• Anonym (Orolig och fundersam)

    Vart och varför försvann han?

    Hej! Jag behöver bara prata med någon eller höra någon utomståendes synpunkt. Jag har pratat med en man en längre tid online, haft kontakt med honom flera år. Aldrig träffats, men jag har en bekant som vet vem han är och hon har träffat honom så han finns så att säga, så ingen tror något annat. 
    Det började med att han var blyg och inte vågade/ville ses så snabbt. Sedan har det bara byggt på med olika saker. Han fick tyvärr gå igenom svåra saker de senaste åren, gång på gång slogs han ner. Depressioner, förlorat flera nära, kämpat med egen fysisk och psykisk hälsa, osv, mycket. 
    Så han har liksom inte haft rätt läge för att träffa någon ny, inte en dejt, som han ser mig som. Han har inte ens träffat sina vänner så mycket, bara ibland. Men han har alltid uttryckt att han vill träffa mig, är intresserad av mig, tycker om mig, tänker högt om mig. Jag har aldrig behövt tvivla på att han har slutat finnas där. 
    Men pga allt detta och det faktum att vi aldrig träffats så blev vår kontakt till slut lite från och till, pga alla svårigheter han går igenom så har han inte alltid orkat vara social utan behövt ta hand om sig själv. Men vi höll kontakten om även stundvis knapert. 
    Till slut hände något helt från ingenstans, han som alltid velat ha mig tog bort den sista kontaktmöjligheten jag hade till honom och det visste han om, det att jag bara hade ETT sätt att nå honom. Han skrev en natt ?förlåt, jag suger?? och följande dag hade han raderat sitt konto. Nu är han borta från min radar. 
    Vad hände tror ni? Behöver bara bolla lite tankar?
    Skulle det vara vemsomhelst så skulle jag tänka ?okej han ville bara inte ha kontakt längre?, men när det är denna person så tror jag inte det, för han slutade aldrig tycka om mig. På ett vis känner jag honom? Jag är dock orolig över att något skulle hänt honom med tanke på allt han gått/går igenom? 

    Jag kontaktade min bekanta som visste vem han var för att se om hon kunde hjälpa mig, men det fanns ingen hjälp att få där. Så nu står jag här? Vet ej vad som hände. Vad tror ni?? Tankar?

    Tack om du orkat läsa enda hit. 
  • Svar på tråden Vart och varför försvann han?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (M) skrev 2024-04-25 18:13:52 följande:
    Hur hade din tänkt att det hjälper ts? Mannen bor inte heller i Sverige och är förmodligen inte ens svensk. 
    De flesta länder har i och för sig telefonkataloger på nätet... men till skillnad från i Sverige finns inte ett offentligt folkbokföringsregister som man MÅSTE vara med i, om man inte har fått skyddad identitet. Och DET kräver ju mycket. Men en enkel googling på hans namn och området där han bor/staden/delstaten whatever borde ju komma upp med en del förslag. Sedan beror det ju på hur vanligt namnet är också.

    Har han berättat om sitt yrke eller sin arbetsplats, TS? Då googlar du såklart på det, tillsammans med hans namn. Du kan ju maila till hans jobbmail också. 

    Och kom ihåg att det här inte är ditt fel, det är han som bär sig märkligt åt. Jag tycker inte att man ska göra så där, bara försvinna utan förklaring. Utan man måste i alla fall erbjuda ett samtal, så att båda kan förklara sig. Samtalet behöver förstås inte ske IRL, utan det kan ske på samma kanal som man använt hela tiden.
  • Anonym (Bedragen)

    Finns en podd som heter Underbara Bobby av Podme Crime. 
    Det var en man som utgav sig för att vara en gemensam vän. Hon trodde hon visste vem han var. De hade ju gemensamma vänner. Hon visste i vilket område han bodde, vart han jobbade etc. De hade kontakt i typ tio år. Denna person hade sociala medier, la upp bilder på familjen, från sjukhuset etc. Hon och hans släkt och vänner gick ihop i en gemensam chatt för att hjälpa honom genom hans sjukdomar, stötta honom etc men i slutändan visade sig att allt var en bluff. När hon väl konfronterade den riktiga mannen så var han som ett frågetecken. Han hade ingen aning. Det visade sig att denna mannen hade hittat på allt, skapat ett helt nätverk av släkt och vänner som han chattade med henne från och utgav sig för att vara dem. 

