Inlägg från: Anonym (Integritet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Integritet)

    Hatar utfrågningar från främlingar!

    Hur upplever du det när någon du precis träffat, oavsett sammanhang, ställer en rad olika frågor om dig, till dig? Jag fullkomligt avskyr att bli utfrågad, vare sig det är på nån hemmafest, på krogen, en pratsjuk tant vid busshållplatsen eller på en kvällskurs. Nu syftar jag alltså inte på att småprata lite (jag älskar småprat!), utan om en känsla av att sitta i värsta förhöret. Eftersom jag tycker att såna människor är så himla obehagliga med alla sina frågor, så har jag nada intresse av att lära känna dem! Och därför svarar jag bara kort och flyktigt på deras frågor samtidigt som jag letar efter en ursäkt för att komma därifrån. Jag vet inte varför, men jag tycker det är så obehagligt att bli utfrågad om saker som rör mig själv! Helt normala vanliga frågor, bara det att det är för många och på väldigt kort tid. 
    Hur gör ni för att få vara ifred, om ni inte vill svara på 100 frågor om er själva alltså?

  • Svar på tråden Hatar utfrågningar från främlingar!
  • Anonym (Integritet)
    Anonym (M) skrev 2024-05-03 23:06:15 följande:

    Har aldrig hänt mig. 


    Ok, hur skulle du reagera om det hände dig?
  • Anonym (Integritet)
    Anonym (H) skrev 2024-05-04 12:06:37 följande:

    Gå inte på fest om du har social fobi. 


    Jag har inte social fobi, jag tycker bara dessa personer är oförskämda och jag vill inte bli utfrågad!
  • Anonym (Integritet)
    Kammen320 skrev 2024-05-04 21:03:50 följande:
    Troligen är det deras sätt att försöka småprata? Dom kanske tycker du är konstig som bara svarar kortfattat o inte ställer nån motfråga om dom?
    Troligtvis tycker dom det. Men det är ju mitt sätt att visa att jag är ointresserad av att prata med dom!
  • Anonym (Integritet)
    Niinja skrev 2024-05-04 21:13:56 följande:

    Då är vi varandras motparter låter det som. 

    jag är helt ointresserad av kallprat. Jag känner att det är ytligt, menlöst osv. men jag vill höra om hur människor  mår på riktigt, sanningar, livsresor och insikter.

    I teorin så fattar jag att kallpratet fyller ett syfte. Vad har hänt när du uttryckt att du inte vill svara på personliga frågor?


    Tyvärr har jag inte vetat hur jag ska uttrycka det.
  • Anonym (Integritet)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-05-05 18:53:02 följande:

    Kan det inte vara så att de försöker få igång lite småprat, genom att ställa någon fråga. När du inte "nappar på den" och spinner vidare, så måste de ställa en till för att hålla samtalet igång, osv.
    Kan du inte svara lite kort på den första och prata vidare utifrån den om något mer allmänt och ställa en fråga tillbaka, och låta dem prata?


    Men grejen har ju varit att jag inte har haft någon lust att lära känna just dem! På fester har det varit killar som försöker få igång ett samtal, likaså på krogen. Om jag inte är intresserad då??
  • Anonym (Integritet)
    Anonym (Butter) skrev 2024-05-07 08:13:37 följande:

     


    Hur börjar du känn folk då?
    Sitter ni tysta ?
    Är väl fullständigt normal vid samtal med nya personer 


    Om det inte framgår av trådstarten: detta gäller bara personer jag INTE har någon lust att prata med och lära känna!!
  • Anonym (Integritet)
    Anonym (N) skrev 2024-05-16 01:34:04 följande:

    Du kanske är autistisk? många autister upplever en normal konversation som utfrågande. 


    jag känner flera stycken som aldrig frågar nånting utan antingen sitter tysta eller bara pratar spontant om nåt som vart med om men är aldrig intresserade av vad andra har att säga. 


