Annons:
Hem > Gravid > Gravid på midsommar - detta ska du inte äta
Gravid på midsommar - detta ska du inte äta

Gravid på midsommar - detta ska du inte äta

Alla gravida där ute vet att man behöver tänka om och tänka till kring kosten under graviditeten. Under midsommar bjuds det på alla möjliga typer av mumsig mat, men kan du som gravid äta allt som finns på midsommarbordet?

Då ett midsommarbord består av både varma och kalla rätter och som ofta står framme under några timmar (man vill ju sitta i lugn och ro och njuta!), eller tillagas i större mängder kan det finnas risk att bakterier vissa sprids. Listeria och toxoplasma kan, även om risken är vädigt liten att du smittas, bidra till allvarliga fosterskador. Dessa bakterier är av den typen som kan spridas via kött som är tillagat och en del ostar.

Vissa rätter bör man även vara försiktig med, då det är viktigt att de har hanterats på rätt sätt. Råvaror och hygien vid tillagning ska självklart vara mycket bra, och se till att majonäsbaserade röror är kylda och att varma rätter har hettats upp till över 70 grader, vilken är den temperatur då toxoplasma-och listeriabakterierna dör.

Här listar vi vad du kan och inte kan äta på midsommarbordet:

Ja = ät på!, Nej = ät inte alls, Nja = dubbelkolla innan du äter. 

 

Nej

Kött

Lever

Gravat eller rått kött, exempelvis carpaccio eller råbiff.

Fisk

Ål, abborre, gädda, gös och lake.  

Ost

Opastöriserade dessertostar. Några exempel är brie, all typ av mögelost, Gorgonzola och Taleggio. 

Nja 

Kött

Proscuitto, parmaskinka, salami och liknande torkat kött kan ätas, MEN med undantag att det varit fryst i minimum tre dygn innan servering.

Kalla korvar kan du även låta bli, håll dig hellre till den stekta prinskorven.

Fisk

Rökt och gravad lax kan enbart ätas den är nygravad eller nyrökt, INTE om den kommer från en vakuumförpackning köpt i butik. 

Övrigt

Kall mat som exempelvis syltor, patéer, pastejer och röror ska inte ha stått framme för länge och speciellt inte i solen – var noga med att allt är nygjort och med fräscha råvaror. 

Ja

Kött

Köttbullar och prinskorvar, men se till att de inte stått framme länge i solen. 

Fisk

Brassa på med sillen! Inlagd sill innehåller massa bra naturliga fetter, här kan du ta extra mycket! 

Ägghalvor och stenbitsrom.

Ost

Hård ost som exempelvis Västerbotten är inga problem att ära.

Övrigt

Varm mat som är inte bara är ljummen utan helt upphettad till över 70 grader (och som inte nämns ovan såklart).

Smarriga bär som jordgubbar, blåbär och hallon kan du unna dig med gott samvete!

 

Källa: livsmedelsverket

Annons