• Anonym (Bästavän)

    Jobbig sits med min bästa vän och vän, vet inte hur jag ska agera

    För att göra en lång historia lång, jag är en tjej på 30 år. Min killkompis (vi kan kalla honom för Johan) har jag haft som en nära vän i snart 5 år, vi träffas inte ofta men vi finns alltid där för varandra och hörs någon/några gånger i veckan. 


    min bästa vän (vi kan kalla henne för Emelie) som jag haft sedan barnsben umgås jag ofta med och vi pratar med varandra varje dag. Hon gjorde slut med sitt ex i årsskiftet och har umgåtts med mig och Johan några gånger. För ett tag sedan berättade Johan och Emelie för mig att dom börjat dejta, jag sa aldrig något om det men hade såklart en rädsla att saker skulle skära sig och jag skulle bli indragen. Men var såklart glad för dom båda för de är fanstastiska människor. 


    För ett tag sedan träffade jag Emelie som då sa att det skitit sig och att han inte behandlat henne väl. Varpå Johan säger tvärt om. Jag fick sms konversationer skickade till mig och blev såklart indragen. Emelie har aldrig sagt rakt ut att jag ska klippa banden och ta hennes parti men har gjort det lite mellan raderna i form av att hon blir besviken att jag är fortsatt vän med johan och vi pratar. Och likaså bett mig framföra hur dåligt han behandlat henne, vilket han faktiskt har efter att ha läst konversationen de haft. Han var inte snäll och faktiskt ganska elak. 


    kände nästan en press att ta parti vilket jag dum nog gjorde och valde Emelie. klippte banden och det ena och det andra och sa till Johan att hans beteende var riktigt dåligt.

    Idag fick jag ett samtal av Emelie att de löst allting och att hon nu vill att jag ska bli vän med Johan igen.
    jag vet inte vad jag ska göra för hon har fått mig att känna mig som en marionett docka. Hon bad mig klippa banden sen löser hon det utan att ens tänka på vilken sits hon satt mig i. 


    jag ville inte komma emellan från början men båda har satt mig i mitten och nu är jag av med en vän, vilket jag givetvis kanske får skylla mig själv för. Men hon satte mig där då hon näst intill tryckte på att det är vad man gör som bästa vän. 

    när jag tar upp min sida från det så blir hon arg och säger att jag inte har någon rätt i att känna så för jag ska som bästa vän stötta henne och hålla hennes rygg. Och att hon löst det och att hon vill att vi ska bli vänner för att hon inte ska vara i en jobbig sits där vi inte pratar.

    jag känner mig fruktansvärd i vad jag gjorde mot Johan och tycker det är orättvist hur han blivit behandlad i detta. Vad händer om han väljer att gå skilda vägar igen, ska jag klippa banden igen då? Kommer jag vara en dålig vän som inte gör det. Jag vet inte vad jag ska göra och jag vet inte hur jag ska få henne att se min sida av situationen

  • Svar på tråden Jobbig sits med min bästa vän och vän, vet inte hur jag ska agera
  • Anonym (Mia)

    Jag förstår inte, det räcker väl att du umgås med honom på ett respektfullt sätt när ni alla träffas. du behöver inte ha honom som en egen kompis. 
     

  • Fjäril kär

    Det du borde gjort från början är att sätta ner foten och säga åt dom båda att bete sig vuxet, lösa sina konflikter själva och ta konsekvenserna av det samt att du som vän aldrig kommer välja sida. 

    Vilket du också ska säga nu i den sits du är i.  Att din tjejkompis ber dig välja sida är egoistiskt och elakt och så beter sig inte en äkta vän.  Hon tänker bara på sig och inte på dig och inte på honom. 

    Ni är vuxna. Bete er så . Kräv det av henne. 

  • Anonym (Abc)

    Emelie kräver mycket av dig. Hur kan hon ens förutsätta att Johan är ok att vara vän med dig igen?

    Jag tycker dock att du ska bli vän med Johan igen,inte för emelies skull utan för din egen. Och gör tydligt för emelie att om det skiter sig igen så kommer du vara vän med båda, att om hon vill styra dina vänskapsrelationer är hon inte en bra vän till dig (vänta dock med att tydliggöra det till efter du blivit vän med Johan igen).

    Har varnat min dotter om just den där saken, men i kompisgäng. Har själv gått på niten med att kompisar blir osams och genom att ta ena vännens sida så hamnar man själv utanför om de två blir sams igen (Sedan finns det ju faktiskt stunder när den ena är en skitstövel och man bör stå upp för den andra,men oftast är båda två lika ansvariga).

Svar på tråden Jobbig sits med min bästa vän och vän, vet inte hur jag ska agera