Inlägg från: Anonym (Mi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mi)

    Ångerrätt, men företaget svarar inte

    Jag beställde en vara, men råkade kryssa i fel vara.   Försökte få företaget att stoppa köpet omgående, men det enda som fanns till hands var en chattrobot som inte förstod något.
    Enligt företaget skulle man kunna häva köpet på "Mina sidor", men där fanns inga alternativ för det.  
    Det återstod att hämta ut varan och via returfraktsedeln returnera den.   Jag hämtade ut paketet och där fanns inget mer än själva varan.   Inte ett enda papper. 
    Jag har mailat företaget och frågat hur jag ska kunna returnera utan några papper,  men de har inte svarat, och ångerrätten går ut nästa vecka.
    Det är en vara som är värd ca 10 000 kr.
    Vad gör jag nu?    Företaget har inget telefonnummer.

  • Svar på tråden Ångerrätt, men företaget svarar inte
  • Anonym (Mi)

    Tack för svar.   Det är ett svenskt företag, men det går bara att kontakta via chatrobot eller mail.
    Jag har inte betalat något ännu, det är på avbetalning. 
    De skriver på hemsidan att det går att ångra både köp och abonnemang på "Mina sidor", men det gör det inte alls. Abonnemang ja, men inte köp.   
    Dessutom hänvisar de till att man kan returnera via fraktsedeln, men någon sån fanns ju inte i paketet.  Bara varan och inget mer.    Så det går inte att returnera.  Och de har inte svarat på mail. 
    Får väl kontakta konsumentverket om de inte löst detta under nästa vecka. 

  • Anonym (Mi)

    Det är svenskt helt och hållet.   Hade aldrig vågat köpa en vara för över 10 000 kr från ett utländskt företag. 
    Jag har provat chatroboten igen och frågat om hur man ångrar köp, och den hänvisar bara till samma text på deras hemsida om "ångerrätt".     Helt värdelöst. 

  • Anonym (Mi)
    Anonym (Man) skrev 2024-05-06 01:39:16 följande:

    Skriv företagets namn så kan du få mer hjälp. 


    Hallon 
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2024-05-07 21:47:25 följande:

    "Vid retur av mobiler & routrar skickar du tillbaka paketet till den avsändaradress som du hittar på fraktsedeln i försändelsen. Du betalar själv porto för returen. När returen mottagits och godkänts annulleras avbetalningen automatiskt."

    Som det är formulerat finns det inte en returfraktsedel, utan de menar fraktsedeln som användes för att skicka paketet till dig. Den brukar sitta på utsidan av paket, och kan helt enkelt vara den påklistrade adress-etiketten. Finns det någon avsändaradress där?


    Tack för svar!   Har aldrig varit med om liknande i så fall.  Det fanns en klister etikett avsändare (inte Hallon utan nåt lager verkar det som) klistrad på paketet, men om jag skickar dit, hur ska de då veta vilken kund som skickat?
    Vill ju inte riskera att skicka tillbaka den om det inte framkommer tydligt vem jag som kund och avsändare är. 
    Har aldrig varit med om att inte få en fraktsedel ens.  Ibland kommer den på mailen, men här är det bara en liten låda och inget mer. 
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2024-05-07 22:24:14 följande:

    Det är nog fel ställe. Jag tror TS har köpt mobiltelefon+abonnemang, och då är det hallon.se


    Det är inte samma förtag!


    Stämmer, det är mobiltelefon, men inget abonnemang. 
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Liten) skrev 2024-05-08 15:56:21 följande:

    Testa att skriva: ? Hur returnerar jag en vara?? så får du svar.  //


    Det har jag testat,  flera gånger, och svaret blev att det var "tråkigt att jag vill säga upp mitt abonnemang" 
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Bella) skrev 2024-05-08 15:46:26 följande:
    Det har hänt mig att vissa mejl från ett företag kommit fram medan andra fastnat i spamfiltret. Om du inte redan har kollat det så kan det nog vara bra att göra.
    Det har jag kollat flera gånger om dagen. 
  • Anonym (Mi)
    Ruter skrev 2024-05-08 14:32:47 följande:

    Skicka den till adressen enligt etiketten. Varit med om flera som gör så. Du skickar telefonen som rekommenderat brev/paket så att paketet är försäkrat och att du kan spåra att det blir uthämtatat så det syns att det kommit fram.