    Haha, så kul!! För det är precis tvärtom för mig: av någon anledning verkar både vänner, bekanta och obekanta sjukligt intresserade av att prata om mig och veta saker om mig! Såklart inte alla dock, men... Och jag tycker inte alls om att få en massa frågor på raken om mig själv. Jag upplever det som respektlöst att bli utfrågad av folk som inte berättar något om sig själva utan bara spinner vidare med frågor.
  • Anonym (Integritet)
    Auditanne skrev 2024-05-16 01:44:36 följande:

    Jag har inget emot att svara på frågor då jag inget har att dölja. Blir det fråga om en dejt så kan man dela upp frågorna på ca fem träffar eller nåt.

    Självklart bör man vara taktisk och vänta med de mer intima frågorna till det sista momentet.
    Men jag vill veta så mycket som möjligt om en person som ,man ev. skall bilda en relation med. Om jag nu velat ha en sådan. Inga grisar i säcken tack.


    Men nu gällde detta inte dejter, utan folk jag har noll intresse av att prata med och lära känna!
  • Anonym (Integritet)
    Auditanne skrev 2024-05-16 02:26:43 följande:
    Ok. Jag ser inte riktigt problemet isåfall? Blir du obekväm så är det väl bara att ursäkta dig lite smidigt och lämna den person som du upplever påträngande? Det hade jag gjort.
    Ska göra det i fortsättningen. Men det går ju inte om det händer att någon börjar ragga/förhöra mig när vi står och väntar på samma buss till exempel. Jag får väl säga rakt ut att jag inte vill prata, om folk inte fattar subtila signaler!
  • Anonym (Integritet)
    Anonym (.) skrev 2024-05-16 06:52:15 följande:

    Jäpp jag är som du ändå ses jag också som trevlig etc 

    Jag reagerar naturligt precis som du då det är ett för tidigt intrång i din privata sfär. 

    En del människor är inte så bra på att känna av och går då innanför gränserna

    Jag hatar till exempel taxiresor och att sitta hos frisören då där finns krav på att de ska kunna ställa vilka frågor som helst om ditt liv och hos frisören dessutom inför publik, andra kunder, andra som hör. 

    Vad jag gör? Jag uppvisar att jag inte vill delta i det med korta svar eller inga svar alls. Det är inte jag som gör fel här och måste ändra på mig, det är dem. 

    Att lära känna någon tar tid Jag vill ta det i min takt, det är min rättighet, ta mig fan. 


    Huvudet på spiken! Jag avskyr också det faktum att vissa tror de har rätt att ställa vilka frågor som helst om ens liv. Och precis som du skrev, så är det ett intrång i den privata sfären! Avskyr också när de i luckan på Vårdcentralen frågar vad man söker för - inför alla andra som sitter i väntrummet!!! Hur fan tänker de???
    Precis som du säger så är det inte du som gör fel och måste ändra dig! Du gör rätt i att inte svara alls, fortsätt med det! Bra att du markerar att det beteendet hos dem inte är okej, och jag ska börja göra likadant för folk måste ju få en chans att fatta hur respektlöst de beter sig! Ja det tar tid att lära känna någon, och man lär inte känna någon genom att ställa frågor!!! Faktauppgifter säger lixom ingenting om hur personen är! 
  • Anonym (Integritet)
    Anonym (.) skrev 2024-05-17 07:08:55 följande:
    Tack så mycket :) 

    Ett knep, vit lögn, jag lärt mig är också att jag muttrar "tyvärr jag kan inte prata nu jag har huvudvärk", då kan de bli stoppade av det för då fattar de att deras röst också förvärrar min huvudvärk. Underbart. Känns lite falskt, men va fan...får lite dåligt samvete av det men försökt då gaska upp mig att nej, det här är mitt enda val, det är detta eller det här andra, och dit vill jag inte. 

