• jannej

    Kvinnor som utnyttjar män sexuellt

    Att män utnyttjar kvinnor sexuellt är något som har fått stor uppmärksamhet de senaste åren och många har arbetat för att lagen för vad som skall anses som sexuellt utnyttjande ska skärpas vilket också har skett för att på så sätt förhoppningsvis få fler gärningsmän dömda.

    Synen på kvinnor som har blivit sexuellt utnyttjade eller våldtagna har förändrats genom tiden, från att ha varit väldigt tabubelagt till att idag vara mer accepterat att tala om. Om en kvinna påstår sig ha blivit sexuellt utnyttjad eller våldtagen så är det sällan som någon ifrågasätter det, inte till en början i alla fall, även om kvinnans trovärdighet i många fall kan ifrågasättas vid ett eventuellt åtal. Om en kvinna känner sig osäker på om hon har blivit utnyttjad eller tafsad på så anser de flesta att hon skall anmäla mannen ändå, man utgår alltså i de flesta fall ifrån att han verkligen har gjort sig skyldig till att ha utnyttjat henne även om så inte är fallet.

    De män som utnyttjar kvinnor sexuellt eller våldtar dem anses av många som mindre stående varelser och många anser att de skall straffas hårt och skoningslöst, lite i stil med dömda pedofiler.

    Däremot är det ytterst sällan man hör talas om kvinnor som våldtar och utnyttjar män sexuellt, det förekommer men då det anses som väldigt tabubelagt så är det sällan eller aldrig som det kommer fram och ännu mer sällsynt att män gör en anmälan till polisen och att kvinnor döms för det. Det finns ett fall i norge där en kvinna har dömts för att ha sexuellt utnyttjat en man men jag vet inte om det finns något fall här i svergie.

    Det finns dem som anser att män inte kan bli våldtagen av kvinnor och som garvar läppen av sig om någon kommer med ett sådant påstående. Likaså tycks många anse att män inte heller kan utnyttjas sexuellt. Jag har läst trådar här på FL där kvinnor har tyckt att det är att anses som fullt normalt att de tillfredställer sig själv sexuellt med hjälp av mannen, fingrar på hans könsorgan eller har samlag med honom trots att han är utslagen eller inte har gett sitt medgivande.

    Hur kommer det sig att synen på kvinnor och män som blir utnyttjade sexuellt och de som utnyttjar dem är så olika. Blir en kvinna utnyttjad sexuellt av en man är det nästan ingen som ifrågasätter det men är rollerna ombytta så verkar åtminstone vissa anse att det inte är något problem utan snarare är att anses som mer eller mindre normalt.

    Så vad anser ni kan män bli sexuellt utnyttjade och våldtagna av kvinnor?

  • Svar på tråden Kvinnor som utnyttjar män sexuellt
  • sistersledge

    Sexuellt utnyttjande och våldtäkt är precis lika hemskt oavsett om det är en man eller kvinna som blir drabbad!
    Tyvärr kanske män som blir utsatta för detta inte vågar träda fram och anmäla av risken för att inte bli trodda eller bli skrattade åt. I media skrivs det inte så ofta om män som blir drabbade och problemet är kanske inte lika känt, men trots detta är det lika allvarligt!

  • lantmamman

    ja det kan de bli. och det är lika förkastligt som när rollerna är ombytta. risken att man som man ska bli förlöjligad om man talar om avd som hänt är dessutom stor.

  • snillis

    "Så vad anser ni kan män bli sexuellt utnyttjade och våldtagna av kvinnor?"

    Ja, självklart.
    Lagstiftningen är könsneutral.
    Sedan tror jag inte att det är ens i närheten så vanligt att kvinnor begår sexuella övergrepp på män som tvärtom, även om det såklart förekommer och jag tror precis som du att mörkertalet är procentuellt sett högre eftersom det är, precis som du säger mer tabubelagt.

