• Agda90

    Varför kan vissa män inte förstå ett NEJ?

    Blev kontaktad här på fl idag. Med frågan om jag ville ha sexchatta. Tackade nej. Då kom nästa fråga om jag ville prata om livet, barn osv. Tackade nej. Då kom det IGEN (!!!) med sexuella antydningar om min man inte ville så kunde jag höra av mig...  (jag har förkortat texten extremt mycket men innebörden borde väl gå fram).

    Alltså upp med en hand nu och bekänn. Hur många här av det manliga släktet förstår inte ordet NEJ? Måste kvinnan ta till att ni är idioter och förklara att det ni gör är olagligt för att polletten ska ramla ner??

    Vad är det med ordet N E J som är så jäkla svårt att förstå?
    Har man sagt NEJ en gång så räcker det. Ett nej är ett nej! 

  • Svar på tråden Varför kan vissa män inte förstå ett NEJ?
  • Anonym (Jessica)
    Agda90 skrev 2024-05-02 10:16:58 följande:
    HUR är en man artig när jag tackar bestämt NEJ till sexuella inviter och han fortsätter fast med grövre invit?

    Förklara för mig hur det är att vara artig?
    Jag sa också nej; mej och nej till flera killar men de skulle ändå sluta av mig kläderna och tvinga mig.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-03 13:22:02 följande:

    Min fundering är om du är ny på nätet? Att killar gör så är inte direkt en nyhet men som sagt inget du borde lägga mer energi på att ens fundera på varför 


    Anser du att man förväntas acceptera trakasserier och att TS bara behöver vänja sig mer vid att vara på nätet?
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (M) skrev 2024-05-03 13:25:08 följande:
    Anser du att man förväntas acceptera trakasserier och att TS bara behöver vänja sig mer vid att vara på nätet?
    Nej. Men vad ska man göra åt det? Mer än inte svara.
  • Anonym (Hilda)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-03 13:29:24 följande:
    Nej. Men vad ska man göra åt det? Mer än inte svara.
    Man kan aktivt jobba för att strukturellt förtryck av kvinnor upphör. Du kan stödja kvinnojourer, rösta i valet på dem som jobbar mest för att mäns våld mot kvinnor ska upphöra, samt att kvinnor ska ha lika betalt för lika arbete. Du kan berätta att det inte är okej beteende att en pojke nyper flickor i rumpan och kallar dem horor. Du kan vara öppen och bara lyssna på dina medsystrars berättelser om våld i nära relation och ta det på allvar. Mycket finns att göra. Tystnad är värst. Att ingen ens frågade mej som barn hur jag hade det. Det är ingen privatsak när en liten tjej som jag fick växa upp med att se hennes mammas liv slås sönder. Barn har liksom deras mammor rättigheter. Rätt att växa upp i trygghet utan våld.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Hilda) skrev 2024-05-03 14:48:53 följande:
    Man kan aktivt jobba för att strukturellt förtryck av kvinnor upphör. Du kan stödja kvinnojourer, rösta i valet på dem som jobbar mest för att mäns våld mot kvinnor ska upphöra, samt att kvinnor ska ha lika betalt för lika arbete. Du kan berätta att det inte är okej beteende att en pojke nyper flickor i rumpan och kallar dem horor. Du kan vara öppen och bara lyssna på dina medsystrars berättelser om våld i nära relation och ta det på allvar. Mycket finns att göra. Tystnad är värst. Att ingen ens frågade mej som barn hur jag hade det. Det är ingen privatsak när en liten tjej som jag fick växa upp med att se hennes mammas liv slås sönder. Barn har liksom deras mammor rättigheter. Rätt att växa upp i trygghet utan våld.
    Men svenska barn idag uppfostras inte på så sätt att det är okej att nypa flickor i rumpan eller kalla dem för horor. De heteronormer, strukturella förtryck och allt annat du pratar om i tråden är till största del utraderade sen länge i Sverige. Vi är ett av världens mest jämställda länder.

    Att det ändå fortgår beror på att enskilda män är fullt kapabla till att begå våldsdåd och ägna sig åt förtryck utan någon patriarkal hierarki att luta sig på. Män är vanligtvis fysiskt starkare än kvinnor, det är allt som behövs för att kunna förgripa sig på kvinnor. Sen har du muslimerna där de i allra högsta grad fortfarande lär ut kvinnoförakt och att inte se på män och kvinnor som jämställda. Jag har jobbat tillsammans med massor av muslimska män, väldigt trevliga prickar men samtliga har gemensamt att de ser på kvinnor i princip som barn . De litar inte på dem och har inte respekt för dem.

