• Gatekeeper

    Varför nedlåtande!?

    Hej!


    Jag hade för länge sen accepterat att jag inte skulle få några barn. Det fanns alltid hinder ivägen. Dels passade det inte då jag arbetade på annan ort och sedan befann jag mig i relationer med kvinnor som av olika anledningar inte var redo för barn. Helt plötsligt tyckte jag att jag blivit för gammal och tyckte inte att det kändes rätt mot ett barn, så jag accepterade situationen.
    Tiden gick och jag hade hunnit fylla 44 när jag träffade en kvinna, vi blev ett par och flyttade så småningom ihop. Hon hade en dotter som när vi träffades var drygt 7 år. Henne pappa hade redan innan hon föddes avsagt sig ansvar och hade aldrig varit vårdnadshavare. 


    Dottern och jag klickade omedelbart. Jag tyckte det var fantastiskt att få göra läxor, följa till skolan, natta och väcka. Hon följde med till mitt jobb och jag fick för första gången i mitt liv gå på föräldramöte. Förstår att för er som har flera barn så låter det kanske fånigt, men för mig var det stort.


    Efter ett par år då det varit uppenbart för både mig och min sambo att vi inte delade samma framtidsdrömmar och kom slutligen fram till att vi skulle separera men på ett odramatiskt sätt.


    Min stora rädsla var att inte få träffa min ?dotter?. Jag har såklart ingen juridisk rätt och hon är för liten för att få bestämma själv.


    Min dåvarande sambo ringde mig på jobbet en kväll och sa att hon haft ett långt samtal med dottern och att dom kommit fram till att om jag ville det, så var delad vårdnad något som dom båda tyckte kändes som det bästa alternativet.


    Jag kan inte med ord beskriva hur glad jag blev. Jag lyckades hitta en liten gård på landet inte så långt från där hennes mamma bor. Mitt liv har fått en helt ny mening och jag är både glad och tacksam. Det känns som att mitt sökande efter mening är över och jag njuter av av tillvaron. Jag vill adoptera henne, men tänker vänta tills hon är lite äldre och själv kan avgöra om det är något hon vill.


    Nu till min undran. Jag bor inte på den orten där jag växte upp, men har en del kontakt med några barndomsvänner. När jag träffar eller pratar med dom nu (speciellt kvinnorna) så känns det som att min glädje över att få vara pappa provocerar istället för att glädjas med mig.
    När vi pratar i telefon så lyssnar jag tålmodigt på allt gällande deras barn, men om jag säger något om min familj så får jag kommentarer som:


    -?Bonusbarn är inte roliga att ha att göra med?!


    -?Kom ihåg att hon faktiskt inte är ditt barn, så bli inte för fäst vid henne?!


    -?Var försiktig med vad du ger dig in på. Det är såklart smidigt för mamman att dumpa över på dig och ha varannan vecka för sig själv"!
    Jag blir verkligen ledsen!
    Det dom förmedlar är att man inte kan älska ett barn som inte är ens biologiska lika mycket och att jag bara är lurad att vara en praktisk lösning. Självklart vet jag att dom har fel, men hade önskat en annan reaktion. Varför ta ifrån mig min glädje och förminska min kärlek.


    Jag har alltid funnits i deras liv och stöttat genom deras sorger, olyckliga kärlekar och separationer sedan vi var små. Funnits tillgänglig dygnet runt på telefon.
    Jag förstår verkligen inte varför deras reaktion är så negativ. Vi har som sagt hängt ihop sedan vi var små. Jag var ett maskrosbarn och dom är medvetna om vad jag gått igenom och dom vet att jag alltid drömt om att ha en dotter.


    Någon som kanske förstår och kan förklara deras reaktion!?


    Jag vore väldigt tacksam!

  • Svar på tråden Varför nedlåtande!?
  • Gatekeeper
    OlManH skrev 2024-03-13 07:23:46 följande:

    Din "extring" kanske är en av få fina ungar.
    För de flesta så är extringar bajskletande utmaningar man får stå ut med om man vill va med den personen man älskar.
    Är väl bara för dig att va glad att du fått en dotter. För din del så är det väl ungefär som att du adopterat. Fint att du engagerar dig och grattis till dig för att din extring är en fin/bra unge.