  • Niinii
    snillis skrev 2007-08-27 12:54:52 följande:
    "Så vad anser ni kan män bli sexuellt utnyttjade och våldtagna av kvinnor?"Ja, självklart.Lagstiftningen är könsneutral.Sedan tror jag inte att det är ens i närheten så vanligt att kvinnor begår sexuella övergrepp på män som tvärtom, även om det såklart förekommer och jag tror precis som du att mörkertalet är procentuellt sett högre eftersom det är, precis som du säger mer tabubelagt.
    Läs ovan .... :)
  • Niinii
    jannej skrev 2007-08-27 12:48:56 följande:
    De män som utnyttjar kvinnor sexuellt eller våldtar dem anses av många som mindre stående varelser och många anser att de skall straffas hårt och skoningslöst, lite i stil med dömda pedofiler.
    Det tycker jag inte, det är från fall till fall. Det är nog många som begår övergrepp utan att ens förstå vad det är de håller på med och det är svårt att dra gränsen för vad som är våldtäkt eller vad som ska straffas hårt osv. Det finns ju män som våldtar bara för att de är desperata och sedan inte förstår varför kvinnan blir ledsen. För de männen är det inte våldtäkt utan "Vadå JAG ville ju, kunde hon bara inte göra mig en tjänst? Det tog ju bara två minuter och jag var riktigt kåt..." ja du fattar kanske... Där handlar det nog inte om nån sjuk läggning utan på jävligt dålig fostran och noll respekt för andra och jävligt skev syn på kvinnor och sexualitet...
    Men t.ex de amerikanska soldaterna som våldtog en 14årig irakisk flicka i sitt hem och sedan dödade henne. Det ser jag som vilda djur och jag lider med deras mammor.
    Nu sköt de ju både mamman, pappan och lillasystern, men jag skulle ge all rätt åt hennes föräldrar om de tog hämnd och torterade de till döds..
  • jannej
    snillis skrev 2007-08-27 12:54:52 följande:
    "Så vad anser ni kan män bli sexuellt utnyttjade och våldtagna av kvinnor?"Ja, självklart.Lagstiftningen är könsneutral.Sedan tror jag inte att det är ens i närheten så vanligt att kvinnor begår sexuella övergrepp på män som tvärtom, även om det såklart förekommer och jag tror precis som du att mörkertalet är procentuellt sett högre eftersom det är, precis som du säger mer tabubelagt.
    Det skulle vara intressant att få siffror på hur många män det igentligen är som blir sexuellt utnyttjade varje år av kvinnor men mig vetligen finns det ingen statistik på det. Jag tror det är betydlig vanligare än vad man tror men då folk tycks ha inställningen att det är sånt man som kille får tåla och ta så är det inte heller många som anmälder det heller. Ett annat skäl till att de inte anmäler är som redan nämnts att det är väldigt tabubelagt och att de i många fall förmodligen skulle bli utskrattade eller inte trodda.
  • snillis

    Jag har iofs svårt att tänka mig att acceptansen skulle vara större bara för att övergreppen begås av en kvinna gentemot en man, så som du beskriver janne, att "det får man tåla".
    Är det ett övergrepp så är det, liksom. Jag kännner då ingen som resonerar så. Däremot kanske det är mer vanligt som jargong bland män, typ "Åh, den som ändå blev våldtagen."

    Men jag är helt med på att det är mer tabubelagt, precis som kvinnors våld mot män är.
    Män skall helt enkelt vara överlägsna kvinnor, det är ju normen i de flesta "moderna" samhällena

  • SmurfGirl72

    Jag tror att det är mer sällsynt att höra att kvinna har våldtagit en man pga att det anmäls inte.Kanske skäms mannen för som du säger så skrattar kanske personerna o det är förnedrande det med.

    Det är lika mycket våldtäkt på en man som på en kvinna.Oavsett VEM som gör en sådan handling är rnt ut sagt svin o jag hoppas de får sina straff som är rättvisa men oftast så är dom ju inte det!


    Det vi har bakom och framför oss.Betyder så litet jämfört med det vi har inom oss!
  • SmurfGirl72

    Då det inte anmäls så mycket på det hållet så vet man inte hur stora siffrorna är.Kanske mer än kvinnan?


    Det vi har bakom och framför oss.Betyder så litet jämfört med det vi har inom oss!
  • snillis

    Jag tror iofs inte att siffrorna är så höga för kvinnor tar till andra sätt för att förtrycka män.

Svar på tråden Kvinnor som utnyttjar män sexuellt