• Styvmamma88

    Marcus Jannes

    I förrgår så lade Marcus upp ett inlägg där han berättade att han skulle ta livet av sig, efter några kommentarer som " Lycka till då " "Dumfan, strypning är inget nöje. Har du ingen bil? Koloxoid äger" "Du kommer aldrig våga, du är för feg" "Det märks på det sättet du skriver att du bara är en skojjare, gå och häng dig" och dom mer trevliga som: Nej det fanns inga trevliga.. Han berättar att han gjort så hans cam tar en bild varannan sekund och lägger upp live: Några minuter senare ser man hur han tar en nätverkskabel, trär om halsen och stryper sig. Man ser hans dödsryckningar och när han blir blå i ansiket och till slut blir helt still, man ser hur polisen kommer nästan en timme senare och försökr få liv i honom men när polisen ser att camen är på så vänder som bord den så man inte ser mer. Han hade även skrivit på facebook att han skulle ta livet av sig och frågade om någon hade ett rep, en vän till honom tipsade tydligen om att han kunde använda en nätverkskabel.. Jag såg inte detta live utan dagen efter, jag såg verenda bild och jag mådde hemskt. Personerna som såg när han gjorde det larmade tydligen polisen och genom IP adressen fick dom reda på vart han bodde. Detta är så fruktansvärt hemskt, han var 21 år, hade asbergers, och kände att han inte ville leva mer. Det som gör ont i mig är nog att jag är 22 år och har nästan samma diagnos, men inte lika svårt. Kan inte sluta tänka på som som satt och hejade på honom och som var sarkastiska, en person med as fattar inte skämt, sarkasm eller ironi. Jag känner med honom och önskade att jag hade vart inne på forumet samtidigt som han, kanske någon som visste hur han kände det hade kunnat hjälpa.. Det hemska är att han i dom sista inläggen skrev " Börjar känna att jag börjar ändra mig om jag vill ta livet av mig, så jag får skynda på mig lite.." och det sista "alright lets do it" Så fruktansvärt hemskt. Inga mer ord..

  • Svar på tråden Marcus Jannes
  • Bottis

    Det är helt sjukt.

    Forumet borde läggas ner för gott och alla idioter som hejade på har ingen hjärna. Hur fan kan man uppmuntra ngn till att ta livet av sig. Att skylla på att man trodde att det var ett skämt funkar inte... 

  • Styvmamma88
    Bottis skrev 2010-10-13 18:59:32 följande:
    Det är helt sjukt.

    Forumet borde läggas ner för gott och alla idioter som hejade på har ingen hjärna. Hur fan kan man uppmuntra ngn till att ta livet av sig. Att skylla på att man trodde att det var ett skämt funkar inte... 
    Ne det har dom verkligen inte, även om det skule vart ett skämt så hejar man ändå inte på. Tycker det är så hemskt
  • Slacker

    Jag tror att de som satt och uppmandade honmom mår rätt uselt idag faktiskt.
    Det här kommer säkerligen finnas i deras huvud resten av deras liv.
    Jag har inte sett filmen, men jag vet att varje gång flashback kommer på tal kommer jag tänka på det här.Rynkar på näsan

  • Bottis
    Styvmamma88 skrev 2010-10-13 19:00:50 följande:
    Ne det har dom verkligen inte, även om det skule vart ett skämt så hejar man ändå inte på. Tycker det är så hemskt
    Ja, jag blir så arg när jag tänker på det. De diskuterar huruvida det var rätt eller fel att heja på nu på P3. Jag var tvungen att stänga av.
  • Slacker
    Slacker skrev 2010-10-13 19:03:04 följande:
    Jag tror att de som satt och uppmandade honmom mår rätt uselt idag faktiskt.
    Det här kommer säkerligen finnas i deras huvud resten av deras liv.
    Jag har inte sett filmen, men jag vet att varje gång flashback kommer på tal kommer jag tänka på det här.Rynkar på näsan
    Tro inte att jag tycker att de gjorde rätt eller något, men skulle jag sitta där så skulle jag nog också tro att det var ett skämt, men skulle aldrig uppmanat till att utföra det. Det händer ganska ofta att folk skriver att de ska ta livet av sig.
  • pettsons

    ja jag vat inte vad man ska säga om saken, hela situationen är hemsk. Denna stackars kille orkade inte mer och d,et var hans rop på hjälp. Många hårda ord från människor i cybervärlden puschade honom i stället för att hjälpa honom... Det e sjukt att inte någon tog kontakt med polisen tidigare. Det finns intte ord för detta. Tänk om någon god människa hade tagit det på allvar från början, då kanske det inte hade slutat med dödlig utgång. Jag hoppas på något sätt att de som satt o pushade honom i fel riktning får ett straff. Tror inte att det e någon av dem som känner eller vet något om asbergers eller andra psykiska besvär, då hade de itne gjort något sådant. Och dessutom en vän till honom som ger förslaget nätverkstråd!!!! Man blir så ledsen när man hör detta... Usch och tvi. Förstår dina tankar och mina har också vandrat i dessa banor, har en nära anhörig som e mkt självdesktruktiv och jag skulle aldrig förlåta någon om det lät en sådan sak hända min anhöriga,

  • minimizeMe

    Det är verkligen hemskt och det är verkligen tragiskt MEN jag tror han hade gjort det oavsett vad folk hade skrivit. Så mycket pushande tyckte inte jag att det var utan mer att ingen riktigt trodde på honom utan att det säkert bara skulle vara något sjukt skämt av något slag de skulle få se. Han ville ju detta skrev han, han ville få sitt självmord publicerat och det fick han.
    Han blev uppmanad av någon att skriva ett avskedsbrev till sina nära och kära vilket han gjorde på fb, det hade han nog aldrig ens gjort annars. Sedan tror jag inte att han satt vid datorn så intensivt heller så jag tror knappast han letade efter sitt slutgiltiga svar på flashback. Då hade han nog letat sig till ett annat forum.

