• 28 april

    Vad svarar man på syskonfrågan?

    Vi har ett barn och är väldigt nöjda med det. Däremot så har jag börjat fundera på hur jag ska svara på den eventuella frågan från sonen om varför han inte har syskon Det jag är orolig för är att han ska ta det som något negativt. Det är ju många som tycker och tänker om att inte skaffa syskon och ibland får jag nästan försvara sonen att det inte är pga av att han är jobbig/krävande som vi inte ska skaffa syskon. Han är vårt allt och jag vill att han ska känna sig trygg i det. Min tanke är att bara säga sanningen "Att vi är nöjda som det är" men nöjer sig ett barn med det eller?

  • Svar på tråden Vad svarar man på syskonfrågan?
  • Fiyali

    Klart de gör :) Och klart inte de gör! Vi är fyra syskon och jag tjatade jämt om fler syskon! Bland annat ville jag ha en brunögd lillebror med lockigt hår!
    Så när ni säger att ni är nöjda som det är, att ni har det så mysigt i er lilla familj, så kommer det vara något som värmer honom om tio år när han tänker tillbaka på varför han inte fick några syskon, men att förvänta sig att syskon tjat ska försvinna. är nog att hoppas på fö mycket!


    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • korfu08

    Jag har fått frågan flera ggr och tycker det är urkorkat att folk skall ha rättighet att fråga detta om syskon, för att man har en rammall i Sverige att alla skall ha två barn. Vi har ett barn och har inte valt det, men har endometrios och fått två kraftiga missfall och fått ta bort två cystor och hoppas att kunna ge vår dotter nu fyra år ett syskon. Men vem vet hur min kropp reagerar och orkar inte berätta detta för folk jag inte känner och behöver inte göra det heller. Men visst önskar jag mig ett syskon varje dag som går, jag tycker folk som frågar om syskon skall sluta lägga sig i andras liv och koncentrera sig på sitt, de vet inte bakgrunden och det behöver man inte berätta. Tycker vi borde fatta sånt, innan vi frågar om detta med barn.

    Jag brukar svara att visst vill jag ha syskon, men det är inte så lätt för alla som för dig, svarar jag argt, och det tycker jag man får ta om man som utomstående som frågar, det är bara de närmsta som vet orsaken och de tar aldrig upp saken heller. Känner mig misslyckad att inte kunna ge mitt barn ett syskon, vet att hon vill ha ett syskon.

  • Catti41

    Min sambo brukar säga att han inte gillar det barn han har så värst så därför tror han inte att han skulle gilla ett annat barn mer...

    Det får tyst på de allra flesta. Jag har varit tydlig med att om vi får en socanmälan på oss från någon som inte har humor så tvår jag mina händer. :)

    Jag säger helt sonika att vi inte vill ha fler barn. Punkt.

  • Catti41

    Jag är uppenbarligen inte läskunnig. Nu ser jag att du undrade vad du skulle säga till din son om han undrade om syskon. Då stryker jag mitt ovanstående svar.

    Jag tänker att man ska vara ärlig. Säga att vi hade gärna fått syskon till dig, men det blev inte så, och det kan man tyvärr inte alltid bestämma själv.

  • kmn2
    Catti41 skrev 2010-05-07 11:31:04 följande:
    Min sambo brukar säga att han inte gillar det barn han har så värst så därför tror han inte att han skulle gilla ett annat barn mer...Det får tyst på de allra flesta. Jag har varit tydlig med att om vi får en socanmälan på oss från någon som inte har humor så tvår jag mina händer. :)Jag säger helt sonika att vi inte vill ha fler barn. Punkt.
    Måste bara säga att jag gillar din sambos svar!
    Är så trött på frågan om vi inte skall skaffa ett barn till. Är det ok om jag "lånar" din sambos svar nästa gång?
  • korfu08

    Tycker detta med att fråga om syskon inte är någon rättighet att ge svar på för folk ska ge fan i vad jag och min man vill och att jag kanske inte kan få fler barn och har svårt att behålla fostret, läs min presentation så fattar ni, det är enormt jobbigt, när alla tre vill ha ett barn till i alla fall, både jag, min man och vår dotter som är fyra år, och hon skulle säkert bli en bra storasyster och då blir det ännu svårare och jobbigare att berätta, har t om svårt att kolla på bebiskläder.

  • Fiyali

    Jag är också ett stort fan av Cat36 mans ironiska svar! Humor på hög nivå, dessutom kall sådan, det gillar vi, och de flesta blir så chockade av sådant och får huvudbry ett bra tag :)


    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Catti41
    kmn2 skrev 2010-05-07 13:22:07 följande:
    Måste bara säga att jag gillar din sambos svar! Är så trött på frågan om vi inte skall skaffa ett barn till. Är det ok om jag "lånar" din sambos svar nästa gång?
    Självklart. Vi har inte copyrightat det! Kanske gör det om intresset är stort och då får du betala femti öre per användning.
  • hopee

    Min sambo säger att vi kan säga till vår son när han är äldre att vi älskar dig så kolosalt mycket att det hade inte funnits någon kärlek över till ett syskon. Sött tycker jag...

  • FH Mamma

    Min son är ensam på min sida. Hans pappa har sammanlagt 6 barn men bara 4 som träffas tillsammans dvs vår son och 3 st till.

    Han vill ibland ha fler syskon även hos mig och frågar ibland men jag säger bara att jag inte vet om det blir fler barn här men det märker vi.

Svar på tråden Vad svarar man på syskonfrågan?