• Anonym (Varför)

    Vad är grejen med kaffe egentligen?

    La tråden under psykisk ohälsa.. för faktum är att det är ett beroende. Tänkte lägga tråden under kroppsligt först, men va rädd för att det inte skulle tas seriöst då. 

    Så återigen, kaffe drickande är ett beroende. Lagligt, accepterande och några säker att det smakar gott tom. 

    Men i grunden är det något folk stoppar i sig för att "klara av vardagen". 

    Vilka nyttiga fördelar har kaffe egentligen? 
    O vilka onyttiga fördelar har kaffet? 

    Varför har folk blivit så beroende utav kaffe ? 

    De människor som lever längst i världen dricker inte kaffe, så varför är det så viktigt för svenskar att dricka kaffe för? 

    Är det grupptryck i ung ålder? 
    Någon slags prestige?
    Något för att bli accepterad av kollegerna? 
    .vad är grejen egentligen och varför är du beroende och hur kan du backa upp det rent positivt ur kroppslig synvinkel m utan att endast tala om att det gör en; piggare och det är gott? 

    Sveriges befolkning lider ju av kaffe beroende !!!! 

  • Svar på tråden Vad är grejen med kaffe egentligen?
  • Tecum

    Jag ser FIKA som ett socialt smörjmedel och då dricks ofta kaffe. Men även te, i en grupp på fem personer är troligen minst en tedrickare. Fast det kanske går på ett ut för dig?

    Men frågan är intressant, är ett eventuellt beroende av kaffe skadligt? Man kan teoretiskt sett dricka vad som helst till fikat men det blir ofta kaffe. Fika är i grunden en form av mellanmål under arbetstid, man behövde förr lite vila och något uppiggande för att orka jobba fysiskt. Och då kaffe har en stimulerande effekt var det en lämplig dryck.
    Numera är det mest en social grej och absolut finns det ett grupptryck, redan i unga år. Prestige, där vet jag inte hur du tänker? Kaffe är en förevändning för en paus och social samvaro. Jag ser inga faror annat än att det kan ta tid från arbetet om det blir för ofta och för länge.

    Vad ser du som "onyttiga fördelar"? Eller menar du nackdelar? Rent fysiskt är väl inte kaffe farligt, såvida man inte hinkar i sig enorma mängder. Man kan få magbesvär, som jag fick, men då är det bara att gå över till något annat. Och det är socialt accepterat.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Varför) skrev 2024-05-01 09:53:29 följande:

    Varför har folk blivit så beroende utav kaffe ? 


    Jag började med kaffe rätt sent, och påverkades mycket av att de äldre drack kaffe på jobbet. Nu klarar jag mig inte utan kaffe, men dricker bara på förmiddagen.

    Sen så kan man se att folk här har blivi beroende av att svara otrevligt i mina trådar. De klarar sig nog inte utan det.
  • Anonym (.)

    En nackdel med kaffe är ju att man kan få missfärgade tänder, vilket många vuxna i Sverige har, efter alla år av kaffedrickande.

    Men många dricker ju annat onyttigt, alkohol och, framförallt vin missfärgar också tänderna, är socialt accepterat men skadligt för kroppen på olika sätt.

    Jag tror att grunden till att många i Sverige använder sig av stimulerande drycker är för att vi är deprimerade av kyla, mörker och ett socialt distanserat samhälle. Då blir de här "kickarna" något att leva för.
     

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (.) skrev 2024-05-01 10:26:10 följande:

    En nackdel med kaffe är ju att man kan få missfärgade tänder, vilket många vuxna i Sverige har, efter alla år av kaffedrickande.

    Men många dricker ju annat onyttigt, alkohol och, framförallt vin missfärgar också tänderna, är socialt accepterat men skadligt för kroppen på olika sätt.

    Jag tror att grunden till att många i Sverige använder sig av stimulerande drycker är för att vi är deprimerade av kyla, mörker och ett socialt distanserat samhälle. Då blir de här "kickarna" något att leva för.
     


    Och te. Egentligen så borde vi bara dricka vatten. Det är mycket vi borde göra. Män borde inte attraheras av unga tjejer.
Svar på tråden Vad är grejen med kaffe egentligen?