    Du vill generalisera frågan till att handla om alla män genom att använda diverse begrepp som anses inne bland vänstern. Men det här handlar om långtifrån alla män utan en liten procentandel.
  • Anonym (fabulous)
    Anonym (M2) skrev 2024-05-04 22:55:36 följande:
    Men svenska barn idag uppfostras inte på så sätt att det är okej att nypa flickor i rumpan eller kalla dem för horor. De heteronormer, strukturella förtryck och allt annat du pratar om i tråden är till största del utraderade sen länge i Sverige. Vi är ett av världens mest jämställda länder.

    Att det ändå fortgår beror på att enskilda män är fullt kapabla till att begå våldsdåd och ägna sig åt förtryck utan någon patriarkal hierarki att luta sig på. Män är vanligtvis fysiskt starkare än kvinnor, det är allt som behövs för att kunna förgripa sig på kvinnor. Sen har du muslimerna där de i allra högsta grad fortfarande lär ut kvinnoförakt och att inte se på män och kvinnor som jämställda. Jag har jobbat tillsammans med massor av muslimska män, väldigt trevliga prickar men samtliga har gemensamt att de ser på kvinnor i princip som barn . De litar inte på dem och har inte respekt för dem.

    Du vill generalisera frågan till att handla om alla män genom att använda diverse begrepp som anses inne bland vänstern. Men det här handlar om långtifrån alla män utan en liten procentandel.
    För att alla som inte är blinda och döva inser att det fortfarande handlar om kollektivet män också. 

    Varenda gång som inte män står upp och säger ifrån när en man (svensk eller inte) säger förklenande och generaliserande saker om eller till kvinnor på en arbetsplats.
     
    Varenda gång som en man står och vrålar "kärringar!" på en fotbollsplan med ungdomar.

    Varenda gång en man ifrågasätter och inte lyssnar på en kvinnas tydliga exempel på trakasserier och hotfullt beteende från män hon upplevt genom sin uppväxt och ungdom. (det hände mig bara för en vecka sen)

    När en man i Sverige vägrar ta en kvinna i hand, eller kanske han inte utför en arbetsuppgift åt en kvinna i överordnad position. Tack och lov finns det chefer som reagerar med kraft och jag har varit med om att ett par åkt ut så det sjunger om det, men det är fortfarande bristen på stöd som kan upplevas jobbigare än enskilda idioter. För idioter finns det alltid, det kan vi enas om.

    Så: Hur ska nya medborgare lära sig vad svenska värderingar är när svenska män inte ens vågar tala om dem. Är ni så fega och tystade, verkligen?
  • ClumsySmurf
    Anonym (fabulous) skrev 2024-05-05 07:51:08 följande:
    För att alla som inte är blinda och döva inser att det fortfarande handlar om kollektivet män också. 

    Varenda gång som inte män står upp och säger ifrån när en man (svensk eller inte) säger förklenande och generaliserande saker om eller till kvinnor på en arbetsplats.
     
    Varenda gång som en man står och vrålar "kärringar!" på en fotbollsplan med ungdomar.

    Varenda gång en man ifrågasätter och inte lyssnar på en kvinnas tydliga exempel på trakasserier och hotfullt beteende från män hon upplevt genom sin uppväxt och ungdom. (det hände mig bara för en vecka sen)

    När en man i Sverige vägrar ta en kvinna i hand, eller kanske han inte utför en arbetsuppgift åt en kvinna i överordnad position. Tack och lov finns det chefer som reagerar med kraft och jag har varit med om att ett par åkt ut så det sjunger om det, men det är fortfarande bristen på stöd som kan upplevas jobbigare än enskilda idioter. För idioter finns det alltid, det kan vi enas om.

    Så: Hur ska nya medborgare lära sig vad svenska värderingar är när svenska män inte ens vågar tala om dem. Är ni så fega och tystade, verkligen?
    "Varenda gång som inte män står upp och säger..."
    Alla som inte är blinda och döva vet att det är de som resonerar som du som ger kvinnor frikort/håller dem bakom ryggen, om de inte har fel åsikt.


