Hem > Gravid > Foglossning: Allt om bäckensmärtor vid graviditet
Foglossning: Allt om bäckensmärtor vid graviditet

Foglossning: Allt om bäckensmärtor vid graviditet

Många gravida kan uppleva bäckensmärtor och ont i ländryggen på grund av foglossning. Läs allt du behöver veta om foglossning under graviditeten här.

Som gravid ökar rörligheten i leder och då framförallt i bäckenet. Syftet är att vidga bäckenet och göra plats för barnet när det är dags för förlossning. En del märker knappt av det medan andra har ont även efter förlossningen. 

 

Vad är foglossning?

Under de första tre månaderna av graviditeten börjar kroppen utsöndra ett hormon som heter relaxin. Relaxinet gör att lederna, eller fogarna, i framförallt bäckenet blir mjukare och bäckenet blir mer rörligt. Syftet är att bäckenet ska kunna vidgas och bli större vid förlossningen för att kunna släppa igenom ett barn. 

De flesta som får foglossningssmärtor får det från ungefär halva graviditeten och framåt men det kan också komma tidigare. Det är som det mesta, individuellt. 

 

Hur känns foglossning?

För somliga personer passerar graviditeten utan att foglossningen känns av medan för andra är det ett stort problem. Smärtan beror på att fogarna i bäckenet mjukas upp och bäckenet blir mer rörligt. Det i sin tur gör att belastningen på kroppens muskler och ligament förändras och det kan leda till muskelsmärtor. Även hållningen förändras i takt med att magen växer och du som gravid blir svankar mer för att hålla ryggen upprätt.

 

Symtom på foglossning brukar vara:

– Ilanda, molande  eller huggande smärta i ländryggen och bäckenet.

– Ont i höfterna.

– Ont över blygdbenet.

– Strålande och ilande smärta i skinkorna och bak i låren.

– Strålande smärta ner i ljumskarna.

– Smärta och låsningar i benen som gör att det kan vara svårt att gå.

 

Klassiskt för foglossning är att smärtan är lindrig på morgonen men blir värre och värre under dagen när du är aktiv för att vara värst på kvällen. 

LÄS ÄVEN: Hemförlossning – så går det till att föda hemma

 

Alla gravida kan få foglossning

Det spelar ingen roll om du är vältränad och aktiv eller inte, alla gravida kan drabbas av foglossning. Risken ökar dock om du även innan graviditeten haft problem med smärtor i rygg och bäcken samt om du ofta lyfter tungt. 

 

Bäckensmärta kan lindras

Om du besväras av ont i rygg och bäcken, berätta för din barnmorska. Vilken typ av hjälp du behöver och vad som lindrar din smärta är individuellt. Vad som fungerar för en kanske inte fungerar alls för en annan. Ofta får man prova sig fram till vad som är mest effektivt. 

Din barnmorska kan ge dig tips på vad du kan prova och kan även guida dig till en bra fysioterapeut om du behöver det.

 

Det du kan göra själv för att lindra din foglossning är:

– Rör på dig och variera ställning ofta. 

– Undvika hastiga rörelser.

– Håll ryggen rak så mycket som möjligt.

– Undvika trapporna, ta hissen. Om du behöver gå i trappor ta ett steg i taget och sätt ner båda fötterna på samma trappsteg för att få en mer jämn belastning. 

– Lägg en kudde mellan knäna om du sover på sidan, det avlastar bäckenet.

– Ha en kudde bak i svanken om du sitter långa stunder.

 

Det här bör du med foglossning undvika helt och hållet:

– Undvika tunga lyft.

– Dammsuga inte och dra inga tunga barnvagnar.

– Sitt inte med benen i kors

 

Behandling vid svår foglossning

Om inget av det hjälper och du besväras mycket av dina bäckensmärtor finns det hjälp att får via din barnmorska. Ett foglossningsbälte kan vara bra, det hjälper att hålla ihop bäckenet och gör att du kan röra dig lite mer och gå längre sträckor utan att få ont.

En TENS-apparat kan du antingen hyra eller köpa. Det är en bra smärtlindringsmetod vid svår foglossning. TENS är också bra i slutet av graviditeten inför förlossningen om du har jobbiga förvärkar men också under både latensfasen och den aktiva fasen. 

Akupunktur kan också vara en bra metod att använda vid besvärande bäckensmärtor. Prata med din barnmorska som kan hänvisa dig till ett lämpligt ställe. Hen kan även hjälpa dig att komma i kontakt med en fysioterapeut eller arbetsterapeut för specifika stärkande övningar eller hjälpmedel som kryckor och duschbräda. 

LÄS ÄVEN: TENS – Transkutan elektrisk nervstimulering

 

Foglossning går över efter förlossningen

För de allra flesta går foglossningen över efter att barnet är fött. Efter tre månader har få kvarstående problem. I sällsynta fall kan specifika rörelser gör ont i flera år efter förlossningen. 

Det kan vara bra att fortsätta vara försiktig och följa de råd du fått av din barnmorska de första månaderna efter förlossningen om du haft svår foglossning. Om smärtan inte går över kan du ta kontakt med en fysioterapeut för hjälp och råd. 

 

LÄS ÄVEN: Smärtlindringsmetoder vid förlossning – de här finns.

 

Texten är skriven av Rebecca Nilsson, leg. Barnmorska 

Har du frågor om foglossning? Maila [email protected]

 

Bildkälla: Olena Yakobchuk/Shutterstock