• Thotis90

    16-årig son ska flytta ihop med sin 20-åriga flickvän.

    Jag är en 20-årig tjej, född -90, som för lite mer än två månader sedan blev tillsammans med en 3 år yngre kille. Eftersom han fyller sent på året är han fortfarande endast 16 år. Han bor med sin familj och går första året på gymnasiet. Till hösten ska han byta program och måste därför flytta till annan ort.

    För ett par år sedan hoppade jag av skolan då jag mådde väldigt dåligt. Levde i ett misshandelsförhållande och både under och efter förhållandet kände jag att jag inte klarade av skolan, så jag hoppade av. Det var tänkt att jag i höst skulle börja på programmet jag gick på i åk.1 (innebandygymnasium), men de hade inte tillräckligt med platser. Jag var därför tvungen att söka mig till ett annat gymnasium.

    Efter mycket sökande lyckades jag hitta programmet i en annan stad. Nämligen samma stad som han ska flytta till. Vi tyckte att det skulle bli spännande, men jag var lite bekymrad över hur jag skulle ha råd med allting. Om jag tog en lägenhet direkt skulle jag inte ha råd med möbler och pendla är inte ett alternativ.

    Han föreslog då att vi skulle flytta ihop och jag tackade såklart ja. Vi diskuterade det väldigt noga. Jag flyttade hemifrån första gången när jag var 16 år och har varit sambo två gånger tidigare. Jag ville därför försäkra mig om att han var 100% säker eftersom han faktiskt ska flytta hemifrån för första gången. Vill han då ge sig in i sambolivet på en gång? Han är iaf bombsäker.

    Vi förklarade sedan situationen för hans föräldrar och hans pappa verkar inte vara så positiv till detta. Han försöker tala om för oss hur vi ska bo osv, vilket jag inte är sådär positiv till. Eftersom jag är för gammal för inackorderingstillägg kommer jag att ta studielån. Vi kommer därför att ha råd med alla nödvändigheter och kommer t.o.m att få pengar över.

    Hans pappa verkar vara rädd för att vi dras med att lyckoruset att vara kär, men vi försöker att tänka praktiskt. Det var som en av mina kompisar sa:"Det låter lite dumt om ni ska bo i samma stad och gå på samma skola, men inte bo ihop". Vi ser fler fördelar med att dela boende.

    Vi har mina föräldrars stöd eftersom de bara vill att jag ska gå klart skolan någon gång. Det här är min sista chans, sen är jag för gammal för gymnasiet.

    Hur hade ni reagerat som förälder om er son hade flyttat ihop med sin 3 år äldre flickvän vid 16-års ålder?
  • Svar på tråden 16-årig son ska flytta ihop med sin 20-åriga flickvän.
  • Stårschan

    Kan man flytta in så kan man flytta ut. Om inte tjejen verkade helt bäng i bollen så skulle jag motvilligt acceptera det.


    I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Saga 79

    Jag skulle helt klart vara orolig,det tänker jag inte förneka.

     Jag har själv gått i skola på annan ort och bodde då på ett väldigt bra elevhem.
    Så...Nja,jag skulle nog ändå hellre vilja att sonen valde det alternativet som nr 1.

    Är man 16 år och ska flytta hemifrån för första gången,är det bättre att ta ett steg i taget.

  • Reglementet

    Hm, flytta inte ihop. Det blir bara jobbigt när det tar slut.

  • Didaj

    Det kan vara komplicerat att flytta ihop när ni bara varit ihop under en så kort tid. Som förälder hade jag förmodligen välkomnat det, för det är en bra erfarenhet att flytta hemifrån även om vägen bär hem igen. Jag tänker mest på dig, klarar du dig ekonomiskt utan honom? Vad händer om han flyttar ut och så?

    Jag tycker ni kan försöka ifall det inte lämnar någon av er utan alternativ om det ena eller andra inträffar/händer.

  • Thotis90
    Didaj skrev 2010-05-10 16:57:34 följande:
    Det kan vara komplicerat att flytta ihop när ni bara varit ihop under en så kort tid. Som förälder hade jag förmodligen välkomnat det, för det är en bra erfarenhet att flytta hemifrån även om vägen bär hem igen. Jag tänker mest på dig, klarar du dig ekonomiskt utan honom? Vad händer om han flyttar ut och så? Jag tycker ni kan försöka ifall det inte lämnar någon av er utan alternativ om det ena eller andra inträffar/händer.
    Jag klarar mig ekonomiskt utan honom, men han klarar sig inte ekonomiskt utan mig. Om det skulle bli så att det tar slut är det han som får flytta ut och det blir då hans föräldrar som försörjer honom och jag försörjer mig själv via mitt studielån.
  • Reglementet

    Men tycker du verkligen att det är en speciellt bra idé att flytta ihop med den här killen? Helt ärligt, tänk efter ordentligt. Senast i höstas var du tillsammans med en anna kille och försökte skaffa barn med denna. Om det var någon annan det handlade om, hade du tyckt det lät som en bra idé?