  • Anonym (Hilda)
    ClumsySmurf skrev 2024-05-05 09:03:10 följande:
    "Varenda gång som inte män står upp och säger..."
    Alla som inte är blinda och döva vet att det är de som resonerar som du som ger kvinnor frikort/håller dem bakom ryggen, om de inte har fel åsikt.
    Nä du, du behöver bara scrolla till inlägg 106, där jag svarar signatur Jessica vad hon kan göra. Ingen kvinna får något frikort. Men frågan kvarstår. Trots att ni män generellt sett är både större och starkare än kvinnor, så är det alltså feghet som gör att ni inte står upp mot strukturellt förtryck av kvinnor?
  • Anonym (M2)
    Anonym (fabulous) skrev 2024-05-05 07:51:08 följande:
    För att alla som inte är blinda och döva inser att det fortfarande handlar om kollektivet män också. 

    Varenda gång som inte män står upp och säger ifrån när en man (svensk eller inte) säger förklenande och generaliserande saker om eller till kvinnor på en arbetsplats.
     
    Varenda gång som en man står och vrålar "kärringar!" på en fotbollsplan med ungdomar.

    Varenda gång en man ifrågasätter och inte lyssnar på en kvinnas tydliga exempel på trakasserier och hotfullt beteende från män hon upplevt genom sin uppväxt och ungdom. (det hände mig bara för en vecka sen)

    När en man i Sverige vägrar ta en kvinna i hand, eller kanske han inte utför en arbetsuppgift åt en kvinna i överordnad position. Tack och lov finns det chefer som reagerar med kraft och jag har varit med om att ett par åkt ut så det sjunger om det, men det är fortfarande bristen på stöd som kan upplevas jobbigare än enskilda idioter. För idioter finns det alltid, det kan vi enas om.

    Så: Hur ska nya medborgare lära sig vad svenska värderingar är när svenska män inte ens vågar tala om dem. Är ni så fega och tystade, verkligen?
    Varför ska vi behöva bära en kollektiv skuld för att en del män beter sig illa? Tror du jag går runt och är bitter på alla kvinnor för att det fanns kvinnliga lärare som tyckte att det var "skojbråk" när grabbarna rykte ihop på skolgården? Trots att jag höll på att dö en gång när jag hade massa andra barn över mig och inte kunde andas pga trycket från deras kroppsvikt. Eller för att alla kvinnor jag nånsin berättat för att jag blev tafsad på i tonåren av tjejer har skrattat och tyckt att det bara var lustigt? Svar nej. För det finns smarta, intelligenta och omtänksamma kvinnor också. Min sambo är ett exempel på det.

    Men för att besvara din fråga. Senast för två veckor sedan så vände jag tillbaka en sexistisk kommentar mot mannen som yttrade den. Så han fick känna sig billig istället. Jag är inte alla män och det finns säkert män som är fega och tystade. Precis som det finns kvinnor som aldrig står upp för oss män.
  • Anonym (Hilda)
    Anonym (M2) skrev 2024-05-05 15:21:06 följande:
    Varför ska vi behöva bära en kollektiv skuld för att en del män beter sig illa? Tror du jag går runt och är bitter på alla kvinnor för att det fanns kvinnliga lärare som tyckte att det var "skojbråk" när grabbarna rykte ihop på skolgården? Trots att jag höll på att dö en gång när jag hade massa andra barn över mig och inte kunde andas pga trycket från deras kroppsvikt. Eller för att alla kvinnor jag nånsin berättat för att jag blev tafsad på i tonåren av tjejer har skrattat och tyckt att det bara var lustigt? Svar nej. För det finns smarta, intelligenta och omtänksamma kvinnor också. Min sambo är ett exempel på det.

    Men för att besvara din fråga. Senast för två veckor sedan så vände jag tillbaka en sexistisk kommentar mot mannen som yttrade den. Så han fick känna sig billig istället. Jag är inte alla män och det finns säkert män som är fega och tystade. Precis som det finns kvinnor som aldrig står upp för oss män.
    Ni bär bara kollektiv skuld om ni inte hjälper till att bryta mäns förtryck av kvinnor. Så bra att du gör vad du kan!
    Mäns våld mot män och sexuella övergrepp på män är förstås heller inte okej. Det ska också jobbas bort! Vi gör det tillsammans. Beklagar dina upplevelser!
  • ClumsySmurf
    Anonym (Hilda) skrev 2024-05-05 12:12:26 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-05-05 09:03:10 följande:
    "Varenda gång som inte män står upp och säger..."
    Alla som inte är blinda och döva vet att det är de som resonerar som du som ger kvinnor frikort/håller dem bakom ryggen, om de inte har fel åsikt.
    Nä du, du behöver bara scrolla till inlägg 106, där jag svarar signatur Jessica vad hon kan göra. Ingen kvinna får något frikort. Men frågan kvarstår. Trots att ni män generellt sett är både större och starkare än kvinnor, så är det alltså feghet som gör att ni inte står upp mot strukturellt förtryck av kvinnor?
    Jag syftar på kvinnors beteende.
    Menar du feg som i soyboy?

