• vänat

    Gastric bypass = GBP

    GBP=Gastric bypass
    Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är intressad, vi svarar så gott vi kan.

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    ? Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

    2. Hur lång är väntetiden?
    ? Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    ? BMI måste ligga runt 38-40? Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    ? Fetman måste ha varat ett antal år.
    ? Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    ? Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 17:07
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m47207666.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-16 12:34
    Gravid/opad länk

    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m46658076.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-18 20:54
    Annat forum för vikt operade!

    www.regndroppar.com/forum/login.php&folder=inbox&sid=33a75aa1aaf88237362cd6176306538a

  • Svar på tråden Gastric bypass = GBP
  • Drottningen70

    Va bra

    Det var inte gnäll utan praktiska orsaker bara.

  • Lojsie

    Tack för den nya tråden och länken till den. :)

    För att hålla mig till ämnet så kan jag berätta att jag nu har fått en op tid den 8 oktober på CSK i Kristianstad. Ska börja med mitt flyt på onsdag och tycker det ska bli spännande att se hur det går. :)

  • maggsan
    Lojsie skrev 2009-09-13 17:13:14 följande:
    Tack för den nya tråden och länken till den. :)För att hålla mig till ämnet så kan jag berätta att jag nu har fått en op tid den 8 oktober på CSK i Kristianstad. Ska börja med mitt flyt på onsdag och tycker det ska bli spännande att se hur det går. :)
    Grattis till dig =)
  • Lojsie
    maggsan skrev 2009-09-13 17:13:35 följande:
    Grattis till dig =)
    Tack!
  • vänat
    Drottningen70 skrev 2009-09-13 17:11:10 följande:
    Va bra Det var inte gnäll utan praktiska orsaker bara.
    men nu sluta med den disutionen risken är nu baraatt folk forstäter anvönd den gamla brukar fungara dåligt men som sagt glöm hela den här historien nu de är redant distutera på tre sidor i förra tråden vilket är helt fullt tillräkligt.

    Hoppas ni alla haft en bra skön helg själv vet jag som sagt var inte vart denna helg tagit vägen känner mig helt trött och slut måste kontaka vc för att be dom koll mitt blodvärde järn värde se om de är lågt i gen och ev måste höja dosen på järn tabletterna till de dubbel dos.

    vet inte min kropp verkar ha svårt att bibehåla järn b ni vån på en bra nivå oavett GBP opertion eller inte. Någon ann som till från får låga järn vädrden?
  • vänat
    Lojsie skrev 2009-09-13 17:13:14 följande:
    Tack för den nya tråden och länken till den. :)För att hålla mig till ämnet så kan jag berätta att jag nu har fått en op tid den 8 oktober på CSK i Kristianstad. Ska börja med mitt flyt på onsdag och tycker det ska bli spännande att se hur det går. :)
    Grattis är ju snart du fått din op tid nu! härligt
  • Lojsie
    vänat skrev 2009-09-13 17:16:29 följande:
    Grattis är ju snart du fått din op tid nu! härligt
    Tack! Jag blev själv chockad över den snabba tiden. Var där i fredags på infomöte och fick då tiden. Hade trott att jag tidigast skulle få i slutet av november eller i december.
  • Drottningen70

    Så länge det inte fanns en fungerande tråd kan man ju inte säga att det var färdigdiskuterat, men nu när det finns en fungernade tråd behöver vi som sagt inte snacka om det längre

    Jag tror jag fått svininfluensan eller nåt, så nu har jag proppat i mig vitlök, så vi får se hur nya magen reagerar på det.

    Har gått ned 13 kilo hittils allt som allt, men tycker att det varit riktigt segt med viktnedgången senaste veckan.


    vänat skrev 2009-09-13 17:15:53 följande:
    men nu sluta med den disutionen risken är nu baraatt folk forstäter anvönd den gamla brukar fungara dåligt men som sagt glöm hela den här historien nu de är redant distutera på tre sidor i förra tråden vilket är helt fullt tillräkligt.Hoppas ni alla haft en bra skön helg själv vet jag som sagt var inte vart denna helg tagit vägen känner mig helt trött och slut måste kontaka vc för att be dom koll mitt blodvärde järn värde se om de är lågt i gen och ev måste höja dosen på järn tabletterna till de dubbel dos.vet inte min kropp verkar ha svårt att bibehåla järn b ni vån på en bra nivå oavett GBP opertion eller inte. Någon ann som till från får låga järn vädrden?
Svar på tråden Gastric bypass = GBP