    Jag tror du blivit bedragen faktiskt.

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Bedragen) skrev 2024-04-25 18:56:53 följande:

    Finns en podd som heter Underbara Bobby av Podme Crime. 
    Det var en man som utgav sig för att vara en gemensam vän. Hon trodde hon visste vem han var. De hade ju gemensamma vänner. Hon visste i vilket område han bodde, vart han jobbade etc. De hade kontakt i typ tio år. Denna person hade sociala medier, la upp bilder på familjen, från sjukhuset etc. Hon och hans släkt och vänner gick ihop i en gemensam chatt för att hjälpa honom genom hans sjukdomar, stötta honom etc men i slutändan visade sig att allt var en bluff. När hon väl konfronterade den riktiga mannen så var han som ett frågetecken. Han hade ingen aning. Det visade sig att denna mannen hade hittat på allt, skapat ett helt nätverk av släkt och vänner som han chattade med henne från och utgav sig för att vara dem. 

    Jag tror du blivit bedragen faktiskt.


    Jag fick också lite den känslan. Kom även att tänka på ett par väninnor i USA - detta hände rätt nyligen. Tjej A var kär i tjej B, som dock var straight. För att tjej B inte skulle skaffa sig pojkvän, hittade tjej A på att hon skulle brevväxla med en intern - som var dömd på livstid och aldrig skulle komma ut från fängelset. För att knyta upp hennes romantiska känslor så att hon inte skulle träffa någon man i verkligheten. Tjej A låg skrev de breven - internen i fråga fanns inte (eller om han fanns så var han i alla fall inte inblandad). Detta höll tydligen på i flera år...
  • Anonym (M)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-25 18:32:27 följande:
    De flesta länder har i och för sig telefonkataloger på nätet... men till skillnad från i Sverige finns inte ett offentligt folkbokföringsregister som man MÅSTE vara med i, om man inte har fått skyddad identitet. Och DET kräver ju mycket. Men en enkel googling på hans namn och området där han bor/staden/delstaten whatever borde ju komma upp med en del förslag. Sedan beror det ju på hur vanligt namnet är också.

    Har han berättat om sitt yrke eller sin arbetsplats, TS? Då googlar du såklart på det, tillsammans med hans namn. Du kan ju maila till hans jobbmail också. 

    Och kom ihåg att det här inte är ditt fel, det är han som bär sig märkligt åt. Jag tycker inte att man ska göra så där, bara försvinna utan förklaring. Utan man måste i alla fall erbjuda ett samtal, så att båda kan förklara sig. Samtalet behöver förstås inte ske IRL, utan det kan ske på samma kanal som man använt hela tiden.
    Ts har redan googlar och inte funnit honom, vilket då innebär att han inte finns med i några telefonkataloger på nätet i det landet. 

