• Kia

    Blivande mammor i Mantorp med omnejd?

    Jag är 27 år gammal och jag har relativt nyligen fått reda på att jag är med barn. Jag bor i Mantorp och tycker att det vore trevligt att lära känna andra blivande mammor i området. Kanske utbyta erfarenheter, diskutera graviditeten i stort, kanske någon fika eller promenad framöver någon gång om intresse finns.

  • Svar på tråden Blivande mammor i Mantorp med omnejd?
  • IrreVirre

    Hej!! JAg har 2 barn 15mån och 3,5 år. Flyttade med familjen till mantorp i somras. Är 30 år och vill gärna lära känna nya vänner för fika, promenader.

  • Kia

    Hej!

    Jag och min man är också relativt nya i Mantorp. Så vad tycker du om att bo här? Vi letade länge och väl innan vi äntligen hittade ett hus som tilltalade oss och då råkade det ligga i Mantorp så det blev mest av en slump att vi flyttade hit. Men nu trivs vi jättebra. Mantorp känns precis lagom stort.

    Så du har två barn, då kanske du har lite tips på vad som väntar en annan sedan när den lille kommer. =)

  • IrreVirre

    Hej, kul att du svarade. Jorå vi trivs jättebra och vi har äntligen fått in stora barnet på förskola. Det enda som saknas nu är vänner. Det är jobbigt att flytta och inte känna någon, men vi har ju bara bott här i 5 månader.

    Tips finns det gott om=)

    VAr bor ni, i vilket område. Vi bor i området mot Veta eller sya. Precis innan det nybyggda nästan.

  • Kia

    Hej!

    vi bor relativt när järnvägsstationen, på sidan mot Östra Harg. Det finns ett ganska nybyggt område i närheten av där vi bor med. Men det är kanske inte så konstigt eftersom de verkar bygga lite överallt i Mantorp just nu.

    Hur kommer det sig att ní valde att flytta till Mantorp då? Jag förstår av din kommentar att ni inte har familj och vänner här så hur hamnade ni här?

  • IrreVirre

    Hej!! Jo vi har släkt här min sambos båda bröder bor här men det är inga vi umgås med så. De har stora barn och är inte alls på samma nivå i livet. Sen gillar vi mantorp då det är så ordnat samhälle och det finns allt en familj kan tänkas behöva=) Sen köpa hus i linköping så skulle vi fått betala närmare 2-3miljoner för ett sånt hus vi har beroende på var vi hade bott men det tar ju bara 20min till linköping och så finns det allt en familj kan behöva i detta lilla samhälle=)

    VAd gör du om dagarna jobbar du?

  • Kia

    Hej! Jo vi resonerade väl relativt lika när vi köpte hus. Vi ville ju få lite hus för pengarna och inte bara ett renoveringsobjekt vilket skulle bli om man satsade på att på i centrala linköping.

    Jag jobbar heltid inom ekonomiområdet, dock är jag utbildad personalvetare, men man hamnar ju inte alltid där man tror att man ska =)

    Som det ser ut nu ska man nog vara glad att man har ett arbete att gå till över huvudtaget. Det blir ju bara fler och fler som hamnar utanför arbetsmarknaden.

    Vad gör du själv på dagarna då?

    Har du några tips på vad kan man göra för aktiviteter i området sedan när man är hemma med småbarn då?

  • IrreVirre

    Hej!! Jag jobbar som fritidsledare i linköpings kommun med plasering vikingsta och malmslätt. Har jobbat där sen 2001.

    Nu när jag är mammalrdig är jag stadig besökare på öppna förskolan som finns i kyrkans hus. De har öppet mån 9.11.30 ons 9-11.30 och torsdag eftermiddag vet ej tiderna. På tisdagar kl 10 tror jag har de babysång. Det finns massor att göra oich det är skönt och avslappnande. MAn träffar andra föräldrar och barnen leker eller ligger på golvet och tittar på de andra vi sjunger lite och avslutar med fika.

    Annars hade jag ju önskat att man kände någon för promenader och lite fikasnack hemma hos någon sånt är så trevligt men det kommer nog hoppas jag.

    JAg ska börja jobba deltid efter jul och vara hemma lite till. Våran lilla tjeja har en medicinsk sjukdom som innebäs fel på magmunnen hon kräks och har svårt att äta. Just nu äter hon losec för att hålla nere magsyran som annars åker upp och ner och bildar sår i magstrupe och hals. Losecen gör att hon kan äta och inte kräkas. Så vi behöver lite avlastning och lägga över ansvaret på andra och hon behöver träffa andra barn. Alla barn äter på förskolan och det kan inspirera henne till att äta.

    Idag är det söndag och vi har bara myst varit ute i snön. Och nu sover minstingen lite och vi ska passa på att rensa lite. Ju större man bor desto mera skräp samlar man på sig. Hahaha

  • Kia

    Hej igen!

    Skönt att ha sitt arbete så nära hemma. Det är väl det jag tycker är tråkigast med att arbeta i Linköping att man måste pendla, men å andra sidan är det ju inte jättelångt till Linköping så det kunde vara värre.

