• Anonym (TS)

    Tonåring som tycker all mat är äcklig...

    Har en tonårig dotter hemma som har add. Hon har fått medicin för detta. Hon tycker all mat är äcklig. Hon gnäller hela dagarna att hon är hungrig. Frågar när vi ska äta lunch, middag etc och när man lagar maten vill hon inte ha för hon tycker inte om. 
    Håller på bli galen!
     
    Frågar henne varje gång var vi ska laga ich får till svar "Vet inte". Har bett henne skriva en lista med de maträtter hon tycker om, men hon vet inte. Detta är väldigt frustrerande. Slutar med att hon inte äter något. Ibland äter hon lite flingor eller yoghurt.
     
    Hon har varit såhär i alla år, men medicinen gör det värre. Tycker dock att hon är så pass stor att hon kan "tvinga i sig" lite mat för att hon vet att man måste äta. Innan hon fick medicinen har hon haft ätstörningstendenser och vi har fått till oss från BUP att det är viktigt att vi har koll på att hon äter. Men det är svårt när hon ratar allt vi föreslår. 
     
    Hon vill inte sluta med medicinen då hon tycker den ger henne bättre koncentration i skolan och hjälper henne mycket där. Hon har provat olika mediciner innan och detta är den enda som funkat. Hon vägrar väga sig så man vet inte om hon går upp eller ner i vikt. 
     
    Vad gör man?
  • Svar på tråden Tonåring som tycker all mat är äcklig...
  • Anonym (Johanna)

    Jag är övertygad om att medicinen gör att hon inte känner hunger , vilket är en välkänd och vanlig biverkning, och därför kan det vara svårt att få svar på vad hon vill äta. Kan ju vara så också att hon mår lite illa av medicinen . 

    Det kan ju ta ett tag, några veckor nån månad  innan medicinen fått riktig verkan och då kan ju aptiten ändras också. 

    Känner att all mat hon kan få i sig är bättre än ingenting så därför skulle jag hellre sätta upp fasta tider hon ska äta på oavsett om det är en smoothie, en macka eller pasta. Enkel mat är bättre att få i sig . Se till att det alltid finns möjligheter till just frukt, grönsaker,  juice,  mackor eller liknande.  

    Min äldsta son fick samma sak med sin medicin mot adhd och det blev några månader med kalla korvar, juicer, köttbullar direkt ur påsen, Risifrutti och pizzasallad.  Sen klingade det värsta av och han kunde sakta börja äta bättre. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Johanna) skrev 2024-04-27 17:46:54 följande:

    Jag är övertygad om att medicinen gör att hon inte känner hunger , vilket är en välkänd och vanlig biverkning, och därför kan det vara svårt att få svar på vad hon vill äta. Kan ju vara så också att hon mår lite illa av medicinen . 

    Det kan ju ta ett tag, några veckor nån månad  innan medicinen fått riktig verkan och då kan ju aptiten ändras också. 

    Känner att all mat hon kan få i sig är bättre än ingenting så därför skulle jag hellre sätta upp fasta tider hon ska äta på oavsett om det är en smoothie, en macka eller pasta. Enkel mat är bättre att få i sig . Se till att det alltid finns möjligheter till just frukt, grönsaker,  juice,  mackor eller liknande.  

    Min äldsta son fick samma sak med sin medicin mot adhd och det blev några månader med kalla korvar, juicer, köttbullar direkt ur påsen, Risifrutti och pizzasallad.  Sen klingade det värsta av och han kunde sakta börja äta bättre. 


    Hon har ätit medicinen länge. Dvs över ett år. Hon har varit såhär redan innan, även om det blivit än värre nu. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2024-04-27 17:40:37 följande:

    Fråga den som skrivit ut medicinen


    De kan såklart inte göra något. Sluta med medicinen eller acceptera biverkningarna.
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-27 17:50:19 följande:
    De kan såklart inte göra något. Sluta med medicinen eller acceptera biverkningarna.
    Menar du att de säger att valet att acceptera biverkningarna är OK? Ungen ska alltså svälta ihjäl till slut och det tycker de är OK?
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-27 17:50:19 följande:
    De kan såklart inte göra något. Sluta med medicinen eller acceptera biverkningarna.
    Det kan finnas andra läkemedel att prova eller knep för att få igång aptiten.