    Jo, alla länder har en officiell bokföringsregistret man är registrerad i om man bor i landet. Däremot behöver detta inte vara offentliga uppgifter som i Sverige. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (M) skrev 2024-04-25 19:17:45 följande:
    Jo, alla länder har en officiell bokföringsregistret man är registrerad i om man bor i landet. Däremot behöver detta inte vara offentliga uppgifter som i Sverige. 
    Stämmer, jag skrev fel. Folkbokföringsregister FINNS såklart i alla länder, men i de flesta länder utom Sverige har bara andra myndigheter - som polis, socialtjänst, kronofogde, samt domstolarna såklart - tillgång till uppgifterna.
  • Anonym (M)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-25 19:24:49 följande:
    Stämmer, jag skrev fel. Folkbokföringsregister FINNS såklart i alla länder, men i de flesta länder utom Sverige har bara andra myndigheter - som polis, socialtjänst, kronofogde, samt domstolarna såklart - tillgång till uppgifterna.
    Vilket var set jag skrev. Förövrigt är det fler länder än Sverige där dessa uppgifter offentliga. 
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-25 19:02:39 följande:
    Jag fick också lite den känslan. Kom även att tänka på ett par väninnor i USA - detta hände rätt nyligen. Tjej A var kär i tjej B, som dock var straight. För att tjej B inte skulle skaffa sig pojkvän, hittade tjej A på att hon skulle brevväxla med en intern - som var dömd på livstid och aldrig skulle komma ut från fängelset. För att knyta upp hennes romantiska känslor så att hon inte skulle träffa någon man i verkligheten. Tjej A låg skrev de breven - internen i fråga fanns inte (eller om han fanns så var han i alla fall inte inblandad). Detta höll tydligen på i flera år...
    Kul kompisar du har..Flört
  • Anonym (Orolig och fundersam)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-25 15:27:03 följande:
    Fast så entydigt och enkelt är det inte. En nätvän eller brevvän kan bli väldigt viktig för en, fast man aldrig träffats IRL. Jag träffade i somras för första gången en brevvän i ett annat land som jag haft i nästan 20 år. Nu tycker vissa att det "räknas" mer, att vi är "riktiga" vänner nu - men det mötet ändrade inte mina känslor för honom, varken åt det positiva eller negativa hållet. Han var samma personlighet som i breven, och han har varit min "riktiga" vän i många år.

    Jag har för övrigt också varit med om att bli ledsen och rentav chockad, när någon jag uppfattat som en vän eller väninna efter många år på samma nätforum, och som jag fått mycket stöd av, plötsligt bara tar bort sig från forumet - och det finns inget sätt att kontakta personen mer, då jag bara kände nicknamnet. Sådant kan göra att man blir rädd för att knyta an till nya människor - för i slutändan sitter man där ensam, tom, sörjande och med tråkiga tankar av typen "jag kan inte ha betytt så mycket för honom/henne som jag trodde".
    Anonym (M) skrev 2024-04-25 19:17:45 följande:
    Ts har redan googlar och inte funnit honom, vilket då innebär att han inte finns med i några telefonkataloger på nätet i det landet. 

    Jo, alla länder har en officiell bokföringsregistret man är registrerad i om man bor i landet. Däremot behöver detta inte vara offentliga uppgifter som i Sverige. 


    Tack att ni diskuterar och funderar kring vad som kunde hänt, jag tog någon dags paus.. 

    Som ni förstått så hittar jag inget om honom online nej, det är verkligen 0, och som ni påpekar också, i detta land var vi bor är det inte offentliga uppgifter som i Sverige. Hans jobb nämnde han en gång, har glömt namnet, minns att jag googlade där och då när jag hörde det, men inte fann jag något då heller. 

    Det enda konkreta jag egentligen har är hon min bekantas intygande, eftersom hon umgåtts med honom en kväll typ. 


    Tack för de stöttande orden, jag mår ok men ibland blir jag väldigt ledsen, då jag inte vet ens om han lever liksom. Vi har ju alltid funnits där i typ 3 år. Men jag tror att han kommer dyka upp en dag, det känns som att han behövde ta egentid. Dock har han ju haft svåra tider hittils också, så varför ta bort mig NU isåfall..?


    Sen det om att jag skulle blivit bedragen, såklart kan man aldrig veta.. Vill jag se på saken med såna ögon så ja, då kan jag finna några tecken. T.ex. kändes det som att man inte fick komma så nära inpå honom liksom kring hans privata liv.


    -Han nämnde aldrig namnet på sina vänner, när jag frågade vad hans jobb heter så var första svaret *varför undrar du de?*. Jag blev förvånad när jag fick höra området han bor på. 


    -Ville inte ge telefonnummer

    -Att han blev upprörd elr besviken då jag uttalade osäkerhet kring hans existens kan man ju också svänga till hans nackdel om man vill. 


    -Att det alltid var någon anledning till att inte ses. 