    Öppna förskolan låter som en bra plats att besöka när man är hemma sedan då. Kan nog vara väldigt skönt att komma ut en stund från huset misstänker jag.

    Tja det är ju väldigt trevligt att jul och allt sånt närmar sig, dock har jag mest varit sängliggande i helgen. Jag har aldrig mått så illa som jag gör nu. Jag hoppas verkligen att det ger med sig så man slipper må såhär hela graviditeten, då känns det som det är risk för att man kommer bli tokig. Mat är inte speciellt kul just nu och bara tanken på godis, glass och sådant som jag brukar gilla får mig att bli ännu mer spyfärdig.

    Har ni ett väldigt stort hus?

    God Jul!

  • IrreVirre

    Hej!! Inget roligt att må illa. Med senaste graviditeten var jag så dålig och kräktes för mycket att jag i 2 omgångar blev inlaggd på sjukhus med dropp och fick göra många ultraljud vilket var trevligt. Gick ner ca 10kg de första 4 månaderna. Men sen fick jag ett stopiller som tog bort illamåendet. Inget kul att stoppa in de därnere men kan man inte svälja utan att kräkas så får det gå.=) Nu i efterhand kan jag skratta.

    Vårat hus är stort enligt mig som är uppvuxen i lägenhet. Vi har 2 våningar på 200 kvadrat stor härlig trädgård. Men vinden är ett bra ställe att dumpa skräp på.

    God jul o gott nytt år

  • Lindamarieh

    Hej, jag bor inte i Mantorp men inte så långt ifrån, i Gällstad-Lundby. Jag är föräldraledig med en son på 3 månader och vill gärna lära känna fler i närområdet. Vi flyttade hit för snart 3 år sedan.

    God fortsättning på det nya året!

  • IrreVirre

    Hej vad roligt med flera i närheten. Vet var gällsta ligger, jag var fodervärd till en häst som stod i stallet precis när man kommer in i gällstad på gården med gula hus, ridbana mm

    Bodde ni i linköping innan?

  • Kia

    Halloj! Kul att fler hittar hit till Mantorpstråden. Gällstad Lundby är ju ett trevligt litet samhälle inte så långt bort. Hade en klasskamrat som bodde där, så några gånger har man varit där i alla fall.

    Irrevirre: jag saknar att ha en vind, vårt hus är ett och ett halv plan så det är inte mycket till vind kvar att ha grejjer på. Dock kommer vi i alla fall få lite mer förvaring när vi äntligen fått iordning källaren igen efter vattenskadan som vi fick i somras.

    Illamående börjar så sakta ge med sig lite, nu får jag i alla fall några timmar på morgonen som jag mår ok innan det sätter fart strax efter lunch och sedan så håller det i sig. Var till och med ute och gick en promenad med min man idag i kylan och det var riktigt skönt, trots alla minusgrader.

    Vad fort ledigheten har gått, men så brukar det ju vara. När börjar du jobba? Själv så är det dags imorgon igen.

  • IrreVirre

    Hej!!
    Kia:
    Räknar neråt nu, börjar jobba på onsdag ca60-75%. Ska bli skönt men kommer jobba mest eftermiddagar och kvällar så jag har hela förmidagarna med barnen så underbart, för det är ju då de är som piggast.

    Skönt att illamåendet börjar bli bättre, har du testat åksjuketabletter eller det finns armband på apoteket mot illamående. Det fungerade för mig ett tag.

    Vi har också 1 1/2 plans villa men vet inte hur stora vindar brukar vara men vi har stort hus kvadratmessigt så vinden blir ganska stor tycker jag , har inte tänkt på om man kan stå rakt för alltid när man är där uppe så ståtr man ju böjd över någon kartong o letar efter något=)
    Nähä nu är det tid att sova, min minsta sover så dåligt på nätterna så jag är mestadels som en zombi. Hon vaknar alltid mellan 1-5 och oftast vaken ett par timmar innan hon kommer till ro och då har hon hunnit äta o bytt blöja och skrikit hysteriskt och väckt storasyster. Så inatt är jag själv då min sambo jobbar natt så dessa nätter hatar jag. Det blir väll max 3-4h sömn o 6 om jag har tur.
    Så några promenade orkar jag aldrig, önskar jag orkade så jag gick ner de sista gravkilkona men varje sekund ledigt som jag har så däckar jag i sängen och så blir det lite choklad om dagen för att få lite snabb energi. Så usch vilken ond cirkel vi är har i denna familj.
    Så håll tummarna=)

  • Kia

    Hej

    Irrevirre: låter ju som du fått till det riktigt bra med arbetet och att kunna vara med dina barn. Själv så är jag mest fundersam över hur det ska gå att jobba för mig eftersom min trötthet är så förlamande fortfarande. Jag skulle gladeligen vara ledig någon vecka till och bara vila. I vecka 12 ungefär ska det ju börja bli bättre sägs det men det har jag inte märkt någon av ännu =)

    Jo jag använder åksjuketabletter, Postafen, utan dem så är man ju inte människa. Innan barnmorskan berättade att man kunde ta dem så låg man ju mest stilla på rygg och höll tummarna för att man inte skulle spy upp den lilla mat man fått i sig.