    Tack! Ja, jag förstår såklart att det inte är en dans på rosor i alla relationer eller situationer. Jag har en otrolig tur då hon både är väldigt väluppfostrad och så väldigt tacksam för små saker. Redan när hon bara var 7 år så ville hon följa med mig till jobbet när det fungerade. Jag kör långtradare och en runda kan vara 200 mil innan jag är hemma igen, så var självklart orolig för att hon skulle tycka att det var fruktansvärt och bara vilja komma hem. Min oro var helt i onödan, hon har varit med många gånger och aldrig klagat vid ett enda tillfälle. Bara nöjd över att få vara med. Sen tjatar hon aldrig om att få något när vi är i affärer. Det är snarare så att jag får hålla ögonen öppna och hålla koll på ifall hon tittar extra på något. Då får jag fråga om hon vill ha den saken och får alltid samma svar. 
    -"Den är fin, men det behövs inte"!
    Men hon behöver ju nya saker ibland iallafall.
    Så jag är medveten om att jag är väldigt bortskämd som bonuspappa!
  • Gatekeeper
    blomman 2 skrev 2024-03-07 07:52:29 följande:

    Vilken underbar historia trots att ni gick skilda vägar!
    Din bonusdottern kan skatta sig lycklig för en sådan fin, omtänksam och kärleksfull man som dig,vilken förebild!


    Dina vänner beter sig väldigt tråkigt, de borde verkligen gratta dig istället.
    Kanske de är lite för stelbenta i sitt tänk och ännu är kvar i gamla normer eller så är de missunnsamma.


    Gläd dig över din kärleks dotter och jag hoppas att dina gamla vänner ändrar sin attityd mot dig eller att du finner nya vänner som ser dig som en hjälte som jag gör. 


    heja heja dig! 


    Jag skickade igår kväll ett sms till Linda. Vi har stått varandra nära sedan första klass i skolan. Vi hade lite liknande familjeförhållanden, så vi förstod och stöttade varandra genom barndom och den så snåriga tonårstiden. På ett sätt är det hennes godkännande och gillande jag saknat mest eftersom vi alltid har delat allt som händer i livet. Nu skickade jag iallafall ett meddelande där jag skrev -"Har inlett processen att adoptera A. Nu håller jag tummarna för att det ska gå smidigt'.
    Fick nyss till svar: -"Grattis farsan! Det är verkligen kul att se er tillsammans för det känns som att ni alltid varit tillsammans och ni båda utstrålar så mycket tillit och kärlek för varandra. Du är en toppenpappa och jag ångrar att jag inte tog dig när jag hade chansen". 😉❤️❤️❤️
    Ps. Hälsa lilla fröken ifrån oss ds.

    Jag blev både glad och tacksam. Behöver absolut inte mer än så. När hon både skriver fina saker och jäklas lite så vet jag att allt är som det ska! 😊🙏
  • erikaABC
    OlManH skrev 2024-03-13 07:23:46 följande:

    Din "extring" kanske är en av få fina ungar.
    För de flesta så är extringar bajskletande utmaningar man får stå ut med om man vill va med den personen man älskar.
    Är väl bara för dig att va glad att du fått en dotter. För din del så är det väl ungefär som att du adopterat. Fint att du engagerar dig och grattis till dig för att din extring är en fin/bra unge.


    Hur går det? Är barnet mer hos sin pappa nu?
  • OlManH
    Gatekeeper skrev 2024-03-13 08:23:08 följande:
    Tack! Ja, jag förstår såklart att det inte är en dans på rosor i alla relationer eller situationer. Jag har en otrolig tur då hon både är väldigt väluppfostrad och så väldigt tacksam för små saker. Redan när hon bara var 7 år så ville hon följa med mig till jobbet när det fungerade. Jag kör långtradare och en runda kan vara 200 mil innan jag är hemma igen, så var självklart orolig för att hon skulle tycka att det var fruktansvärt och bara vilja komma hem. Min oro var helt i onödan, hon har varit med många gånger och aldrig klagat vid ett enda tillfälle. Bara nöjd över att få vara med. Sen tjatar hon aldrig om att få något när vi är i affärer. Det är snarare så att jag får hålla ögonen öppna och hålla koll på ifall hon tittar extra på något. Då får jag fråga om hon vill ha den saken och får alltid samma svar. 
    -"Den är fin, men det behövs inte"!
    Men hon behöver ju nya saker ibland iallafall.
    Så jag är medveten om att jag är väldigt bortskämd som bonuspappa!
    Låter helt klart som att du är bortskämd 😄 Gott att höra att det fortfarande finns såna ungar!
    Min erfarenhet är en "extring" som har den dåliga vanan att stoppa allt han pillar "från" kroppen i munnen. Allt från snor till bajs 🤢 Grabben är 10..
    Noll omtanke. Senaste veckan har grabbens mamma legat sjuk (magsjuka). Inte en gång har han frågat om han kan hjälpa henne med något, typ ett glas vatten.
    Enda kommentaren mamman fick va igår när hon va piggare: "Bra att du är piggare idag så du kan köra mig till ....".
    Om vi äter middag vid 17:00 så säger han att han inte är hungrig och vägrar äta.
    5 minuter efter att vi plockat av bordet "dör han av hunger" och måste ha mat NU!!!
    Det går ca 3 byxor om dagen eftersom han fortfarande väljer att kissa/skita på sig istället för att gå på toaletten om han är "upptagen" med att leka eller se på tv.