    Sen hände det två ggr lite halv udda grejer, eller kanske mer den andra gången. Första, det var ett evenemang i min stad så jag var ute på en bar. Någon vecka/månad senare så berättade han att hans vän som bor i min stad sett mig, *du drack inte vin* sade han. (insidejoke för oss, jag gillar inte vin). Poängen är att hans kompis studerat mig. 


    Andra, han frågade mig om jag har kontakt eller gjort något med en man född cirka runt ett specifikt årtal. Detta stämde, jag kunde koppla ihop det med en man jag varit i kontakt och umgåtts med. Här anar jag inte hur han kunde veta om denna man, eller om det var slumpen bara?? Fundersam.  


     

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Orolig och fundersam) skrev 2024-04-28 22:18:06 följande:
    Anonym (M) skrev 2024-04-25 19:17:45 följande:
    Ts har redan googlar och inte funnit honom, vilket då innebär att han inte finns med i några telefonkataloger på nätet i det landet. 

    Jo, alla länder har en officiell bokföringsregistret man är registrerad i om man bor i landet. Däremot behöver detta inte vara offentliga uppgifter som i Sverige. 


    Tack att ni diskuterar och funderar kring vad som kunde hänt, jag tog någon dags paus.. 

    Som ni förstått så hittar jag inget om honom online nej, det är verkligen 0, och som ni påpekar också, i detta land var vi bor är det inte offentliga uppgifter som i Sverige. Hans jobb nämnde han en gång, har glömt namnet, minns att jag googlade där och då när jag hörde det, men inte fann jag något då heller. 

    Det enda konkreta jag egentligen har är hon min bekantas intygande, eftersom hon umgåtts med honom en kväll typ. 


    Tack för de stöttande orden, jag mår ok men ibland blir jag väldigt ledsen, då jag inte vet ens om han lever liksom. Vi har ju alltid funnits där i typ 3 år. Men jag tror att han kommer dyka upp en dag, det känns som att han behövde ta egentid. Dock har han ju haft svåra tider hittils också, så varför ta bort mig NU isåfall..?


    Sen det om att jag skulle blivit bedragen, såklart kan man aldrig veta.. Vill jag se på saken med såna ögon så ja, då kan jag finna några tecken. T.ex. kändes det som att man inte fick komma så nära inpå honom liksom kring hans privata liv.


    -Han nämnde aldrig namnet på sina vänner, när jag frågade vad hans jobb heter så var första svaret *varför undrar du de?*. Jag blev förvånad när jag fick höra området han bor på. 


    -Ville inte ge telefonnummer

    -Att han blev upprörd elr besviken då jag uttalade osäkerhet kring hans existens kan man ju också svänga till hans nackdel om man vill. 


    -Att det alltid var någon anledning till att inte ses. 


    Sen hände det två ggr lite halv udda grejer, eller kanske mer den andra gången. Första, det var ett evenemang i min stad så jag var ute på en bar. Någon vecka/månad senare så berättade han att hans vän som bor i min stad sett mig, *du drack inte vin* sade han. (insidejoke för oss, jag gillar inte vin). Poängen är att hans kompis studerat mig. 


    Andra, han frågade mig om jag har kontakt eller gjort något med en man född cirka runt ett specifikt årtal. Detta stämde, jag kunde koppla ihop det med en man jag varit i kontakt och umgåtts med. Här anar jag inte hur han kunde veta om denna man, eller om det var slumpen bara?? Fundersam.  


     


    Du har väl i alla fall inte gett honom pengar? För i så fall är det en solklar scam.
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig och fundersam) skrev 2024-04-28 22:18:06 följande:
    Anonym (M) skrev 2024-04-25 19:17:45 följande:
    Ts har redan googlar och inte funnit honom, vilket då innebär att han inte finns med i några telefonkataloger på nätet i det landet. 

    Jo, alla länder har en officiell bokföringsregistret man är registrerad i om man bor i landet. Däremot behöver detta inte vara offentliga uppgifter som i Sverige. 


    Tack att ni diskuterar och funderar kring vad som kunde hänt, jag tog någon dags paus.. 

