• Anonym (Grannar)

    Misstänker att grannen säljer droger

    Min granne säljer lustgas, vilket inte är olagligt i sig men det har lett till ett otroligt spring i huset och nedskräpning då tuberna ligger utanför på gatan och mängder av ballonger. Jag misstänker också att hen säljer annat, då hen har en dom på sig sedan tidigare för att ha haft Tramadol på sig. Jag har också känt cannabislukt flera gånger utanför. 


    Kan man göra något? Tycker inte att det är så behagligt med en massa skumt folk rännandes i trappen...

  • Svar på tråden Misstänker att grannen säljer droger
  • Anonym (Jo)

    Varför har du inte kontaktat polisen än...? 11414, tipsa. Ge all info du har.

  • Anonym (Grannar)
    Anonym (Jo) skrev 2024-05-03 13:10:59 följande:

    Varför har du inte kontaktat polisen än...? 11414, tipsa. Ge all info du har.


    Grejen är att polisen inte kan göra något bara för att man "misstänker". Man måste ha konkreta bevis, typ att man ser att hen säljer öppet på gatan. Lustgas är dessutom inte olagligt.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Grannar) skrev 2024-05-03 13:24:08 följande:
    Grejen är att polisen inte kan göra något bara för att man "misstänker". Man måste ha konkreta bevis, typ att man ser att hen säljer öppet på gatan. Lustgas är dessutom inte olagligt.
    Nej inte så att de arresterar grannen, men att de kan ha koll på läget, kanske sätta upp span osv. Men måste INTE ha konkreta bevis!! Det är polisens sak att ta reda på, privatpersoner behöver inte leka detektiver.
  • Tukt

    Tycker det låter som ett problem för fastighetsägaren/BRFen. De kan i sin tur kontakta polisen och har förmodligen större chans att få gehör för det. 

  • Anonym (.)

    Att det är en massa spring i trappen är ju en störning i sig, oavsett om det de säljer är lagligt eller ej. Prata med hyresvärden/föreningen! 

  • Anonym (?)
    Anonym (Grannar) skrev 2024-05-03 13:10:05 följande:
    Misstänker att grannen säljer droger

    Min granne säljer lustgas, vilket inte är olagligt i sig men det har lett till ett otroligt spring i huset och nedskräpning då tuberna ligger utanför på gatan och mängder av ballonger. Jag misstänker också att hen säljer annat, då hen har en dom på sig sedan tidigare för att ha haft Tramadol på sig. Jag har också känt cannabislukt flera gånger utanför. 


    Kan man göra något? Tycker inte att det är så behagligt med en massa skumt folk rännandes i trappen...


    Hur vet du att grannen säljer lustgas?
    Varför skulle någon ens köpa en laglig sak av en "langare"?

    Har du snokat på Lexbase och betalat för att få "information" om din granne?
    Såklart att du har, du måste ha läst domen för att veta om att personen hade Tramadol på sig.

    Tror du att dessa människor är farliga?
    Är du rädd för dem?

    Eller vill du bara sätta dit grannen?
  • Anonym (svenne)

    Varfõr ska du hålla på och lägga dig i vad grannen gõr fõr pengar? Prata med honom om spring i trapphuset och se om det hjälper. Resten har du inte med att gõra och polisen har definitivt viktigare saker att gõra.

  • Anonym (?)
    Anonym (svenne) skrev 2024-05-10 05:20:39 följande:

    Varfõr ska du hålla på och lägga dig i vad grannen gõr fõr pengar? Prata med honom om spring i trapphuset och se om det hjälper. Resten har du inte med att gõra och polisen har definitivt viktigare saker att gõra.


    Precis, vore bättra att följa Tysklands senaste lagändring och anpassa oss mer till Europa i övringt.
Svar på tråden Misstänker att grannen säljer droger