• Bellelejon

    Panik vid MR

    Någon där ute som har tips för att klara av en MR? 
    Har panikångest, hälsoångest och får panik att vara i trånga utrymmen, det räcker liksom med en hiss för att jag ska bli helt galen. 
    Så förra veckan hade jag en tid för MR, det var en personal med och han var så stressad, han sa "det här kommer du nog aldrig klara av", han gjorde så att sladden till hörlurarna fastnade runt min arm så det blev ett brännmärke och redan då kände jag att det aldrig kommer gå. Hann vara i tunneln i en minut sen fick vi avbryta. Han blev sur och bad mig gå därifrån. Min läkare är nu tvungen att skicka en ny remiss och även skriva ut lugnande, dock känns det som att det aldrig kommer gå. Är så ledsen eftersom jag är så jäkla rädd att det är cancer i ryggen, har en mjuk svullnad på ena sidan ryggen och det är liksom ett tryck just där, har värk hela tiden men blir värre vid vissa tillfällen och om jag sitter mot något med ryggen gör det också ont. Svullnaden har varit sen 2018 och har inte blivit större, dock har smärtan blivit värre, någon som har haft samma eller liknande problem, skriv gärna! 
    Måste ju göra röntgen, men det är som att hjärnan säger stopp. 


    Funderar på att be om annan röntgen, men det verkar som att man kan se mest på MR.
  • Svar på tråden Panik vid MR
  • Anonym (Ms sjuk)

    Har ms. Gör mr röntgen varje år. Du kan ta lugnande tabletter och fråga personalen om råd. Jag slappnar av och lyssnar på radio vid undersökning.

  • Anonym (Lisa)
    Bellelejon skrev 2024-03-13 21:34:21 följande:
    Panik vid MR

    Någon där ute som har tips för att klara av en MR? 
    Har panikångest, hälsoångest och får panik att vara i trånga utrymmen, det räcker liksom med en hiss för att jag ska bli helt galen. 
    Så förra veckan hade jag en tid för MR, det var en personal med och han var så stressad, han sa "det här kommer du nog aldrig klara av", han gjorde så att sladden till hörlurarna fastnade runt min arm så det blev ett brännmärke och redan då kände jag att det aldrig kommer gå. Hann vara i tunneln i en minut sen fick vi avbryta. Han blev sur och bad mig gå därifrån. Min läkare är nu tvungen att skicka en ny remiss och även skriva ut lugnande, dock känns det som att det aldrig kommer gå. Är så ledsen eftersom jag är så jäkla rädd att det är cancer i ryggen, har en mjuk svullnad på ena sidan ryggen och det är liksom ett tryck just där, har värk hela tiden men blir värre vid vissa tillfällen och om jag sitter mot något med ryggen gör det också ont. Svullnaden har varit sen 2018 och har inte blivit större, dock har smärtan blivit värre, någon som har haft samma eller liknande problem, skriv gärna! 
    Måste ju göra röntgen, men det är som att hjärnan säger stopp. 


    Funderar på att be om annan röntgen, men det verkar som att man kan se mest på MR.
    Vad var det för jäkla nisse från personalen som betedde sig på det där oproffesionella viset?
    Han låter ju helt sanslös, ärligt talat! Vadå "det här kommer du aldrig klara av"?
    Sen blev han sur?
    Anmäl honom! Han har ingenting med sjuka människor (eller ev sjuka människor) att göra!
    Gå till ett annat ställe och gör röntgen. Dom kan ju omöjligt ha en till pajas på det andra stället.
    Det är INTE ditt fel för att du råkade träffa på en idiot inom vården TS.. kom ihåg det!
  • Anonym (Lycka till!)

    Usch, det låter jobbigt det där, ts! Kan tänka mig att det knappast blev bättre av den där röntgensköterskans (?) oprofessionella och rent ut sagt idiotiska beteende.
    Kanske kan det funka om du i samråd med läkaren tar lite lugnande någon timme innan och sedan försöker hålla ögonen stängda under hela undersökningen och försöker tänka på något du tycker om. Det funkar för mig, nämligen.