    Ibland kan man kaxa sig i huvudet men sen i verkligheten hamnar jag ändå där att jag vill inte såra någon. Konflikträdd är jag inte, men det är just det här att såra...Också tänkt att om man har en ung frisörtjej som är igång att klippa och fråga att den äldre är lite längre bort och så tänker jag att den äldre försöker uppfostra den yngre att så här ska det vara och den yngre vill bara passa in, men vill kanske inte ens ställa de här frågorna, men känner att det är ett måste. Haha, vilket I-landsproblem egentligen. Vi människor är för roliga, vad vi har förmågan att vira in oss, komplicera saker och ting. 

    jag har kollat upp det här med en del övertramp-frågor man får av andra, nu tänker jag inte specifikt från en taxichaufför eller frisören, utan andra där man känner det blir övertramp tex arbetskollegor, att de har inte särskilt hög emotionell intelligens. Bara att de tar sig den friheten, för det första. Sen tror de inte att de avslöjar ju dem själva, vad de själva står, när de ställer en fråga, de avslöjar tex fördom, sin okunskap om något, och så plötsligt är det här mitt problem? Nej, tack. Då har jag gjort som så att jag bara tittat bort, varit upptagen med något annat, eller inte svarat utan sagt något annat som typ hur vädret är, och tittar bort mot ett fönster, eller så avlägsnar jag mig, eller börjar jobba med något. Då hänger frågan där i luften och de bara står där men det får de göra när de är så dumma, de får tänka ett varv extra och se om de blir lite klokare förhoppningsvis på egen hand.

    Jag kan klippa av, avlägsna mig, vara tyst, lämna något, när jag känner att den andre är på sådan låg nivå att det är inte lönt ändå, fattar inte. Man får välja vem man ödslar sin energi på, min energi, min dag, min rättighet. Vissa kan man vara övertydlig med, men ändå får man något dumt svar tillbaka och då bryter jag ifrån.

    Hört samma från nåt ex som ville hålla mig kvar att jag inte skulle ha varit tydlig, och så har jag varit övertydlig hela tiden, bara att han inte var mottaglig, och sen ska försöka få mig att tro jag är skyldig att fortsätta stanna kvar. Också där hade jag kunnat spilla hur mycket energi som helst både på exet och alla runt omkring. Jag tror nånstans måste man komma till punkten att man inte kan påverka, ändra någons uppfattning, och även om man kunnat varför försöka, och därför ska man sluta bry sig om vad andra tycker, som mitt ex:s "klunga" av folk, de kommer ändå ha skapat sig en egen uppfattning utifrån nog mestadels vad han sagt eller för att visa deras lojalitet mot honom, medan jag var mer privat.

    Jag förstod det här "plingandet" av energi, ungefär som ett osynligt tåg som skulle fortsätta då gå mellan honom och mig med hjälp av den här klungan, de som stod på stationerna, att han bara väntade på "plingandet" från mig, något rött som lyser, för då gav det honom mer luft att fortsätta. Nej, tack. Ingen luft. Bara att strypa det där genom att vara tyst, inte vilja prata om det, säga vi måste gå vidare nu, eller jag har gått vidare nu. Bara det är också provocerande att höra. Vad jag än har att säga vet jag att det är provocerande, bättre vara tyst. Jag får ändå lov att tycka vad jag tycker. Det tycker ju alla andra ändå att de har, och ändå är de inte jag. Tror de vet allt. 

    Det var nu från det förhållandet jag kom till den hårda insikten att man måste lära sig strunta i vad en del väljer att tycka om en, man vet sin sanning själv, vem man är och varför, och den har jag ingen skyldighet att övertala någon med så de då ska tycka om mig, jag är inte beroende av dem och de kan inte förstöra..
    Osv osv....
    Hej! Tack för ditt långa fina svar!!
    Vad fint att du delar med dig av så mycket! Vad starkt och klokt du resonerar! Klart att man inte vill såra någon, men tyvärr måste man ibland, för att skydda sitt eget guld som du säger. 

    Jag tror jag ska starta en tråd om just det där med vårdcentralen, att på vissa ställen måste man säga till den i luckan varför man är där, inför alla som hör! Inte ok på något sätt!
  • Anonym (Integritet)

    Anonym (.):

    Förresten var bor du? Jag tror att du och jag skulle komma väldigt bra överens! :) Jag bor i sydvästra Norrland.

Svar på tråden Hatar utfrågningar från främlingar!