    Låter himla tufft att vara ensam på nätterna när lilltjejen sover så väldigt dåligt. Har hon alltid gjort det eller är det bara en tid just nu som det är så? Jobbar din sambo ofta natt?

    Det lät antagligen hurtigare än vad det är när jag skrev om promenader. Min man är inte så förtjust i att gå ut och gå så det blir väldigt sällan som jag lyckas att få med honom. Annars så blir det att gå själv och det är liksom inte lika roligt så då hittar jag lätt "något annat att göra", typ läsa en tidning eller så.

  • IrreVirre

    Hej!!
    Hon har sovit dåligt större delen av sitt liv så det tär på krafterna och min sambo jobbar 3 nätter i veckan då han är vakt på krogen. Så det är alltid spännande och se hur natten ska bli. HAde tur inatt att lillan vaknade inte förrän han kom hem och Stora tjejen sov hela natten så de väckte inte varandra som de brukar.
    Idag har vi varit och hämtat en kattunge då vi var tvugna att avliva de ena. Han började kissa inne och mådde inte bra. Så nu har man en ny bebis i huset. Barnen är överlyckliga iallafall. Felicia 3 åringen döpte honom till Viktor=) Får se om han får behålla namnet eller om hon kommer att byta.

    Jo skulle vara skönt med promenader men ska man ta med barnen ut så blir det inga promenader utan 1 steg framåt o 2 bakåt o den pinnen måste vi ta med hem...haha ska försöka ta mig till något gym i mjölby någon gång i veckan iallafall.

  • Kia

    Hej igen!

    Det här med att vara gravid är ju rätt skojjigt, nu när illamående äntligen har gett med sig skapligt så har det ersatts av en intressant sprängande huvudvärk. =)

    Tufft att ha en man som jobbar nätter, och som väktare med. Starkt av dig att klara av det.

    Usch vad hemskt med er lilla kattunge. Det är så jobbigt när man tar dem till vetrinären och får reda på att de har någon obotligt sjukdom eller något sådant. Vad drabbades er lilla kisse av för sjukdom då?

    Tja jag såg ju för ett tag sedan att det har öppnat ett litet gym i mantorp, brevid apoteket, så du kanske inte behöve råka till Mjölby =)

  • IrreVirre

    Hej hej!!
    Jprå det är tufft när sambon jobbar natt men man klarar det med näppe sen är det rätt skönt att ta sig en tupplur när han gått upp=).

    Nej det var inte våran kattunge som blev sjuk utan han var 5 år. Han var inte sjuk men väldigt ostadig i tempramentet och lite stressad. HAn kissade inne och fräste som bara den åt min sambo. Så när vi vaknade nyårsafton och han hade kissat i stora tjejens säng så var det nog så han har fått komma till katthimlen.
    Det var mest för Felicias skull som vi skaffade en kattunge och lite för den andra katten så hon inte skulle bli ensam.

    Jo har varit och kollat på gymmet här men det är inte efter mina förväntningar, det saknas massor. Vet inte hur det sewr ut nu men hela familjen var och kollade när det öppnade och det passade inte oss. HAr styrketränat seriöst i 6 år och kände att detta gym var för nybörjare och för äldre.

    Så skönt att illamåendet börjar avta men trist med huvudvärk.
    Så fin bild på lill*n.

  • Kia

    Hej!

    Jo jag kan tänka mig att gymmet i Mantorp är lite litet om man är van vid betydligt större lokaler. Tyckte dock att det var en kul idé att de faktiskt satsar på något sådant i lilla Mantorp. Jag saknar dock någon form av gruppträning i närområdet, typ aerobics, step eller något sådant. När man måste åka till Linköping så blir det gärna att jag drar mig för att åka och träna om jag itne gör det direkt efter jobbet, vilket jag sällan har ork att göra.

    Funderar dock på att börja på mammagympa som Kvinnohälsan hade i Linköping. Gick du på något sådant och vad tyckte du om det i så fall?

  • IrreVirre

    Hej!!

    När jag var gravid tränade jag på fellgood på deras vattengympa sen i gymmet o passen tills jag bara orkade med att vattengympa. Jag hade kort där så det var naturligaste att träna där då. Och de har så bra utbildad personal så de sa till mig att sluta träna på passen och när jag skulle gå ner till mindre jobbiga vattengympapass.
    JAg är som dig annars när det gäller träning, skulle vilja ha det här i mantorp. Älskar gruppträningar, ska tydligen finnas ett gym i mjölby som bara har det.
    Måste sova nu ska till fjällenmed jobbet imorgon oj vad träningsvärk jag kommer att ha i slutet av veckan=)

  • Marrion

    Hejsan. Hittade er tråd hör av en ren tillfällighet är en har en liten tös här hemma på 3,5 år. 
    och vill jätte gärna med lära känna nya andra. jag är uppväxt i Mantorp men flyttade ifrån men kom tillbaka för ca 5 år sedan.

Svar på tråden Blivande mammor i Mantorp med omnejd?