• Anonym (Det går utför)

    Kosttillskott klimakteriet

    Hej tanter! ;)

    Vad äter ni för kosttillskott för att minska klimakteriebesvär? Jag har lite småsaker i kroppen som inte riktigt funkar som de brukar men det är inte tillräckligt allvarligt tycker jag för att gå till läkare så därför tänkte jag att det kanske räcker för nu med något från hälsokosten.

    Det jag märker av är
    - känsligare slemhinnor
    - måttliga vallningar
    - tappat hår och lyster i håret
    - svårt att bli av med trivselkilon

    Har någon blivit hjälpt av kosttillskott mot liknande problem?

  • Svar på tråden Kosttillskott klimakteriet
  • Anonym (Tant Gredelin)

    Jag tar ett tillskott med d- och k-vitamin på morgonen, samt ett med magnesium och melatonin på kvällen.

    Sedan prioriterar jag styrketräning lite mer än förr. Brukade köra 4 konditionspass i veckan, nu kör jag 2 styrka och 2 kondition.

    Försöker inkludera mer sojabönor i kosten, med varierande resultat. 

    Det är väl de förändringar jag har gjort sedan jag har börjat känna av klimakteriebesvär. Jag funderar på HRT, men så länge sömnen fungerar med melatonin-tillskottet, så känner jag att jag inte är där än.

  • Anonym (samma här)

    Puff! Vill också veta!

    Är bara 42 men fått stora problem med slemhinnorna och håravfall :/

  • Anonym (Det går utför)
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2024-04-29 12:04:32 följande:

    Jag tar ett tillskott med d- och k-vitamin på morgonen, samt ett med magnesium och melatonin på kvällen.

    Sedan prioriterar jag styrketräning lite mer än förr. Brukade köra 4 konditionspass i veckan, nu kör jag 2 styrka och 2 kondition.

    Försöker inkludera mer sojabönor i kosten, med varierande resultat. 

    Det är väl de förändringar jag har gjort sedan jag har börjat känna av klimakteriebesvär. Jag funderar på HRT, men så länge sömnen fungerar med melatonin-tillskottet, så känner jag att jag inte är där än.


    Vad är det d- och k-vitamin gör som hjälper dig tycker du? Jag tar d-vitamin under vintern för immunförsvar och skelett men det har jag inte kopplat till just klimakteriebesvär.

    Magnesium är väl främst för bättre sömn?

    Styrketräning är bra. :)
  • Anonym (Tant Gredelin)
    Anonym (Det går utför) skrev 2024-04-29 19:11:32 följande:
    Vad är det d- och k-vitamin gör som hjälper dig tycker du? Jag tar d-vitamin under vintern för immunförsvar och skelett men det har jag inte kopplat till just klimakteriebesvär.

    Magnesium är väl främst för bättre sömn?

    Styrketräning är bra. :)
    Jag läste att det är många kvinnor i vår ålder som har d-vitaminbrist och när jag fick värdena kollade så stämde det in på mig med, varför jag nu tar det året om (mina andra värden såg fina ut). Vitamin k och magnesium hjälper till med d-vitaminupptaget. Låga d-vitaminnivåer är även kopplat till depression och humörsvängningar.
    Magnesium hjälper, som du skrev, även till med sömnen, vilket för mig har varit det värsta klimakteriebesväret, med svårigheter att somna och att hålla mig sovande. Med melatonin och magnesium, samt uppstramad sömnhygien, så kan jag hålla sömnen hyfsat ok, med 4-6 timmars sömn per natt. När sömnen funkar är det också lättare att träna, äta rätt och hålla humöret lite jämnare, vilket också påverkar sömnen positivt, så allt hänger liksom ihop.

    Styrketräning är faktiskt riktigt trevligt. Tidigare har jag undvikit det för det har verkat så tråkigt, men nu när jag har hittat ett par träningskompisar och kommit igång så ger det verkligen bra resultat. Jag får dock inte samma high som efter ett hårt konditionspass ...
Svar på tråden Kosttillskott klimakteriet