inte vill berätta om tex ångest, att någon dött, bråket hemma, barnens sjukdomar, diagnoser, sömnproblem osv mitt i storhandlingen exempelvis?

    Du frågar ju ENBART för att DU vill må bättre, du bryr dig ju egentligen inte alls, för i så fall hade du fattat att man inte vill stå och prata om sina problem med en människa man knappt känner på allmän plats!
  • Tilolo
    Anonym (Jo fan) skrev 2024-02-25 14:50:43 följande:
    Ja, bland annat. Finns mycket mer. Skulle du säga att majoriteten av kvinnor gillar att män pratar om sina känslor, vågar vara sårbara?

    Kvinnor som anammar sina könsroller på det sätt att de vill bli omhändertagna av en man kanske har lite svårare för att acceptera män som har nära till sina känslor, eftersom det innebär en svaghet som i sin tur slår an deras egna känsla av svaghet. De behöver då en självständig och omhändertagande man som liksom tar bort (fast det inte går) den svagheten kvinnan känner inom sig själv. Detsamma gäller vise versa. 


    Men det finns kvinnor utanför denna typ av könsroll som uppskattar känslighet. De kanske bara inte är lika framträdande?

  • Tilolo
    Anonym (Emz) skrev 2024-02-25 20:04:28 följande:
    Så du tror på riktigt att folk vill prata om sina privata saker med dig på ica, klädaffären, bussen, tåget, jobbet osv?

    Vad oförskämd du är! Även om du tycker att de kan låta bli att svara, fast då är de ju AVSLÖJADE enligt dig, så kan du väl fatta själv att man inte vill berätta om tex ångest, att någon dött, bråket hemma, barnens sjukdomar, diagnoser, sömnproblem osv mitt i storhandlingen exempelvis?

    Du frågar ju ENBART för att DU vill må bättre, du bryr dig ju egentligen inte alls, för i så fall hade du fattat att man inte vill stå och prata om sina problem med en människa man knappt känner på allmän plats!

    Intressant analys, men inget av det stämmer. 😊


    Detta inlägg har blivit en höna av en fjäder. Mår man bra och man får följdfrågor så kan ju knappast någon tycka att det är jobbigt. Den person som tycker det är fruktansvärt att bara kunna svara att den inte mår bra, kanske behöver fundera lite kring varför det är jobbigt. Varför det känns som att den tappar hela ansiktet för världen, när det kanske är den som dömer sig själv för den känsla som uppstår i det ögonblicket. 


    Återkopplat till mitt huvudinlägg, så tycker jag det är lite konstigt att hålla igen på detta sätt när vi faktiskt behöver varandra mer än någonsin i dessa tider. Att bara få höra från människor IRL, ansikte till ansikte, att fler kämpar med saker, skapar ljus i mörkret att man inte är ensam om sitt kämpande.

    Det blir också ett mjukare klimat kring psykisk ohälsa som får existera IRL och inte bara på nätet. 🙂

  • Tilolo
    Anonym (Osvensk) skrev 2024-02-25 17:47:11 följande:

    Jag är osvensk och svarar inte att jag mår bra om jag inte gör det.

    Då svarar jag "det är olika" och sen följer oftast någon form av anledning, t.ex. att en släkting nyss dött, att jag har vansinnes-PMS och vill dö själv eller har fått översvämning i källaren.


    Intressant! 😃 Är man mer öppen i ditt hemlands kultur kring mående? 🙂

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Jag tycker att det är bättre att råda personer som mår dåligt att prata av sig med rätt personer och i rätt sammanhang, än att uppmana alla att ställa obekväma följdfrågor till höger och vänster.

  • Tilolo
    Lynx123 skrev 2024-02-25 17:44:38 följande:
    Håller inte alls med. Det handlar om att kunna skilja på olika situationer. Social kompetens, som någon sade. Att gå över gränser är klumpigt och väldigt tondövt och skapar bara obehag.

    Kan du beskriva hur det där obehaget känns inom dig när någon frågar och vilka symtom det eventuellt skapar? 

  • Lynx123
    Tilolo skrev 2024-02-25 20:33:52 följande:

    Kan du beskriva hur det där obehaget känns inom dig när någon frågar och vilka symtom det eventuellt skapar? 


