• Anonym (Trött)

    Orkar inte vara med min familj

    Min familj består av mig, min man och 3 barn (15 år, 13 år och 7 år). Jag orkar verkligen ingenting just nu. Mannen var bortrest för några dagar sedan, min yngsta sov dåligt, äldsta tonårsuppkäftig osv osv. Idag när jag kom hem, trots att mellanbarnet sovit borta så började äldsta och mellanbarnet bråka, säga hemska saker till varandra. Uppmuntrar yngsta att göra och säga dumma grejer. Mannen började grilla till middag, jag orkade inte hjälpa till. Kom ner till dukat bord, 7 åringen skrek och vägrade lämna ipaden, mannen blev irriterad och tog bort ipaden, ungen skriker fortfarande och jag orkar inte sitta kvar och går därifrån. Stora barnen blir beskvikna, men jag bara orkar inte. Orkar inte höra deras bråk, deras tjafs, hela jävla tiden. Tänker ta en dusch och lägga mig, orkar inte bry mig vad de gör eller när de kommer i säng. Kan tillägga att jag alltid varit familjens projektledare, alltid varit den som fixat med allt, i alla år..När jag går från familjemiddagar pga allt bråk så får jag samtidigt sån ångest, det skär ju i hjärtat då mina barn är ju egentligen mitt allt och jag älskar dem innerligt. Varenda eviga kväll slutar i en massa bråk och att 7 åringen och pappa sitter kvar, vi andra har redan dragit från bordet. Men jag orkar inte, orkar inte! Känner nån igen sig? vad är det för fel på mig? 

  • Svar på tråden Orkar inte vara med min familj
  • Anonym (Trött)
    Anonym skrev 2024-05-02 08:57:36 följande:

    Dela upp er på två olika bord och ät måltiden
    Sära på dom som bråkar


    Ja, har sagt det flera gånger men min man vägrar göra det. Som tur är har storbarnen ofta träningar så vi äter i omgångar någon kväll per vecka i a f. 
  • Anonym
    Anonym (Trött) skrev 2024-05-02 09:50:03 följande:
    Ja, har sagt det flera gånger men min man vägrar göra det. Som tur är har storbarnen ofta träningar så vi äter i omgångar någon kväll per vecka i a f. 
    Fråga honom då lugnt vad hans förslag  är.

    Säg att ditt förslag är bara att det ska gälla under en begränsad tid när det inte finns någon annan lösning
  • Anonym

    Eller bara gå till det andra bordet och säg att den som vill är välkommen att göra dig sällskap.

  • Räkan77

    Kan din man ta mer ansvar för hem och hushåll i ett par veckor så du kan få vila upp dig. Kanske att du behöver få komna ifrån ett par dagar för att få lite andrum. 

    Sen se om du kan komma tillbaka till att kunna vara en fungerande förälder, annars måste du söka hjälp.

  • Agda90

    Men dräm näven i bordet och fräs i från!
    Ni vuxna sätter gränserna. Man uppför sig vid matbordet. Klarar ungarna inte av att vistas i samma rum utan att bråka så får de spendera sin tid på sina rum. Gapar och skriker de vid matbordet får man lämna. De är stora nog att förstå hur man beter sig. 
    Du och din man får prata ihop er och arbeta som ett team. 

  • Spucks
    Anonym (Trött) skrev 2024-05-02 09:50:03 följande:
    Ja, har sagt det flera gånger men min man vägrar göra det. 
    Då får han väl sitta själv med bråkstakarna och du sätter dig någon annanstans och äter i lugn och ro och har det fint!
  • Anonym (Trött)
    Spucks skrev 2024-05-02 17:44:46 följande:
    Då får han väl sitta själv med bråkstakarna och du sätter dig någon annanstans och äter i lugn och ro och har det fint!
    Precis vad jag gjorde tidigare. Vid första antydan av tjafs så gick jag. Taskigt för de andra barnen men det går inte. Jag orkar inte med sånt just nu. Mitt mående pallar inte det. 
  • Anonym (.)

    Det är detta som kallas livet,  ja alltså att barn bråkar, man e irriterad på både det ena och det andra och att allt inte är perfekt. Men om du upplever dig nedstämd/utmattad är det en bra ide att besöka exempelvis en vårdcentral för att ta det vidare. 

  • Anonym (Hum)

    De gäller väl att uppfostra sina barn å lära den respekt å hur man beter sig ?!

  • Anonym (De j ha)

    Låter som en varlig vardag för mig 😂
    pågått så i några år , man lägger på dövörat och inte orkar. Eller så slänger man in barnen i rummen så får de äta där. Sen får man andas ut när de blir lugn på kvällen 
    ålder mellan 4 barn mellan 14-6år 

  • Anonym (Stina)

    Jag tror problemet är ditt mående, inte att det är något fel på barnen. 

  • Bergegardh

    Håller med, bra att kolla upp på vårdcentralen om det kan vara något. Kan oxå vara att du helt enkelt inte nått en gräns gällande bråk. Min äldsta är 7 som din yngsta och har helt klart blivit mer instabil i sin känslor än vad hon brukar vara. 15 och 13 är ju lite byggt för oxå det väldigt intensiva åldrar så kan tänka mig att det blir för mycket. 

    Skyll inte för mycket på dig själv, man kan inte göra mer än man orkar. Men kolla med vårdcentral, styrkekram. 

Svar på tråden Orkar inte vara med min familj