  • Thotis90
    Reglementet skrev 2010-05-12 14:38:37 följande:
    Men tycker du verkligen att det är en speciellt bra idé att flytta ihop med den här killen? Helt ärligt, tänk efter ordentligt. Senast i höstas var du tillsammans med en anna kille och försökte skaffa barn med denna. Om det var någon annan det handlade om, hade du tyckt det lät som en bra idé?
    Jag är inte inne i de banorna nu, om du tänkte på det. Eftersom han är så pass ung och vi båda flyttar pga. studier har vi inte ens diskuterat barn. Jag känner att jag måste gå klart skolan innan jag ens kan tänka mig in i de banorna igen.

    Hade detta handlat om en kompis hade jag bara varit glad för dennes skull så länge hon inte planerade några barn. Det är klart att det alltid är jobbigt när man går från sambo till särbo, men hellre det än att man skaffar barn och SEN går isär.
  • Reglementet

    Men du måste erkänna att du svänger väldigt fort. Imorgon kanske du börjar planera barn igen.

    Nej, flytta inte ihop.

  • Vanliga mamman

    Tänk efter, om ni var i en annan situation, dvs äldre och mer självständiga, skulle ni flytta ihop efter att bara varit tillsammans i två månader? Svaret skulle med all säkerhet bli nej och därför blir också rådet nej. Ni behöver var och utvecklas till självständiga individer på varsitt håll, ni kan vara ett par som dejtar och sover över hos varann ändå, men ni behöver helt klart bli självständiga och utvecklas som individer. Du klarar dig själv!

  • Trocca

    Jag hade aldrig tillåtit det. En 16-åring är alldeles för ung. Hur många 16-åringar i Sverige är fortfrande tillsammans med samma person efter några år. Kommer bara att ställa till en massa praktiska problem. Jag som mamma hade förbjudit det.

  • Jeluni
    Vanliga mamman skrev 2010-05-23 15:32:11 följande:
    Tänk efter, om ni var i en annan situation, dvs äldre och mer självständiga, skulle ni flytta ihop efter att bara varit tillsammans i två månader? Svaret skulle med all säkerhet bli nej och därför blir också rådet nej. Ni behöver var och utvecklas till självständiga individer på varsitt håll, ni kan vara ett par som dejtar och sover över hos varann ändå, men ni behöver helt klart bli självständiga och utvecklas som individer. Du klarar dig själv!
    Jag flyttade ihop med min man efter 2-3 månader och jag var äldre, dvs 29 år. Hade iofs kvar mitt boende men ändå. Nu har det gått 7 år och blivit 3 barn och giftemål. Är det rätt så är det och är det inte det, så får man ju reda på det rätt snabbt om man flyttar ihop.

    TS, följ magkänslan. Risken är väl att du blir som en extramamma för honom i och med att du har mer i bagaget och att han ska flytta hemifrån för första gången i en sån ung ålder..
  • bustösen

    min son hade gärna fått flytta ihop med en äldre flickvän, men inte när han är 16 och absolut inte med en 20 åring som redan varit sambo två gånger. varför så bråttom undrar man!?

  • La Lola

    Ts

    Hur gick det egentligen?
    Tråden är ju nästan 1 år gammal.


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Thotis90
    La Lola skrev 2011-02-22 08:00:22 följande:
    Ts

    Hur gick det egentligen?
    Tråden är ju nästan 1 år gammal.
    Sista veckan i juli-10 flyttade vi ihop i vad som idag är vår gemensamma lägenhet. Både ekonomin och förhållandet har fungerat väldigt bra sedan dag ett, så än så länge går det bra.
  • Mary Jo

    Härligt! Lycka till.

    Min man var 16 och jag 18 år när vi flyttade ihop för snart 8 år sedan. Vi är idag gifta och har en dotter. ..Bara för att man är ung så betyder det ju inte alltid att det går dåligt! :)

  • Thotis90
    Mary Jo skrev 2011-02-28 22:23:36 följande:
    Härligt! Lycka till.

    Min man var 16 och jag 18 år när vi flyttade ihop för snart 8 år sedan. Vi är idag gifta och har en dotter. ..Bara för att man är ung så betyder det ju inte alltid att det går dåligt! :)
    Absolut inte. Mina föräldrar träffades t.ex. när de var 17 år vs. 18 år och sambons föräldrar blev tillsammans när de var 15 år. De är idag 40+ och tillbringar fortfarande sina liv tillsammans. Glad
  • Seroster
    Trocca skrev 2010-06-05 10:36:00 följande:
    Jag hade aldrig tillåtit det. En 16-åring är alldeles för ung. Hur många 16-åringar i Sverige är fortfrande tillsammans med samma person efter några år. Kommer bara att ställa till en massa praktiska problem. Jag som mamma hade förbjudit det.
    Jag flyttade ihop med min nuvarande tjej när jag var 16 och hon var 20.
    Om du ska förbjuda alla sociala experimen ger du ju inte ditt barn chanse att själv lära sig lite om livet.
    Vad du än tror är sant nu kommer du förmodligen inse är fel.
Svar på tråden 16-årig son ska flytta ihop med sin 20-åriga flickvän.