    Ja. Det känns som att personen snokar och inte respekterar min integritet. Alltså om det är en person som jag inte känner väl.

    Vänder jag på steken så upplever jag människor som klagar och gnäller till alla som finns tillgängliga som väldigt självfixerade. De vill bara dumpa över sina problem på andra. Åter, detta gäller inte om det är en nära vän - då lyssnar jag gärna, så länge det inte är en person som enbart hör av sig om de vill prata om sina problem.
  • Anonym (Emz)

    TS: Fast varför tror du att den som får följdfrågor känner att den tappar ansiktet när det bara handlar om att man INTE VILL prata om sitt mående med en random människa man råkar möta på stan?

    Dessutom säger du ju själv att du VILL att personen som mår dåligt ska hamna ur gängorna, bli avslöjad av dig, och om man inte gillar frågorna så är det personen det är fel på eftersom den tydligen ska skämmas (tappa ansiktet) över att du minsann kom på att de mår ju DÅLIGT och INTE BRA som de påstod!

    Jag pratar gärna om hur jag mår, men jag vill göra det i en lugn miljö, hemma, med vänner eller familj som känner mig och kan ge rätt stöttning och hjälp.

    Men DU med dina frågor mitt när någon står med ett mjölkpaket i handen eller som precis tänkte prova kläder i provrummet eller skulle ta sig en lunch på jobbet, just när man ABSOLUT inte vill prata om hur man mår pga 1. Känner inte dig tillräckligt väl och 2. Inte är på en bra plats just då, då ska du köra på och fråga ut av nyfikenhet enbart och för att kunna gotta dig i att de minsann ljuger när de svarar att de mår bra när de inte gör det.
    För hade det varit av OMTANKE hade du fattat att man pratar om sådant med familj, vänner eller vården. 


    Dina frågor på fel plats skulle få de flesta att må sämre men du vill ju få dem ur gängorna, så du är väl nöjd över det. 

  • Anonym (Sissi)
    Tilolo skrev 2024-02-25 11:23:20 följande:
    Då blir min fråga om det känns bättre för dig i själen att ljuga och påskina att du mår jättebra fast du inte alls gör det?
    Får inte det dig att må ännu sämre än du redan gör, som liksom skulle få dig att bara vilja släppa allt och slappna av? 

    Jag själv mår nämligen dåligt när jag ljuger med att säga att allt är bra, eftersom det tar väldigt mycket energi att hålla upp. Så jag försöker säga som det är, utan att gå in på för exakta detaljer. Jag mår alltså ännu sämre efteråt eftersom ljugandet ger mig dåligt samvete gentemot mig själv. 

    Så hur mycket råd har man i ångest och dåligt samvete att orka hålla uppe dessa fasader av ljugande? 
    Håller med dig! Folk som slänger sig med denna fråga utan att reflektera eller ens bry sig om själva frågans innehåll, eller hur den kan mottas av den som får frågan får faktiskt skylla sig själv om dom får ett sanningsenligt svar på den. Det Beror helt o hållet på vilket humör jag är på, eller hur mycket tid jag har att prata som jag väljer att svara. Den som ställer frågan får väl tänka sig för innan dom ställer den. Annars kan man ju bara säga ?tjena? och gå vidare.
  • Tilolo
    Lynx123 skrev 2024-02-25 20:44:51 följande:
    Ja. Det känns som att personen snokar och inte respekterar min integritet. Alltså om det är en person som jag inte känner väl.

    Vänder jag på steken så upplever jag människor som klagar och gnäller till alla som finns tillgängliga som väldigt självfixerade. De vill bara dumpa över sina problem på andra. Åter, detta gäller inte om det är en nära vän - då lyssnar jag gärna, så länge det inte är en person som enbart hör av sig om de vill prata om sina problem.

    Menar du att det känns som att personen snokar för att själv dra fördel av det du berättar? Eller menar du att du är rädd för att bli dömd / ej förstådd av personen för dina problem? Där du därav det skulle känna dig berövad på dig själv.


    I det andra stycket så ser jag två aspekter: 


    1. Att man själv upplever att den person som pratar om sina problem ältar för ältandets skull utan att vilja förstå och komma vidare. 


    2. Eller att man själv känner sig beklämd för att energin av personens ältande väcker känslor hos en själv som gör att man finner samvaron svår. Att hellre skulle vilja umgås med personen när man inte känner så i dess sällskap.


