• junimagi

    Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

    Jag har (förhoppningsvis...) bara en termin kvar av 1, 5 år slit på komvux, och ser fram emot att börja på universitet eller högskolan till vårterminen . Jag är kluven inför vad jag eventuellt ska läsa och jag har nog varit inne på de flesta olika områderna. Funderade ett tag på att läsa till psykolog men kan även tänka mig Journalistik eller mänskliga rättigheter. Pratade dock med en kompis som läser till socionom och hon tycker att det är extremt mycket litteratur som skall läsas och är jättestressad över detta. Jag har funderat över det här och undrar om det är någon skillnad rent praktiskt att läsa till socinom eller till psykolog. Jag antar att det är tyngre litteratur om man läser till läkare tex. än till förskolelärare men är det fler läxor, fler uppgifter osv?

    Har en bekant som läser till jurist och hon läser ca två böcker i veckan medan min komis som läser till socinom också gör det, det sägs ju dock att det är mycket svårare att läsa till jurist än till socinom. Sedan är det självklart lättare att läsa in något man är intresserad av etc. etc. men om vi bortser från allt PK snack, hur är det nu, är det lättare att läsa till socinom än till exempelvis läkare och i så fall varför?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-30 23:16
    ... förlåt för en missvisande rubrik.

  • Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...
  • Mammut och Papput

    De är ju ämnena som skiljer.

    Att läsa till jurist blir mycket fackspråk i text. Säkert supertråkigt att läsa. Socionom är nog mycket böcker om samhälle. Förskolelärare är nog mycket samhälle/genus/beteendevetenskap också. Läkare är mycket basvetenskap man måste nöta in. Människokroppen, kemi, mikrobiologi, farmakologi osv...

    Jag har läst till sjuksköterska och varje kurs har väl mellan 5 och 15 kursböcker. Man behöver inte alltid läsa alla. Ibland måste man läsa lite i flera av dem eller mycket i några av dem. I någon kurs har man kommit långt på anteckningar från föreläsningar.

  • Mandragora

    Det är mycket att läsa på universitetet. En vecka kan innebära ett par kompendier och några böcker. Och möjligtvis uppgifter på det.

    Men det underlättar ju betydligt om man läser någonting som man verkligen är intresserad av. Annars är det nog jobbigt.


  • junimagi

    Ja det är nog lite så jag resonerar också. Man läser kanske ungefär lika mycket men just "tyngden" i litteraturen skiljer sig? Jag tänker på de som pluggar till läkare - måste de lära sig alla kroppens delar på latin? Var på akademibokhandeln i går och gick igenom de läkarstuderandes hylla. Det var en riktig mastordon bok (!!) med bara ord på latin. Det måste vara enormt slitsamt att lära sig allt de!

  • junimagi
    Mandragora skrev 2009-08-30 23:35:59 följande:
    Det är mycket att läsa på universitetet. En vecka kan innebära ett par kompendier och några böcker. Och möjligtvis uppgifter på det.Men det underlättar ju betydligt om man läser någonting som man verkligen är intresserad av. Annars är det nog jobbigt.
    Självklart bör man läsa något man är intresserad av. Problemet är ju att man kanske "tror" sig vara intresserad av något som man sedan upptäcker att man inte alls tycker är roligt!
  • Mandragora
    junimagi skrev 2009-08-30 23:37:29 följande:
    Självklart bör man läsa något man är intresserad av. Problemet är ju att man kanske "tror" sig vara intresserad av något som man sedan upptäcker att man inte alls tycker är roligt!
    Det problemet har massor med studenter. Då hoppar man av kursen eller står ut och hittar ett annat ämne till nästa termin.

    Förresten, med tanke på din TS, socionomer tragglar massa lagar i sina studier.
  • lennartsdotter

    Ja, det är i regel mycket att läsa men självklart är vissa utbildningar generellt sett tyngre än andra (mer litteratur, mer fakta som bara ska nötas in, svårare språk osv.). Oftast är det så att det man är intresserad av går lättare att läsa än annat. Därför kan en kurs kännas som helvetet trots att den ligger på samma nivå som en kurs man tycker är rolig.

    Jag läser biologi och vissa kurser är oerhört tungsamma. Tex. humanfysiologin då det bara handlar om att läsa och memorera hur kroppen fungerar. Det vad nöta, nöta, nöta som gällde. Skriva, rita, repetera osv.

    Sedan har jag läst tex. floristik och faunistik som var mycket praktiska ämnen (samla ihop material och artbestämma) och det var inga som helst problem att spika högsta betyg.