    Man behöver inte vara och stark för att för att slåss mot strukturer, det klarar vilken skrivbordskrigare som helst.

  • Tecum
    Anonym (Hilda) skrev 2024-05-05 17:06:41 följande:
    Ni bär bara kollektiv skuld om ni inte hjälper till att bryta mäns förtryck av kvinnor. Så bra att du gör vad du kan!
    Mäns våld mot män och sexuella övergrepp på män är förstås heller inte okej. Det ska också jobbas bort! Vi gör det tillsammans. Beklagar dina upplevelser!
    Jag brukar också säga ifrån när kvinnor blir illa behandlande och min uppfattning är att det blivit mycket bättre sedan jag var ung. Problemet är som sagt störst i muslimska kretsar och de är också betydligt mindre mottagliga för tillsägelser. Och visst hjälper vi män gärna till, Men vad gör ni kvinnor? Ska vi göra allt åt er? Säger ni ifrån till vänner, partners, fäder och söner?

    I tråd efter tråd skriver kvinnor att ensamma män har sig själva att skylla och att det är deras ansvar att göra något åt situationen. Menar du att kvinnor också har ett kollektivt ansvar att hjälpa dessa män att bryta sitt dåliga mående? Och då menar jag inte genom att ställa upp med sex. Bör vi inte hjälpas åt där också? Om inte, varför?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Hilda) skrev 2024-05-05 17:06:41 följande:
    Ni bär bara kollektiv skuld om ni inte hjälper till att bryta mäns förtryck av kvinnor. Så bra att du gör vad du kan!
    Mäns våld mot män och sexuella övergrepp på män är förstås heller inte okej. Det ska också jobbas bort! Vi gör det tillsammans. Beklagar dina upplevelser!
    När detta enbart gäller män medan vi ska låtsas att alla kvinnor är oskyldiga änglar (om de inte säger att det bara finns två kön) ökar det risken att unga män blir red pill flummare och börjar runka till andrew tate, har feminister då någon kollektiv skuld till de unga männens karpaltunnelsyndrom och misogyna åsikter på twitter?


  • Anonym (XXX)
    Anonym (M2) skrev 2024-05-05 15:21:06 följande:
    Varför ska vi behöva bära en kollektiv skuld för att en del män beter sig illa? Tror du jag går runt och är bitter på alla kvinnor för att det fanns kvinnliga lärare som tyckte att det var "skojbråk" när grabbarna rykte ihop på skolgården? Trots att jag höll på att dö en gång när jag hade massa andra barn över mig och inte kunde andas pga trycket från deras kroppsvikt. Eller för att alla kvinnor jag nånsin berättat för att jag blev tafsad på i tonåren av tjejer har skrattat och tyckt att det bara var lustigt? Svar nej. För det finns smarta, intelligenta och omtänksamma kvinnor också. Min sambo är ett exempel på det.

    Men för att besvara din fråga. Senast för två veckor sedan så vände jag tillbaka en sexistisk kommentar mot mannen som yttrade den. Så han fick känna sig billig istället. Jag är inte alla män och det finns säkert män som är fega och tystade. Precis som det finns kvinnor som aldrig står upp för oss män.
    I min erfarenhet från skolan spelade det ingen roll om det var pojkar som trakasserade en flicka, flickor som trakasserade en pojke, eller det absolut vanligaste - att pojkar trakasserade andra pojkar och flickor trakasserade andra flickor. Lärarna la sig inte i oavsett könsförhållandena. De var för konflikträdda, alternativt naiva/enfaldiga, alternativt bekväma av sig. Eller lite av varje. 

    Det blir bara fånigt att försöka göra skoltrakasserier till någon feministfråga. Var placerar vi t.ex. in Rökrutans Drottning som är ledare för Balla Tjejgänget i det narrativet..? Usch. Rynkar på näsan
  • Agda90
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-03 13:22:02 följande:

    Min fundering är om du är ny på nätet? Att killar gör så är inte direkt en nyhet men som sagt inget du borde lägga mer energi på att ens fundera på varför 


    Jag är över 40 och INTE ny på nätet. 
    I verkligheten backar män illa kvickt undan när jag säger nej för jag blir riktgit förbannad om jag behöver säga nej två gånger. 