    Tycker inte det är flashbacks fel att en människa tog sitt liv utan det sitter djupare än så. Han har inte fått den hjälp och vård han behövt så enkelt är det.

  • Jennie med ie

    Om det inte finns fler trådar så hann folk ju inte pusha honom direkt innan han faktiskt gjorde det... Det gick snabbt, fastän skriverierna om det snarare ger sken av att det var sida efter sida med pushanden och hejarop.


  • Parniara
    Jennie med ie skrev 2010-10-13 20:00:54 följande:
    Om det inte finns fler trådar så hann folk ju inte pusha honom direkt innan han faktiskt gjorde det... Det gick snabbt, fastän skriverierna om det snarare ger sken av att det var sida efter sida med pushanden och hejarop.
    Jag läste det i realtid sista halvtimmen eller så och det gick skitsnabbt. Jag upplevde det inte som hets utan mer som om folk trodde det var ett troll och liksom gjorde sig löjliga. Jag tror ingen kunde drömma om att han verkligen menade det.
  • Neville

    lite av detta är fel ja, många hejade på honom, men många gjorde motsatsen. De flesta insåg no inte att det var på riktigt förräns dom såg bilderna och hade dom i sekunden ringt polisen, vad skulle dom säga?
    Hej, det är en klle på flashback som tar livet av sig. Jag vet inte vad han heter, heller inte vart han bor. Men skynda er?

    Han namn på flashback var dessutom LurifaxFlux. Är lurifax ett namn du tar som en man som aldrig skulle luras?

    skulle någon här ta "mami111år" seriöst här?

    i det tillstånd dom som var med i tråden var, är inte det första du tänker när du ser sånna bilder att; googla han fort som fasiken, hitta hans address och ring polisen.

    Förstå chocken dom fick. Där satt dom och trodde det var ett skämt. Så får dom själva bevittna allt.

    Sen ja, det finns fortfarande gott om idioter på flashback som skrattar åt det. Men då borde vi fundera på facebook med.
    Han skrev på facebook att han tidigare försökt strypa sig själv, hans mamma svarade med ett inlägg: Du behöver en kram.

    Eller något i den stilen.

    Jag lider med hela hans familj och kan inte tänka mig smärtan med att veta och kunna se hur ens barn tar livet av sig. Jag hoppas han är på ett bättre ställe, för jag tror inte att något hade hindrat honom från att göra det.
    Han skrev även en edit på flashback. Att han väntar lite tills det är mer publik.

    han hade bestämt sig. Hade det gått att rädda honom hade han behövt den hjälpen låångt innan tråden på flashback startades.

    Detta är bara mina tankar och nej, jag talar inte för hur någon anna tycker och känner och tror. Detta är vad jag tror.

    R.i.p marcus, vaka över din familj var du än är. Dom behöver det just nu.

  • Lemuu

    Det var väldigt många som skrev bra saker till han, så där har du fel.

  • enny signatur

    nu är väl massa sidor borta från flashbacken? Dvs massa inlägg?
    Jag förstår att dolk inte trodde på det helt och folk kontaktade polisen när sädningarna började. Innan känns kanske lite.. "hej någon på nätet äger att han ska ta livet av sig.. hmm..." 
    Har inte familjen och vännerna på FaaceBook klart mer ansvar? 

  • MatsAtari

    Det finns ett antal trådar om honom på flashback: www.flashback.org/sok/LurifaxFlux

    Hans egen tråd finns kvar (Vettigt nog.) så att alla kan dra sina egna slutsatser av händelseförloppet.

    www.flashback.org/t1322408

    Första inlägget 11.51. Tidpunkt då han postade adressen till webcammen var 13.06 och sista inlägget på flashback kom 13.13 och någon minut senare var han död.
    Vad menar ni att någon skulle ha hunnit gjort på de 7 minuterna?

  • Nml77

    Här ser man hur fort folk dömer och fördomar snabbt föds utan ens kunskap i saken.

    Nej, jag menar inte de som skriver på forumet Flashback. Jag menar vissa av er som skriver här. Trådskaparen vill ju uppenbarligen ha dessa fördomar och hat emot ungdomarna som hänger på Flashback. Eftersom hen citerar de grövsta inläggen, och skriver att det inte var några bra. De grövsta är naturligtvis inte för att folk inte bryr sig om ett ev rop på hjälp. Det är väldigt många falska rop på hjälp, sk trollningar osv från folk som är uttråkade och vill ha reaktioner. Således är det naturligt att många inte tar heller detta på allvar. Sannolikheten för att någon faktiskt sitter på ett forum och lugnt och sansat diskuterar sitt självmord med random folk på ett forum är knappast stor.

    Trots detta så var det faktiskt en hel del kommentarer där folk tog det på allvar och försökte hjälpa den unge mannen. Det visar på hur stark medkänsla det ändå är hos många.

    Här däremot, sitter vuxna personer och föder varandra med hat emot detta forum, som dom tydligen inte känner mycket till.

    Jag är heller ingen fantast av Flashback, det är mycket okunskapsbaserade fördomar och provokationer där. Men ska användarna kritiseras för detta så ta fram inlägg/trådar som verkligen är seriöst hatiska. Sen är det bra att det ännu finns en plats, åtminstone på nätet, där yttrandefriheten respekteras, utan pk-privatpolisen konstant framme :)

Svar på tråden Marcus Jannes