    Har man arfid i grunden (vilket det låter som) och sedan får minskad aptit ovanpå det behöver man ju någon form av hjälp från vården. De kan inte bara räkna med att ni föräldrar ska lösa det.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-27 17:49:55 följande:
    Hon har ätit medicinen länge. Dvs över ett år. Hon har varit såhär redan innan, även om det blivit än värre nu. 
    Då är tipset om fasta mattider bra att ta till. Hon ska äta något vad som helst på fasta tider .
    Det var tipset jag fick från en dietist  och det hjälpte.  Visst var det kämpigt vissa dagar men jag tar hellre fajten än en viktnedgång. 

    Var inte rädd för att ställa krav 
  • Anonym (Mamma)

    En till sak som kan vara bra är att hon är med och lagar måltiderna, gör det till en trevlig stund utan krav :)

  • Anonym (Tufft)

    Jag har en son som också alltid varit selektiv i maten och tappar aptit på grund av add medicin. Han kan snöa in på nån mat men efter två månader funkar den inte längre. Han har en snackslåda inne på sitt rum för att enkelt kunna äta mär han blir sugen och sen får de ordinarie måltiderna bli vad de blir. Detta är alltså efter ordination från BUMM.

    Tack och lov gillar han jordnötter och mackor med smör och salami. Han får nog i sig majoriteten av sina kalorier på sånt. 

    Jag har inga bra tips. Vill bara instämma i att det är en jobbig kombo.

  • Anonym (Ap7)

    Vår son med medicinerad add har mycket svårt att äta över huvud taget. Vi har efter flera års prövande och trixande kommit till två slutsatser.

    1. På kvällen strax innan sänggående när depåtabletterna börjar gå ur kroppen så är chansen för att lyckas äta som störst. 

    2. Vi serverar bara sådant vi vet han kan tänka sig att äta. Vad det är varierar. Just nu är det skivad banan, osaltade cashewnötter och kycklingsnitzel av ett visst märke.

    "Tycker dock att hon är så pass stor att hon kan "tvinga i sig" lite mat för att hon vet att man måste äta"

    Jag förstår att du känner så. Hela matsituationen är skitjobbig. Vi hade förut samma inställning men det funkade inte. Vårt barn hade/har ingen aptit och det funkar inte att lägga ansvaret för det på honom. När vi insåg att vi vuxna måste ta ansvar för matsituationen så blev vi bättre på att hitta lösningar som fungerar.

  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2024-04-27 17:56:12 följande:
    Menar du att de säger att valet att acceptera biverkningarna är OK? Ungen ska alltså svälta ihjäl till slut och det tycker de är OK?
    De skulle självklart inte låta henne svälta ihjäl. Men ja, så är det. Överväger de positiva effekterna eller de negativa? Har inte blivit erbjuden någon hjälp för detta, mer än det jag skrev. Antingen acceptera biverkningarna eller sluta med medicinen.
    Anonym (J) skrev 2024-04-27 17:59:19 följande:
    Det kan finnas andra läkemedel att prova eller knep för att få igång aptiten.

    Har man arfid i grunden (vilket det låter som) och sedan får minskad aptit ovanpå det behöver man ju någon form av hjälp från vården. De kan inte bara räkna med att ni föräldrar ska lösa det.

    Arfid handlar ju om att man får i sig för lite näring pga att han äter för få livsmedel. Hon har alltid varit såhär, men alltid växt som hon ska. Hon har tagit prover osv utifrån medicineringen och det visar inte på någon näringsbrist. 
    Anonym (Ap7) skrev 2024-04-27 18:16:42 följande:

    Vår son med medicinerad add har mycket svårt att äta över huvud taget. Vi har efter flera års prövande och trixande kommit till två slutsatser.

    1. På kvällen strax innan sänggående när depåtabletterna börjar gå ur kroppen så är chansen för att lyckas äta som störst. 

    2. Vi serverar bara sådant vi vet han kan tänka sig att äta. Vad det är varierar. Just nu är det skivad banan, osaltade cashewnötter och kycklingsnitzel av ett visst märke.