    Jag har en tonårsdotter så jag tänker inte sticka huvudet i sanden och gilla läget! Vad är jag för förebild för henne då?
    Ett nej är ett nej. Skulle han röra mig trots mitt nej så smäller jag till och ställer till med en jäkla scen. Varför i hela friden ska kvinnor acceptera att bli trakasserade och förnedrade på det viset? 
  • Agda90
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-03 13:23:11 följande:
    Jag sa också nej; mej och nej till flera killar men de skulle ändå sluta av mig kläderna och tvinga mig.
    Och där har du svaret på varför jag engagerar mig!
    Ingen kvinna ska bli tvingad till något hon inte vill!

    Jag började prata tidigt med min dotter om att skydda sin egen kropp. Att aldrig låta någon göra något med henne som hon inte ville. Skulle någon röra henne mot hennes vilja vill jag att hon har modet att slåss för sin frihet med så mycket våld som krävs och inte att hon ska tveka. 

    Jag menar inte att lägga skuld på dig för vad som hände dig. Men vad gjorde du för att komma ifrån din förövare?
    Om jag som kvinna inte ifrågasätter en man som betedde sig som den här killen så ursäktar jag ju hans vidriga beteende och ett beteende som kanske en dag leder till en våldtäkt.
    Menar du på allvar att jag ska strunta i det och leva mitt egna liv?
    Hade vi kvinnor had lite mer "lag anda" i sådana här frågor kanske vi had kunnat förhindra en del sexuellt ofredande och våldtäkter? 
  • Agda90
    Anonym (M2) skrev 2024-05-04 22:55:36 följande:
    Men svenska barn idag uppfostras inte på så sätt att det är okej att nypa flickor i rumpan eller kalla dem för horor. De heteronormer, strukturella förtryck och allt annat du pratar om i tråden är till största del utraderade sen länge i Sverige. Vi är ett av världens mest jämställda länder.

    Att det ändå fortgår beror på att enskilda män är fullt kapabla till att begå våldsdåd och ägna sig åt förtryck utan någon patriarkal hierarki att luta sig på. Män är vanligtvis fysiskt starkare än kvinnor, det är allt som behövs för att kunna förgripa sig på kvinnor. Sen har du muslimerna där de i allra högsta grad fortfarande lär ut kvinnoförakt och att inte se på män och kvinnor som jämställda. Jag har jobbat tillsammans med massor av muslimska män, väldigt trevliga prickar men samtliga har gemensamt att de ser på kvinnor i princip som barn . De litar inte på dem och har inte respekt för dem.

    Du vill generalisera frågan till att handla om alla män genom att använda diverse begrepp som anses inne bland vänstern. Men det här handlar om långtifrån alla män utan en liten procentandel.
    Är du verkligen så naiv att du tror att det inte förekommer för att pojkar uppfostras "rätt"?
    Herregud, vilkem planet lever du på??????

    Min dotter är 17. Hon kan inte gå gör i sin gamla grundskola där grabbarna går i 4-6 klass utan att bli trakasserad. Kallad för hora och fitta o h annat mindre trevligt.
    Hon blev förbannad vid ett tillfälle och gick in till rektorn men rektorn var inte direkt driven i frågan utan ursäktade beteendet!! 

    Kom in i matchen! 
  • Agda90
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-05 21:44:14 följande:
    I min erfarenhet från skolan spelade det ingen roll om det var pojkar som trakasserade en flicka, flickor som trakasserade en pojke, eller det absolut vanligaste - att pojkar trakasserade andra pojkar och flickor trakasserade andra flickor. Lärarna la sig inte i oavsett könsförhållandena. De var för konflikträdda, alternativt naiva/enfaldiga, alternativt bekväma av sig. Eller lite av varje. 

    Det blir bara fånigt att försöka göra skoltrakasserier till någon feministfråga. Var placerar vi t.ex. in Rökrutans Drottning som är ledare för Balla Tjejgänget i det narrativet..? Usch.  // Rynkar på näsan
    Är det konstigt att lärarna inte vågar göra något?
    Sekunden efter att en stjärna har blivit tillsagd. Ringer de föräldrarna och bölar. Sen blir det ett besök hos rektorn för att läraren ska be om ursäkt till eleven. 
Svar på tråden Varför kan vissa män inte förstå ett NEJ?