    Så ja, du har dragit vinstlotten och det är bara att gratulera! 😅

    För att svara fröken Erika så ja, 50/50 nu.
    Siktar på att grabben ska bo 100% hos sin far om några år 👍
  • erikaABC
    OlManH skrev 2024-03-13 10:40:27 följande:
    Låter helt klart som att du är bortskämd 😄 Gott att höra att det fortfarande finns såna ungar!
    Min erfarenhet är en "extring" som har den dåliga vanan att stoppa allt han pillar "från" kroppen i munnen. Allt från snor till bajs 🤢 Grabben är 10..
    Noll omtanke. Senaste veckan har grabbens mamma legat sjuk (magsjuka). Inte en gång har han frågat om han kan hjälpa henne med något, typ ett glas vatten.
    Enda kommentaren mamman fick va igår när hon va piggare: "Bra att du är piggare idag så du kan köra mig till ....".
    Om vi äter middag vid 17:00 så säger han att han inte är hungrig och vägrar äta.
    5 minuter efter att vi plockat av bordet "dör han av hunger" och måste ha mat NU!!!
    Det går ca 3 byxor om dagen eftersom han fortfarande väljer att kissa/skita på sig istället för att gå på toaletten om han är "upptagen" med att leka eller se på tv.

    Så ja, du har dragit vinstlotten och det är bara att gratulera! 😅

    För att svara fröken Erika så ja, 50/50 nu.
    Siktar på att grabben ska bo 100% hos sin far om några år 👍
    Vill även mamman att sonen inte ska bo hos henne? 
    dvs om sonen är hos pappan 100%
  • OlManH
    erikaABC skrev 2024-03-13 11:53:19 följande:
    Vill även mamman att sonen inte ska bo hos henne? 
    dvs om sonen är hos pappan 100%
    Från det att barnet fyller 12 så beställer han i princip själv hos vem han vill bo. Grabben idoliserar sin luffare till pappa så förmodligen går det så smidigt som att han vill bo hos sin pappa och pappan har då mer eller mindre inget annat val än att acceptera det. 😎
    Visst pappan kan neka sonen att bo där, men en direkt förfrågan från sonen är inget han hade velat neka då det hade sett dåligt ut. Att barnet bott nästan uteslutande hos sin mamma beskyller dess "pappa" enbart barnets mor för. Inte för att det är sant, men för att det är enkelt, ser "bättre" ut för honom samt att han "slipper" ta hand om sin egna son.

    Men nu ska vi väl inte ta över tråden från TS som faktiskt har en fin extring eller kanske t.o.m. egen dotter om han får adoptera henne & bli medförälder :)
  • Gatekeeper
    OlManH skrev 2024-03-13 12:49:35 följande:
    Från det att barnet fyller 12 så beställer han i princip själv hos vem han vill bo. Grabben idoliserar sin luffare till pappa så förmodligen går det så smidigt som att han vill bo hos sin pappa och pappan har då mer eller mindre inget annat val än att acceptera det. 😎
    Visst pappan kan neka sonen att bo där, men en direkt förfrågan från sonen är inget han hade velat neka då det hade sett dåligt ut. Att barnet bott nästan uteslutande hos sin mamma beskyller dess "pappa" enbart barnets mor för. Inte för att det är sant, men för att det är enkelt, ser "bättre" ut för honom samt att han "slipper" ta hand om sin egna son.