    Som ni förstått så hittar jag inget om honom online nej, det är verkligen 0, och som ni påpekar också, i detta land var vi bor är det inte offentliga uppgifter som i Sverige. Hans jobb nämnde han en gång, har glömt namnet, minns att jag googlade där och då när jag hörde det, men inte fann jag något då heller. 

    Det enda konkreta jag egentligen har är hon min bekantas intygande, eftersom hon umgåtts med honom en kväll typ. 


    Tack för de stöttande orden, jag mår ok men ibland blir jag väldigt ledsen, då jag inte vet ens om han lever liksom. Vi har ju alltid funnits där i typ 3 år. Men jag tror att han kommer dyka upp en dag, det känns som att han behövde ta egentid. Dock har han ju haft svåra tider hittils också, så varför ta bort mig NU isåfall..?


    Sen det om att jag skulle blivit bedragen, såklart kan man aldrig veta.. Vill jag se på saken med såna ögon så ja, då kan jag finna några tecken. T.ex. kändes det som att man inte fick komma så nära inpå honom liksom kring hans privata liv.


    -Han nämnde aldrig namnet på sina vänner, när jag frågade vad hans jobb heter så var första svaret *varför undrar du de?*. Jag blev förvånad när jag fick höra området han bor på. 


    -Ville inte ge telefonnummer

    -Att han blev upprörd elr besviken då jag uttalade osäkerhet kring hans existens kan man ju också svänga till hans nackdel om man vill. 


    -Att det alltid var någon anledning till att inte ses. 


    Sen hände det två ggr lite halv udda grejer, eller kanske mer den andra gången. Första, det var ett evenemang i min stad så jag var ute på en bar. Någon vecka/månad senare så berättade han att hans vän som bor i min stad sett mig, *du drack inte vin* sade han. (insidejoke för oss, jag gillar inte vin). Poängen är att hans kompis studerat mig. 


    Andra, han frågade mig om jag har kontakt eller gjort något med en man född cirka runt ett specifikt årtal. Detta stämde, jag kunde koppla ihop det med en man jag varit i kontakt och umgåtts med. Här anar jag inte hur han kunde veta om denna man, eller om det var slumpen bara?? Fundersam.  


     


    Kan också vara han själv och inte "hans kompis" som hade sett dig.... 
  • Anonym (Orolig och fundersam)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-28 22:33:35 följande:
    Du har väl i alla fall inte gett honom pengar? För i så fall är det en solklar scam.
    Nej aldrig.
  • Anonym (Orolig och fundersam)
    Anonym (M) skrev 2024-04-28 22:36:31 följande:
    Kan också vara han själv och inte "hans kompis" som hade sett dig.... 

    Alltså ja, visst, men det är verkligen små områden här. Väldigt liten stad så jag tror faktiskt jag sett honom om han varit där, om han är den han är på bild dvs..

    Och därför tror jag han är den ham utsäger sig vara också, just pga små områden och min vän som vi inte ska glömma att faktiskt har umgåtts med honom. 


    Jag tror inte han scammar mig, jag tror att han är en väldigt privat person bara som väljer noggrant. Inte som jag som skulle kunna berätta hela mitt liv på första dejten , haha. 

  • Lynx123

    Skulle råda dig att släppa hema grejen. Han låter inte seriös och, ärligt talat, rätt creepy med det sär du berättade om festen.

  • Anonym (Orolig och fundersam)
    Lynx123 skrev 2024-04-29 06:08:21 följande:

    Skulle råda dig att släppa hema grejen. Han låter inte seriös och, ärligt talat, rätt creepy med det sär du berättade om festen.


    Jag har börjat släppa det, eller kanske inte släppa men accepterar det lite liksom, att jag kan inte göra så mycket längre. It is what it is..


    Javisst kan det ses som creepy men tänker jag mig in i situationen så skulle jag kunna göra det samma, att man frågar sin vän jag skulle ha i hans stad om hon sett honom för att man är nyfiken på personen. 

Svar på tråden Vart och varför försvann han?