• Anonym (Osäker kvinna)

    Dejta en elev??

    Nu är det så att jag måste diskutera en sak med er, hoppas så många som möjligt vill hjälpa mig. för info så jobbar jag som ridlärare och en föredetta elev (jag har bytt vilka grupper som är mina) och jag har verkligen klickat på en nivå som är mer än vänskaplig. Det jag funderar över är om det kan ställa till ?problem? mellan mig och arbetsgivare om vi två börjar dejta. Vad jag vet finns inga riktlinjer på min arbetsplats och ingen ?lag? som säger att vi inte får göra det, men upplys mig gärna om ni vet något annat. Hon arbetstränar även på mitt jobb nu.

    Vill förtydliga att vi båda är över 18 (jag 27 och hon 32) och allt är med samtycke.

  • Svar på tråden Dejta en elev??
  • Anonym (Lin)

    Hon står ju inte i beroendeställning till dig så det är väl inga problem. De gånger lärare-elev är opassande är ju för att läraren ska betygsätta eleven och att det då blir en intressekonflikt där det är svårt att avgöra om eleven blev rättvist bedömd gentemot de andra.

    Men ridlärare är ju något helt annat, det är en hobby och bygger ju inte på resultat (eller enbart egna resultat som inte har med lärarens bedömning att göra). 

    Ni är båda vuxna så klart du kan fråga henne. Men säger hon nej är det ju superviktigt att du respekterar det och inte behandlar henne annorlunda så att hon inte känner obehag att komma till arbetsträningen/stallet.

  • Anonym (r)

    Du har henne inte som elev, bra.


    Har du något handledaransvar i samband med arbetsträningen?

  • Anonym (Osäker kvinna)
    Anonym (r) skrev 2024-05-02 22:28:46 följande:

    Du har henne inte som elev, bra.


    Har du något handledaransvar i samband med arbetsträningen?


    Nej det har jag inte, mer än det allmänna att hjälpa till och svara på eventuella frågor. Annars inget ?ansvar?, mer en hjälpande hand de 2 dagar i veckan vi jobbar ihop. Hon ska vara kvar i 4 veckor till, sen troligtvis gå tillbaka till sin vanliga bransch igen.
  • Anonym (?)
    Anonym (Osäker kvinna) skrev 2024-05-03 11:02:01 följande:
    Nej det har jag inte, mer än det allmänna att hjälpa till och svara på eventuella frågor. Annars inget ?ansvar?, mer en hjälpande hand de 2 dagar i veckan vi jobbar ihop. Hon ska vara kvar i 4 veckor till, sen troligtvis gå tillbaka till sin vanliga bransch igen.
    Avvakta fyra veckor då

    Om du  inte har en fast tjänst kan en sur arbetgivare vara rätt dumt att drabbas av,
  • Anonym (Hin håle)

    Nej det finns inga lagar som styr detta.
    Ja din arbetsgivare kan ha riktlinjer som styr detta. 

Svar på tråden Dejta en elev??