    Men nu ska vi väl inte ta över tråden från TS som faktiskt har en fin extring eller kanske t.o.m. egen dotter om han får adoptera henne & bli medförälder :)
    Det är lugnt. Bara dela med av alla erfarenheter. Jag känner mig ju bara ännu mer välsignad. Sen vet man ingenting om framtiden. När hon kommer in i puberteten och tonåren, så kanske det blir ett litet helsike.. Kan bara försöka njuta av en dag i taget.
  • Gatekeeper
    OlManH skrev 2024-03-13 10:40:27 följande:
    Låter helt klart som att du är bortskämd 😄 Gott att höra att det fortfarande finns såna ungar!
    Min erfarenhet är en "extring" som har den dåliga vanan att stoppa allt han pillar "från" kroppen i munnen. Allt från snor till bajs 🤢 Grabben är 10..
    Noll omtanke. Senaste veckan har grabbens mamma legat sjuk (magsjuka). Inte en gång har han frågat om han kan hjälpa henne med något, typ ett glas vatten.
    Enda kommentaren mamman fick va igår när hon va piggare: "Bra att du är piggare idag så du kan köra mig till ....".
    Om vi äter middag vid 17:00 så säger han att han inte är hungrig och vägrar äta.
    5 minuter efter att vi plockat av bordet "dör han av hunger" och måste ha mat NU!!!
    Det går ca 3 byxor om dagen eftersom han fortfarande väljer att kissa/skita på sig istället för att gå på toaletten om han är "upptagen" med att leka eller se på tv.

    Så ja, du har dragit vinstlotten och det är bara att gratulera! 😅

    För att svara fröken Erika så ja, 50/50 nu.
    Siktar på att grabben ska bo 100% hos sin far om några år 👍
    Fy fan! Det låter verkligen inte roligt och svårt att bygga någon form av relation om inte båda är villiga att försöka. Hade omständigheterna varit så för mig, så hade jag nog inte kämpat så hårt för att få vara familj
     Men jag har hela tiden varit väldigt medveten om att det är ovanligt att träffa ett barn som är så lätt att ha att göra med.
  • Gatekeeper

    Eftersom så många tagit sig tid att komma med goda råd och med fina tips, så skulle jag vilja uppdatera lite då och då.
    Tog ju kontakt med en jurist som lovade att försöka hjälpa mig. Fick återkoppling från henne i fredags. För att underlätta en ansökan så har hon påbörjat vissa processer. Bland annat har hon pratat med barnets mamma och fått på pränt hennes motivering till varför det skulle vara bra för dottern att få även mig som vårdnadshavare. Hon har pratat med barnets biologiska pappa och fått försäkran om att han inte motsätter sig en adoption. Sen ska hon försöka att inhämta information från lärare och personal på fritids, men det är lite känsligt. Dom behövde godkännande för att kunna säga något alls och självklart kan dom inte gå in på alla detaljer. Däremot kan dom kanske generellt berätta om hur hennes mående och skolresultat förändrats under tiden som jag varit inblandad. Hon har begärt utdrag ur straffregistret för att visa att jag är ostraffad och hon kommer att ta kontakt med min arbetsgivare. Sen ska en oberoende kurator eller psykolog som är inriktad på barn, prata med dottern och låta henne komma till tals. 
    När hon inhämtat all bakgrundsfakta hon kan, så ska vi skicka in en ansökan om adoption. Tror att det är klokt som hon säger att bifoga mer material än vad som krävs. Bättre att vänta lite innan ansökan istället för att behöva komplettera ansökan. Hennes personliga åsikt är att det inte borde bli några större problem, men vågar inte ta ut något i förskott. Skönt att hon är så grundlig.
    Nu gäller det bara att ta en dag i taget och leva i nuet!
    Var rädda om er! 😊

  • Gatekeeper
    erikaABC skrev 2024-03-18 08:56:31 följande:

    Fint att höra uppdateringen. Hoppas det går bra!


    Tack snälla för det! Jag försöker att inte tänka på det så mycket för det kommer ju oavsett ta lite tid innan det kommer beslut. Det är dock svårt att låta bli att fundera på det, för skulle det av någon förut inte gå som jag tänkt så skulle jag bli förkrossad. Dessutom har ju då dottern blivit inblandad och vill verkligen inte säga till henne: -Det blev inget! 😞
    Men jag tror att det kommer gå bra. Försöker tänka att oavsett resultat, så är hon snart gammal nog att själv kunna välja mer. Så oavsett ska det nog sluta bra. 🙏
Svar på tråden Varför nedlåtande!?