    Vilket av dessa alternativ menade du?

  • Tilolo
    Anonym (Emz) skrev 2024-02-25 21:23:31 följande:

    TS: Fast varför tror du att den som får följdfrågor känner att den tappar ansiktet när det bara handlar om att man INTE VILL prata om sitt mående med en random människa man råkar möta på stan?

    Dessutom säger du ju själv att du VILL att personen som mår dåligt ska hamna ur gängorna, bli avslöjad av dig, och om man inte gillar frågorna så är det personen det är fel på eftersom den tydligen ska skämmas (tappa ansiktet) över att du minsann kom på att de mår ju DÅLIGT och INTE BRA som de påstod!

    Jag pratar gärna om hur jag mår, men jag vill göra det i en lugn miljö, hemma, med vänner eller familj som känner mig och kan ge rätt stöttning och hjälp.

    Men DU med dina frågor mitt när någon står med ett mjölkpaket i handen eller som precis tänkte prova kläder i provrummet eller skulle ta sig en lunch på jobbet, just när man ABSOLUT inte vill prata om hur man mår pga 1. Känner inte dig tillräckligt väl och 2. Inte är på en bra plats just då, då ska du köra på och fråga ut av nyfikenhet enbart och för att kunna gotta dig i att de minsann ljuger när de svarar att de mår bra när de inte gör det.
    För hade det varit av OMTANKE hade du fattat att man pratar om sådant med familj, vänner eller vården. 


    Dina frågor på fel plats skulle få de flesta att må sämre men du vill ju få dem ur gängorna, så du är väl nöjd över det. 


    Det har blivit två missförstånd här.


    Det första gällande vilka människor man ska ställa dessa följdfrågor till. 


    Jag menar ens egna kontakter av vänner och bekanta som vanligtvis svarar att allt är bra när man ses. Människor man träffar då och då som man har en ganska ytlig kontakt med. 
    Om någon okänd människa skulle fråga mig hur jag mår så skulle jag också undra vad den hade för motiv. Skulle den möjligtvis förklara sig om den sett eller känt att jag mått dåligt så hade det varit på sin plats att fråga.


    Sen det andra kring ordet ur gängorna, som jag felaktigt använde.


    Ur gängorna definierade jag som ur balans, och inte som nedstämdhet, enligt ordboken. Utifrån min feldefinition så förstår jag nu din reaktion bättre. 🙂


    Min intention med följdfrågan var inte för att få någon att må sämre och inte heller känna egen skadeglädje över det. Min intention var enbart för att väcka personen i sitt egna beteende att den håller upp sin osanna må-bra-fasad mot mig och övriga samhället. 


    När man är hemma i sin lugna vrå så är det okej att ligga där i en pöl av panikångest, men inte när man är ute i samhället eftersom ens ego därute inte tillåter dessa känslor. Man vill / måste visa sig stark och trovärdig för då får man bekräftelse. Helst gärna också vara så självsäker och okänslig som möjligt för att kunna bibehålla sin ställning.


    Utan detta ses man som svag och utbytbar som gör att man förlorar sin bekräftelse. Samma känsla av utebliven bekräftelse infinner sig i den stund man skulle få en denna följdfråga eftersom man i det ögonblicket inte klarar att känna sin egen svaghet. Det gör att man då projicerar ut denna känsla på mottagaren att det var dens fel som gjorde att man kände som man gjorde. Det är därför man tummar så hårt på att människor ska välja sina tillfällen eller inte fråga något alls.


    En sammanhållen grupp i vilket område som helst i samhället lämpar enligt normen sig bästnär alla i gruppen spelar sina kort väl efter gruppens spelregler där de ej avslöjar vilka de egentligen är och vad de känner.
    Men för att en grupp verkligen ska vara sammanhållen så behövs en inre förankring med ens yttre. Att man är insidan ut.


    I det skulle ingen känna att man måste säga att man låtsas-mår bra eftersom man då vet att ingen dömer en om man skulle säga det motsatta.

    Så borde ett sammanhållet samhälle se ut för att ett sånt kan hantera de värsta kriser man ställs inför, på både yttre och inre plan. 