    Annars tror jag faktiskt att det går att få göra MR-undersökning under narkos. Kan också berätta att det faktiskt finns MR där man inte behöver ligga i ett trångt utrymme utan helt öppet. Jag gjorde MR på Sabbatsbergs sjukhus (Stockholm) häromåret och de har en magnetkamera helt utan tunnel, där det i stället är som en ring man körs fram och tillbaka genom. Man ligger alltså helt öppet! Kolla om du kanske kan få remiss dit.

    Hoppas och tror att det ordnar sig för dig! Ta kontakt med läkaren och förklara din problematik! Du är inte ensam om att ha problem med MR p.g.a. klaustrofobi, så mycket vet jag.
    Uppdatera gärna här i tråden hur det går för dig! Jag håller tummarna för dig. Glad

  • Anonym (Varje år)

    Jag brukar göra MR varje år å får panik varenda gång jag ska in. Vi avbryter efter 1 minut men sedan går det bra. Sjuksköterska borde hjälpa dig med lugnande. 
    En gång var det en mardröm då det var oerfarna sköterskor och jag låg inne i 1,5 timme. Jag ville avbryta men då tänkte jag på att jag måste göra det igen så jag hade mycket tålamod den dagen. 

  • Anonym (Nilla)

    Lugnsnde medicin och avslappningsövningar. Leta upp en avslappningaövning du gillar och träna på den ett par gånger om dagen. Eftersom du har problem med oro generellt är det nog en bra sak för dig att fortsätta med sen också. 

  • LaFontaine

    Så oprofessionellt hanterat av honom!

    Jag har gjort MR flera gånger, bland annat av käklederna. Då måste man åka in med huvudet före. Jag var skräckslagen och tårarna sprutade bara i väntrummet. Jag möttes då av en otroligt empatiskt sköterska, som la armen om mig och viftade med en spruta med lugnande. Han skojade om att jag skulle få en flaska vin rätt ut i kroppen. Jag blev så klart jättelugn av detta och var tämligen väck, men undersökningen gick jättebra och när jag sen behövde göra om undersökningen ett par år senare, gick jag inte alls dit med samma panik. Jag hade ju en bra upplevelse i bagaget. 

    Så, ring till mottagningen och berätta om din upplevelse. Ingen där borde tycka att hans beteende är okej. Då kan de dessutom vara beredda när du kommer nästa gång, och bemöta dig på ett annat sätt. MED lugnande!

  • Mrs Moneybags

    Det är klart du ska få lugnande och när din kallelse kommer kan du ringa röntgenmottagningen och säga att du har klaustrofobi. Då är de förberedda. Du är inte den enda som tycker att det är jobbigt. 

    Jag gör MR var 6:e månad och har vant mig vid det här laget. Jag försöker lyssna intensivt på P1 i lurarna och blundar hela tiden så att jag inte ser "taket" i tunneln. De har börjat göra från bröstkorg till låren utan den där buren på huvudet och så gör de huvudet sist med buren på ca 15 minuter. 

    Det bästa tipset är att verkligen inte öppna ögonen och att försöka höra radion genom allt buller så att du lever dig in i programmet du lyssnar på även om du knappt hör något. Och be personalen att prata med dig då och då så att de berättar vad som händer nu och hur lång tid varje moment tar. 

    Du fixar detta! 

  • Lynx123

    Ta lugnande, titta INTE och be personalen prata med dig, berätta hur många minuter som har gått etc. Kanske de kan hålla dig i handen? Och fokusera på att det är MYCKET värre att gå dag ut och dag in med ångest. Tänk på alla stackare i världen som inte har tillgång till MR. Lite jävlaranamma skadar inte heller. När allt är över och du får veta att det bara är en inflammation kommer du tycka att MR:n var en baggis. Få det överstökat - du fixar det här! 

  • Bellelejon
    Anonym (Ms sjuk) skrev 2024-03-13 23:11:14 följande:

    Har ms. Gör mr röntgen varje år. Du kan ta lugnande tabletter och fråga personalen om råd. Jag slappnar av och lyssnar på radio vid undersökning.


    Tack för svar, hoppas verkligen att jag klarar det
Svar på tråden Panik vid MR