    "Tycker dock att hon är så pass stor att hon kan "tvinga i sig" lite mat för att hon vet att man måste äta"

    Jag förstår att du känner så. Hela matsituationen är skitjobbig. Vi hade förut samma inställning men det funkade inte. Vårt barn hade/har ingen aptit och det funkar inte att lägga ansvaret för det på honom. När vi insåg att vi vuxna måste ta ansvar för matsituationen så blev vi bättre på att hitta lösningar som fungerar.



    Jag förstår ditt tankesätt. Vi har dock flera barn. Två av dem har diagnoser. Vi lagar "önskekost" så i regel lagar vi minst två till tre rätter vid varje måltid. Problemet med henne är att hon inte vet vad hon vill äta och hon äter inte den maten som lagas. Vi kan laga den maten hon vill ha, utan problem. Men problemet är att det inte finns någon mat hon vill ha. "Jag vet inte" svarar hon alltid. De andra barnen kan ju uttrycka vad de vill ha. En äter kött, tortellini, nudlar t ex utan såser och tillbehör. En annan äter köttbullar, korv, makaroner t ex. Men hon kan ju inte ens uttrycka vad hon vill ha, därför är det svårt att laga det hon tycker om. 
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-30 08:09:49 följande:
    De skulle självklart inte låta henne svälta ihjäl. Men ja, så är det. Överväger de positiva effekterna eller de negativa? Har inte blivit erbjuden någon hjälp för detta, mer än det jag skrev. Antingen acceptera biverkningarna eller sluta med medicinen.
    Anonym (J) skrev 2024-04-27 17:59:19 följande:
    Det kan finnas andra läkemedel att prova eller knep för att få igång aptiten.

    Har man arfid i grunden (vilket det låter som) och sedan får minskad aptit ovanpå det behöver man ju någon form av hjälp från vården. De kan inte bara räkna med att ni föräldrar ska lösa det.

    Men om vården tycker att dessa biverkningar som utgår denna situation kan vara acceptabelt så kanske du ska lita på det då?
  • Anonym (Mmm)

    ADHD medicin är fruktansvärd när det gäller att tappa matlusten. Blev som ett skelett efter några månader och jag var redan smal innan jag började. Hemsk medicin som jag aldrig kommer äta igen. Kan hon inte få testa någon annan medicin?

  • Anonym (Bffk)

    Stackars tjej. Stressad? Orolig? Prova att inte säg att hon Måste äta. Fråga vad hon vill ha, om det finns något hon skulle vilja ha och tycker om. Säg att du blir orolig för henne, om hon kan försöka för din skull. 


    Kan hon ha PANS/PANDAS utöver ADD? 

  • Anonym (Bffk)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-30 08:09:49 följande:
    De skulle självklart inte låta henne svälta ihjäl. Men ja, så är det. Överväger de positiva effekterna eller de negativa? Har inte blivit erbjuden någon hjälp för detta, mer än det jag skrev. Antingen acceptera biverkningarna eller sluta med medicinen.
    Anonym (J) skrev 2024-04-27 17:59:19 följande:
    Det kan finnas andra läkemedel att prova eller knep för att få igång aptiten.

    Har man arfid i grunden (vilket det låter som) och sedan får minskad aptit ovanpå det behöver man ju någon form av hjälp från vården. De kan inte bara räkna med att ni föräldrar ska lösa det.

    Arfid handlar ju om att man får i sig för lite näring pga att han äter för få livsmedel. Hon har alltid varit såhär, men alltid växt som hon ska. Hon har tagit prover osv utifrån medicineringen och det visar inte på någon näringsbrist. 
    Jag förstår ditt tankesätt. Vi har dock flera barn. Två av dem har diagnoser. Vi lagar "önskekost" så i regel lagar vi minst två till tre rätter vid varje måltid. Problemet med henne är att hon inte vet vad hon vill äta och hon äter inte den maten som lagas. Vi kan laga den maten hon vill ha, utan problem. Men problemet är att det inte finns någon mat hon vill ha. "Jag vet inte" svarar hon alltid. De andra barnen kan ju uttrycka vad de vill ha. En äter kött, tortellini, nudlar t ex utan såser och tillbehör. En annan äter köttbullar, korv, makaroner t ex. Men hon kan ju inte ens uttrycka vad hon vill ha, därför är det svårt att laga det hon tycker om. 

    Du kanske kan visa bilder på olika maträtter. Det kan hjälpa henne att komma på vad hon vill ha. 
Svar på tråden Tonåring som tycker all mat är äcklig...