• Anonym (Färg)

    Kan man förvänta sig färg som går att tvätta bort? Förskola.

    Som rubriken säger. Kan man förvänta sig att förskolan använder vattenbaserad färg som lätt går att få bort i tvätt? Hos oss har man bytt färger när barnen målar och dessa går inte att få bort från kläder. Man uppmuntrar barnen att måla med händerna och det blir sen fläckar på kläderna som inte går bort. Inte hela världen så klart, men lite trist när nya jeans är flerfärgade efter en dag på förskolan. (Nej, det går inte att köpa begagnade byxor till mitt barn eftersom dessa håller en dag ungefär. Vi har hittat två typer av jeans som inte går sönder i vild lek och dessa är rätt dyra).

  • Svar på tråden Kan man förvänta sig färg som går att tvätta bort? Förskola.
  • Anonym (Mamma)

    Nej. Det man kan och SKA förvänta sig är att de kläder som tas till fsk kan bli totalt förstörda av skador, färgfläckar mm.

  • Anonym (Färg)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-28 10:13:36 följande:

    Nej. Det man kan och SKA förvänta sig är att de kläder som tas till fsk kan bli totalt förstörda av skador, färgfläckar mm.


    Varför ska man förvänta sig det? Varför kan man inte förvänta sig att olyckor kan ske, men att försiktighetsåtgärder vidtas? Typ att barnen använder målarförkläde, eller att färgerna går att tvätta bort?
  • Anonym (Mamma)

    Och du, det finns svarta jeans :) Då syns det inte lika illa.

  • Anonym (Färg)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-28 10:16:14 följande:

    Och du, det finns svarta jeans :) Då syns det inte lika illa.


    De här är svarta, men färgen är neongul och neonrosa och syns rätt bra ändå.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Färg) skrev 2024-04-28 10:15:30 följande:
    Varför ska man förvänta sig det? Varför kan man inte förvänta sig att olyckor kan ske, men att försiktighetsåtgärder vidtas? Typ att barnen använder målarförkläde, eller att färgerna går att tvätta bort?
    För att barn smutsar ner sig, trots förkläden. Även vattenbaserade färger kan sätta sig i kläderna. Så istället för att vara en "Karen" kan man inse att så här ser livet ut och så anpassar man sig efter det.
  • Anonym (Färg)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-28 10:18:30 följande:
    För att barn smutsar ner sig, trots förkläden. Även vattenbaserade färger kan sätta sig i kläderna. Så istället för att vara en "Karen" kan man inse att så här ser livet ut och så anpassar man sig efter det.
    Karen? Jag ställde en vanlig fråga och du försöker med ett personangrepp. Så moget!
  • Ess

    Ha några uppsägningar kläder som bara används där, som redan är fläckiga. Då gör det inget om de blir ännu mer fläckiga. 


    Vi gjorde så med alla våra tre.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Färg) skrev 2024-04-28 10:20:25 följande:
    Karen? Jag ställde en vanlig fråga och du försöker med ett personangrepp. Så moget!
    Haha mognaden är en sak man kan titta på även hos dig isf som inte fattar att man måste anpassa sig efter situationen :) Istället sitter du online och gnäller av dig. Nice talking to ya, Karen. Antar att jag kom åt en riktigt öm tå!
  • Anonym (Anna)

    Nej, men det är däremot rimligt att förskolan vidtar normala åtgärder för att förhindra att kläderna förstörs. Dvs sätter på barnen ett förkläde. Har man sedan ett specifikt barn som ändå får färg på kläderna, för att det stoppar in händerna under förklädet och torkar av sig på byxorna eller liknande, så kan man ju lösa det genom att pedagogerna ser till att det barnet byter om till medhavda extrakläder som redan är förstörda, innan man börjar måla. 

  • Anonym (Färg)
    Anonym (Anna) skrev 2024-04-28 10:28:57 följande:

    Nej, men det är däremot rimligt att förskolan vidtar normala åtgärder för att förhindra att kläderna förstörs. Dvs sätter på barnen ett förkläde. Har man sedan ett specifikt barn som ändå får färg på kläderna, för att det stoppar in händerna under förklädet och torkar av sig på byxorna eller liknande, så kan man ju lösa det genom att pedagogerna ser till att det barnet byter om till medhavda extrakläder som redan är förstörda, innan man börjar måla. 


    Här har man nu fattat ett beslut om att inte ha förkläde på barnen, samt bytt ut färgerna mot nya som alltså inte går att tvätta bort. 

  • Anonym (Färg)
    Ess skrev 2024-04-28 10:25:00 följande:

    Ha några uppsägningar kläder som bara används där, som redan är fläckiga. Då gör det inget om de blir ännu mer fläckiga. 


    Vi gjorde så med alla våra tre.


    Tyvärr har barnet vuxit en hel massa nu och stora delar av garderoben har bytts ut, så det finns inga gamla fläckiga kläder kvar. 
  • Anonym (Billiga kläder)
    Anonym (Färg) skrev 2024-04-28 10:36:08 följande:
    Tyvärr har barnet vuxit en hel massa nu och stora delar av garderoben har bytts ut, så det finns inga gamla fläckiga kläder kvar. 
    Du kan säkert köpa begagnat på tex fb. Annars vet jag att tex next säljer billiga storpack med enkla tshirts och dyl.
  • Anonym (Ella)

    Har du pratat med dem om att den nya färgen inte går bort, och vad säger de i så fall om det?

    Så länge man inte har en gnällig attityd tycker jag inte att det är fel att ta upp frågan. Om de tidigare har använt färger som inte lämnade permanenta fläckar borde de ju kunna återgå till dem, när det nu visat sig att de nya färgerna inte är så bra.

  • Anonym (Sofi)

    Jag tycker absolut man kan ta upp det med fsk om man upplever det som ett problem. Inte säkert de har tänkt på det. Det är klart man får räkna med att kläder slits och får fläckar men enkla åtgärder som vilken färg man väljer och förkläden är inte så höga krav. Vår fsk hade målarfärger och tuschdärger som knappt gick att få bort på huden heller, trots bad och gnuggande, satt i många dagar både på händer och ansikte. Den fick de byta ut.

  • MsM84

    Jag tycker att de bör använda färg som normalt går bort, men där fläckar kan bli permanenta med otur. Sen tycker jag de ska ha skyddsförkläde eller förvarna och be att man har med oömma kläder de kan sätta på sig vid målande. 


    Jag har två barn som gått på flera förskolor och de har inte fått permanenta fläckar på kläderna där. Kanske någon mindre vid enstaka tillfälle men inte annars. 

  • Ess
    Anonym (Färg) skrev 2024-04-28 10:36:08 följande:
    Tyvärr har barnet vuxit en hel massa nu och stora delar av garderoben har bytts ut, så det finns inga gamla fläckiga kläder kvar. 
    Ta då några av de andra att ha enbart på förskolan.
Svar på tråden Kan man förvänta sig färg som går att tvätta bort? Förskola.