  • Tilolo
    Anonym (Sissi) skrev 2024-02-25 23:49:07 följande:
    Håller med dig! Folk som slänger sig med denna fråga utan att reflektera eller ens bry sig om själva frågans innehåll, eller hur den kan mottas av den som får frågan får faktiskt skylla sig själv om dom får ett sanningsenligt svar på den. Det Beror helt o hållet på vilket humör jag är på, eller hur mycket tid jag har att prata som jag väljer att svara. Den som ställer frågan får väl tänka sig för innan dom ställer den. Annars kan man ju bara säga ?tjena? och gå vidare.

    Jag blir bara glad om människor kan svara så sanningsenligt dom kan, eftersom det kräver mindre energi. 😊


    Ja, det är alltid bra att tänka sig för innan man ställer vissa frågor så att man inte bara ställer frågor utan någon tanke bakom. 🙂

  • Anonym (Jättebra inlägg)

    Jättebra inlägg. Jag har länge förespråkat att vi måste börja bry oss mer om varandra och försöka se när en person säger "Det är bra" inte riktigt ser ut att mena det. Det är mindre tabu idag än det var för 20-30 år sen att prata om psykisk ohälsa, därför borde folk ta chansen och berätta om sina psykiska lidanden, Det lär nämligen finnas en hel del människor som skulle behöva söka vård/ gå till psykolog fast de själva inte förstår att deras lidande kommer att bli värre om de inte gör något.

    Att stänga inne sitt dåliga mående gör med tiden att det kan "explodera" på olika sätt, och då kan läget bli akut.

  • Tilolo
    Anonym (Jättebra inlägg) skrev 2024-02-26 12:19:49 följande:

    Jättebra inlägg. Jag har länge förespråkat att vi måste börja bry oss mer om varandra och försöka se när en person säger "Det är bra" inte riktigt ser ut att mena det. Det är mindre tabu idag än det var för 20-30 år sen att prata om psykisk ohälsa, därför borde folk ta chansen och berätta om sina psykiska lidanden, Det lär nämligen finnas en hel del människor som skulle behöva söka vård/ gå till psykolog fast de själva inte förstår att deras lidande kommer att bli värre om de inte gör något.

    Att stänga inne sitt dåliga mående gör med tiden att det kan "explodera" på olika sätt, och då kan läget bli akut.


    Tack! 😊 Vad fint att du är av samma inställning! 🙏🙂💚
  • Häegertz

    Sluta låtsas som om du faktiskt bryr dig om andra. Du vill bara nyfiken och vill vältra dig i andras problem.

  • Tilolo
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-02-25 14:11:00 följande:

    Jag har missbedömt det där flera gånger. Hur är läget? Så uppfattar jag inte att det är en artighetsfras utan övertolkar att det är genuin oro för mitt mående och så svarar jag på det. Det är lätt att stöta ifrån sig folk på det sättet.

    Det svåra är inte för mig väldigt löst bekanta eller någon som är väldigt nära, utan människor som är någonstans mitt mellan detta. Genom internet är det ännu svårare.  


    Nej, för man själv är ju inte lagd så att bara ställa frågor till människor utan någon vidare tanke bakom. 

    Igenkänning. Och speciellt via internet så blir det tydligare hur människor i ena stunden kan visa sig vara nära och bryende för att sen i andra stunden vända kappan efter vinden utifrån vilka andra fördelar dom får på annat håll. Man betyder enbart något när man själv levererar tillräckligt väl som slår ut allt annat. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Osvensk) skrev 2024-02-25 17:47:11 följande:

    Jag är osvensk och svarar inte att jag mår bra om jag inte gör det.

    Då svarar jag "det är olika" och sen följer oftast någon form av anledning, t.ex. att en släkting nyss dött, att jag har vansinnes-PMS och vill dö själv eller har fått översvämning i källaren.


    Det är inte osvenskt, i Sverige har vi betydligt högre tolerans till att svara mer närmare sanningen på en sådan fråga än i de flesta andra kulturer där det verkligen är en ren artighetsfras och du VERKLIGEN kliver över alla gränser om du inte svarar att allt är toppen och utelämnar precis alla personliga detaljer. 
    Så du är snarare rätt svensk faktiskt, även om lite socialt klumpig. 
Svar på tråden Våga ställ obekväma följdfrågor