    I paketet med telefonen lägger du en lapp med alla dina uppgifter samt en kopia på orderbekräftelsen du fått på mailen vid köp och skriver även att du vill returnera varan på lapparna. 


    Har beställt väldigt mycket online, men aldrig varit med om krångligare!     Jag ska lägga en handskriven lapp med alla mina uppgifter i paketet?    Jag ska alltså köpa en skrivare för att kunna lägga med en kopia på orderbekräftelsen? 
    Jag har ingen skrivare nämligen.    Och sen ska jag skriva på en lapp att jag vill returnera varan.    Detta har de INTE informerat om. 
    Samtidigt som de påstår att returer kan skötas lätt via "Mina sidor".
    Det är uppenbart att de vill försvåra returer så mycket som bara möjligt.      Seriösa företag tillhandahåller en returfraktsedel. 
  • Anonym (Mi)

    Mobilen är skickad från något centrallager och inte från Hallon.    Jag tycker att det känns riskabelt att skicka iväg den till centrallagret, som är ett helt annat företag och bara lägga ner en handskriven lapp om att jag vill returnera den?
    Risken är stor att jag åker på att betala för mobilen i tre år i alla fall.    Många företag accepterar inte att hämta ut rekommenderat brev.    Hur Hallon gör vet jag inte, eftersom de är helt omöjligt att få kontakt med dem.. 

  • Anonym (Mi)
    Anonym (ja..) skrev 2024-05-09 02:41:39 följande:

    Det kanske känns krångligt, men är egentligen inte såå krångligt. Du behöver inte köpa skrivare. Gör som folk brukar göra, och gå till biblioteket eller något annat ställe där det går att skriva ut. Alla centralorter i landet ska ha tillgång till något ställe att skriva ut, och många mindre orter har det också. 


    Det kan kännas märkligt, men för 15-20 år sedan var det standard att göra på det här viset och mig veterligen så gör man så här fortfarande i många fall om man köper någonting dyrare, även om man kan sucka över att det inte är som Amazon eller H&M. Skulle du köpa en soffa, t.ex. som du ska retunera, så är det i princip samma process...


    Jag tycker det är krångligt att bli vilseledd av företaget. De påstår att det ska gå att ångra köp på "Mina sidor", men det gör det inte.    Sen står det att man kan returnera varan och att man då använder fraktsedeln som medföljde paketet.    Men ingen fraktsedel medföljde.   Adressettiket är inte samma sak som fraktsedel eller retursedel.
    Jag har köpt både dyrare soffor och andra möbler och det har aldrig varit problem med retur.
    Aldrig att man blivit vilseledd av företaget att man kan returnera via Mina sidor när man inte kan det, eller att man ska använda sig av en returfraktsedel som inte existerar.
    Det har inte heller tagit över två veckor att få svar på en enkel fråga. 
    De allra flesta företag skickar returfraktsedel antingen i paketet (som de i detta fall påstod sig göra) eller via mail.  Eller så behöver man i värsta fall kontakta dom via mail, men då har man fått svar inom ett par dagar.   Inte efter att ångerrätten gått ut. 
  • Anonym (Mi)
    Tow2Mater skrev 2024-05-10 00:03:25 följande:

    Så du ska behålla mobilen nu då?


    Nej det vill jag inte.   Men jag kan ju inte skicka iväg den på måfå och riskera att betala 300 kr i månaden i tre år för en mobil som jag inte vill ha. 
Svar på tråden Ångerrätt, men företaget svarar inte