• Anonym (Feedback)

    Favoriserad av chef?

    Jag får väldigt mycket bekräftelse, beröm, stöd och feedback från min chef både bland andra kollegor men också när vi är själva. Jag uppskattar det väldigt mycket och vi har en bra relation.

    Men..jag har fått höra från andra nära kollegor att de knappt får någon feedback eller bekräftelse och chefen är mer neutral?

    Försöker själv vara neutral och inte visa/prata om den feedback jag får för att inte trycka upp det i ansiktet men jobbigt när man får höra ?oj vad du var omtyckta? eller ?oj vilket fint inlägg xxxx gjorde för atbetet du slutförde förra veckan?

  • Svar på tråden Favoriserad av chef?
  • Anonym (.)

    känner du själv att du citat is "ass kissing- your boss"
    Menar;
    För ingen gillar annars en 'Rövslickare så att säga.. mer utan att mena vara, på något sätt nedsättande mot dig egentligen!

    Bara undrar liksom!?

    Och mer bara för att jag mer ofta står upp mig lite grann och för min egen skull och andra på arbetsplatsen, när jag ser någon annan inte fara illa ..men när någon blir taskigt behandlad på arbetsplatsen så säger jag från'
    I en balans utan att vara den som springer med skvaller!

    Därför.. så bec. av det, så ofta blir jag inte alltid på god hand med chefer osv..
    Men det skiter jag i.
    Fan annars att hålla på med sånt "Att favorisera någon annan kollega" eller egentligen folk överhuvudtaget på en arbetsplats, det finns ju inget mer äckligt beteende än det!

    Sen visst om ifall man gör lite skoj på någon annans bekostnad ibland, ett bud eller någon som går förbi utanför ja ni vet, då kan jag känna att det är mer sagt "som, på skoj" .Och det ska man ju få ha, lite kul. Annars blir det så himla trist ju hela tiden om det är strikt som i ett annat kloster på jobbet.. Det vill man inte heller ju!

    ..Men man gör sig inte med skitsnack eller att håller igen på feedback till någon på ett jobb, alla ska försöka hela tiden få lika mycket beröm i en grupp om flera personer.

    Igen klart.. så äre någon som inte förtjänar det så väljer man att säga till den att bättra sig lite ..annars får man ha ett helt annat samtal liksom.. osv.
    Ja ni/ man fattar grejen vad jag menar om man begriper sig på 'sunt förnuft!

    Ha det bäst, TS.

  • Anonym (HR)

    Är lite varningssignaler om du frågar mig. 


    Förmodligen en vändigt osäker chef; vad beteendet orsakar är att bidra till splittring i gruppen. Att underminera er som grupp. Det är ett sätt att få makt också vet du, så att ni kollegor inte ska bli för tighta (och på så sätt kunna vända er emot chefen i värsta fall.)

    Jag råkade själv ut för det där. Det är toppen när man är mitt i det hela och känner sig boostad, men det finns ofta en hake. Allt rullade på fram till dess att jag hade kritik att komma med; då föll jag flera våningar och blev tillslut vatten värd. 


    Visade sig senare att min favoritchef var en tvättäkta narcissist och idag är jag i princip utbränd. 

  • Anonym (E)

    Låter som att chefen favoriserar. Anledningen kan man bara spekulera i....

  • Anonym (Akta)

    Håller med HR  ovan; akta dig. Sånt beteende från en chef är en röd flagga. Chefen gör det för att skapa splittring i gruppen. Gör du minsta "felsteg" kommer du att falla som en sten och någon annan blir gullegrisen istället. Har råkat ut för det själv, mitt felsteg var att bli gravid och gå på föräldraledighet, när jag kom tillbaka var jag paria och arbetsgruppens moral var helt krossad. Chefen hade växlat gullegris ungefär tre gånger under året och även utsett hackkycklingar i omgångar. Han hade till och med anställt en totalt okvalificerad person enbart för att ha någon som det var "legitimt" (i hans ögon) att hacka på. 


    Det är dock svårt att hantera när man är på toppen men försök att ta berömmet med en nypa salt och var försiktig med att tro att du skulle vara bättre än kollegorna. Låt det inte stiga dig åt huvudet alltså. 

  • Anonym (HR)
    Anonym (Akta) skrev 2024-05-09 09:50:25 följande:

    Håller med HR  ovan; akta dig. Sånt beteende från en chef är en röd flagga. Chefen gör det för att skapa splittring i gruppen. Gör du minsta "felsteg" kommer du att falla som en sten och någon annan blir gullegrisen istället. Har råkat ut för det själv, mitt felsteg var att bli gravid och gå på föräldraledighet, när jag kom tillbaka var jag paria och arbetsgruppens moral var helt krossad. Chefen hade växlat gullegris ungefär tre gånger under året och även utsett hackkycklingar i omgångar. Han hade till och med anställt en totalt okvalificerad person enbart för att ha någon som det var "legitimt" (i hans ögon) att hacka på. 


    Det är dock svårt att hantera när man är på toppen men försök att ta berömmet med en nypa salt och var försiktig med att tro att du skulle vara bättre än kollegorna. Låt det inte stiga dig åt huvudet alltså. 


    Precis det ordet jag letade efter - splittring i gruppen. 


    Ja det där är hemskt. Så trist att höra att du också har blivit utsatt.. Hoppas att du har det bättre nu

  • Anonym (Akta)
    Anonym (HR) skrev 2024-05-10 09:58:16 följande:

    Precis det ordet jag letade efter - splittring i gruppen. 


    Ja det där är hemskt. Så trist att höra att du också har blivit utsatt.. Hoppas att du har det bättre nu


    Tack, jo jag sa upp mig ganska omgående när jag fått klart för mig hur det var. Vid det laget hade det gått så långt att chefen inte ens fick hålla offboarding-intervjun med mig som annars var brukligt utan det skött HR-personen istället. Är nu på en mycket bättre arbetsplats. Det jag nästan skäms för är att jag inte genomskådade chefen tidigare utan faktiskt köpte chefens bs om att jag ju var bättre än alla andra på avdelningen. Huuu. Ryser när jag tänker på det. Men man får väl se det som en erfarenhet också. 
Svar på tråden Favoriserad av chef?