    Men universitet/högskola kräver i regel en ganska mycket större arbetsinsats än gymnasie/komvux.

  • Dorian Ertymexx
    junimagi skrev 2009-08-30 23:14:59 följande:
    Jag har (förhoppningsvis...) bara en termin kvar av 1, 5 år slit på komvux, och ser fram emot att börja på universitet eller högskolan till vårterminen . Jag är kluven inför vad jag eventuellt ska läsa och jag har nog varit inne på de flesta olika områderna. Funderade ett tag på att läsa till psykolog men kan även tänka mig Journalistik eller mänskliga rättigheter. Pratade dock med en kompis som läser till socionom och hon tycker att det är extremt mycket litteratur som skall läsas och är jättestressad över detta. Jag har funderat över det här och undrar om det är någon skillnad rent praktiskt att läsa till socinom eller till psykolog. Jag antar att det är tyngre litteratur om man läser till läkare tex. än till förskolelärare men är det fler läxor, fler uppgifter osv? Har en bekant som läser till jurist och hon läser ca två böcker i veckan medan min komis som läser till socinom också gör det, det sägs ju dock att det är mycket svårare att läsa till jurist än till socinom. Sedan är det självklart lättare att läsa in något man är intresserad av etc. etc. men om vi bortser från allt PK snack, hur är det nu, är det lättare att läsa till socinom än till exempelvis läkare och i så fall varför? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-30 23:16... förlåt för en missvisande rubrik.
    Alla högskolekurser har mycket litteratur, det ingår i konceptet. Vad som är svårt eller inte beror nog mer på vad man har talang för eller gillar än annat, tror jag. Det man gillar fastnar ju lättare än det man läser motvilligt.
  • junimagi
    Mandragora skrev 2009-08-30 23:40:28 följande:
    Det problemet har massor med studenter. Då hoppar man av kursen eller står ut och hittar ett annat ämne till nästa termin.Förresten, med tanke på din TS, socionomer tragglar massa lagar i sina studier.
    Ahh det har du ju helt rätt i! De läser ju en massa SoL och sådant! Kan tänka mig att den biten kanske inte är den roligaste om man (som min kompis berättade att flera hade uttryckt sig) "bara vill hjälpa" människor det är synd om.
  • Mammut och Papput
    junimagi skrev 2009-08-30 23:36:17 följande:
    Ja det är nog lite så jag resonerar också. Man läser kanske ungefär lika mycket men just "tyngden" i litteraturen skiljer sig? Jag tänker på de som pluggar till läkare - måste de lära sig alla kroppens delar på latin? Var på akademibokhandeln i går och gick igenom de läkarstuderandes hylla. Det var en riktig mastordon bok (!!) med bara ord på latin. Det måste vara enormt slitsamt att lära sig allt de!
    Jag är sjuksköterska och ska kunna alla kroppsdelar, ben, delar av organ, osv osv saker på latin. Jag ska kunna förklara ett läkemedels nerbrytningsprocess i kroppen, hur det åker genom cellväggar och in i molekyler och sånt. Hur det omvanlas och utsöndras i lever och njurar. Läkare läser ännu djupare.

    De är väl mest de äldre böckerna som har ett tungt språk. Nu är det bättre tror jag. Men det är ju ren fakta man läser. Att läsa på universitet är ju den högsta läran eller vad man ska säga. Inget att jämföra med en biologibok från gymnasiet precis. På universitet står det som det är i böckerna och man måste hänga med på föreläsningarna för att kunna pussla ihop alla kunskaper man hör. Man har inget samarbete med läraren heller, på samma sätt. Det är självständigt arbete. Och man måste vara konsekvent och bestämd från början att man ska engagera sig i det. Att bli yrkesutbildad är ett ansvar - att du ska kunna ditt yrke osv osv. Och då måste man ju läsa.
  • Neko

    Jag har inte läst något på psykologlinjen ännu (ska söka in till våren) men har läst psykologi A på universitetet och jag tyckte inte att det var särskilt mycket att läsa/så tung litteratur. Har läst molekylärbiologi innan och även lite strökurser i religion, filosofi etc och tycker nog att psykologin hade den mest lättlästa litteraturen av alla. Sedan så är ju själva psykologiprogrammet ganska annorlunda, med mycket grupparbeten, fallstudier och praktik. Jag skulle tippa på att socionom är tyngre litteratur men kanske ändå lite mindre att göra totalt.

Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...