• Anonym (-)

    Fobi för att köra bil, hur svårt att ta körkort?

    Någon som har fobi för att köra bil men ändå lyckats ta körkort? Hur svårt var det? Hur lång tid tog det? 


    Jag vet inte varför men jag får nästan panik bara av att  tänka på att köra bil. Jag har aldrig övningskört eller knappt ens suttit i förarsätet. Jag är totalt ointresserad av bilar och kan verkligen ingenting. Jag inser dock att jag skulle behöva körkort men kan liksom inte ens se det framför mig. Var börjar man ens? 

  • Svar på tråden Fobi för att köra bil, hur svårt att ta körkort?
  • Anonym (Nono)

    Ledsen... men rädda, osäkra och ängsliga chaufförer har inget i trafiken att göra. Kom över din fobi innan du kör upp och ger dig ut i trafiken själv. 

  • Anonym (...)
    Anonym (Nono) skrev 2024-05-03 21:30:50 följande:

    Ledsen... men rädda, osäkra och ängsliga chaufförer har inget i trafiken att göra. Kom över din fobi innan du kör upp och ger dig ut i trafiken själv. 


    Håller helt med!
  • Anonym (-)
    Anonym (Nono) skrev 2024-05-03 21:30:50 följande:

    Ledsen... men rädda, osäkra och ängsliga chaufförer har inget i trafiken att göra. Kom över din fobi innan du kör upp och ger dig ut i trafiken själv. 


    Självklart. Jag kan ju inte sätta mig och köra med fobi, kommer ju aldrig ens komma så långt att bilen rullar så länge jag har fobi för det. 
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (-) skrev 2024-05-03 21:32:40 följande:
    Självklart. Jag kan ju inte sätta mig och köra med fobi, kommer ju aldrig ens komma så långt att bilen rullar så länge jag har fobi för det. 
    Börja då med det. Sedan kan du fundera på körkort. 
  • Anonym (Vrooooom)

    Jag var som du, livrädd och trodde att det var superhemskt att köra bil. Sen började jag övningsköra och då visade det sig att det inte alls var så farligt som jag trott. 
    Gå till en körskola och ta en lektion är mitt råd. Om du fortfarande är lika rädd efter några lektioner så kanske du bör fundera på om det är något för dig men testa i alla fall. Rätt troligt så kommer din fobi gå över.

  • Anonym (Lis)

    Övningskör du med rätt person och börjar på en lämplig plats, nån stor öde plan av något slag, så får du väl börja känna på hur djupt fobin sitter. Det kan vara din orutin som spökar och när du börjar få lite koll behöver det inte kännas lika oöverstigligt. Men det handlar ju om rätt handledare med. 

    Har du ingen att köra privat med kan det ju kräva fler lektioner via körskola, alltså bli dyrare. Har du någon att köra privat med gäller det ju att det är nån du klickar med, som själv är lugn, tålmodig och pushar lagom men inte för mycket. 

  • FuckGoggleAskMe

    Du kan naturligtvis inte försöka köra bil om du har en fobi.
    Det är vi andra bilförare glada över.
    Om du lyckas bli av med din fobi, börja i bilskola så ordnar det sig nog. 


    Fobi (av grekiska ?????, fobos, "fruktan, skräck") kallas en stark upplevelse av rädsla, starkt obehag, skräck eller stark äckelkänsla som återkommande infinner sig då en person ställs inför, eller riskerar att ställas inför, ett visst objekt eller en viss situation som personen hyser stark aversion mot.[1] För att betraktas som en fobi måste den negativa känsla som upplevs vid eller inför exponeringen vara orimlig eller överdriven i intensitet. Det handlar alltså t.ex. endera om att personen reagerar med rädsla eller skräck inför ett objekt eller en situation som vanligtvis inte alls eller inte alltid betraktas som farligt, eller att den rädsla, skräck som uppkommer är överdrivet intensiv.[2] Personer som lider av fobi försöker i stor utsträckning undvika vissa situationer på grund av rädslan eller skräcken att stöta på objektet som personen är rädd, hyser obehag eller t.o.m. skräck inför, till exempel att helt avstå från att röra sig i skogen på grund av rädsla för ormar.[1]


    Fobier sorteras kliniskt in under ångestsyndrom, som alla karakteriseras av starka ångestupplevelser som orsakar lidande och i något avseende förhindrar ett normalt fungerande.[3] Fobier kan idag oftast behandlas effektivt, bland annat genom kognitiv beteendeterapi.[1][4]

  • Cereal Killer

    Sluta fundera och se till att ta tag i det nu på en gång istället.


    1. Fixa anmälan om körkortstillstånd ikväll. Gå iväg och gör synundersökningen imorgon.
    2. När anmälan godkänns (det går snabbt om du inte har några diagnoser där läkarintyg krävs), boka in EN körlektion samma vecka (och tala om för läraren hur du känner).
    3. Ta dig igenom denna körlektion. 

    Detta kommer kosta dig några hundralappar, men redan då har du antagligen en viss aning om du klarar det eller inte (får du inte panik och lyckas köra bilen några meter så kommer du antagligen klara det så småningom). Plus att du faktiskt tagit tag i det och kommit igång, vilket är det jobbigaste.

    Efter detta, om det inte gick helt åt skogen, så bokar du in 4-5 lektioner till över två veckors tid. Gör du framsteg under dessa lektioner så kommer du nog nästan garanterat att klara det.


    Oavsett hur det går så kommer du garanterat vara en upplevelse rikare om fem veckor om du följer denna plan. Och visar det sig efter 5 lektioner att det var lika fruktansvärt hela tiden och att du känner att du aldrig vill sätta dig bakom ratten igen, så vet du åtminstone det och slipper fundera mer på saken. 

  • Tow2Mater

    Börja med att kontakta en vän som äger en bil, be att få öppna bildörren och sätta dig i förarsätet. Stäng dörren. Sitt där och titta ut under tre minuter, öppna sedan dörren och kliv ut. Stäng dörren.
    Repetera ovan 7 ggr.

Svar på tråden Fobi för att köra bil, hur svårt att ta körkort?