• Metta

    Måste man vara gift? Och andra adoptionsfunderingar.

    Min sambo och jag har gjort 3 misslyckade IVF-försök och har därmed slut på landstingsfinansierade försök.
    Vi har därför börjat diskutera och fundera på vilka olika alternativ vi har och adoption är något vi vill utforska närmare. Tänkte därför kolla om det är någon som kan svara på några frågor och tankar vi har?

    Jag vet att man måste vara gift för att adoptera men måste man vara det för att stå i kö hos organistionerna?
    Eller för att bli utredd? Giftemål är på gång med det kommer dröja lite.
    Ska man ställa sig i kö först eller ringa kommunen först?

    Sen blir man himla nervös över hemutredningen, hur "vanlig" måste man vara? Vi bor i lägenhet inne i stan, är det ok eller måste man bo i hus? Är tatueringar ett hinder? Ja ni förstår, sådan tankar snurrar i ens huvud.

    Om det är någon som har möjlighet att ge oss några svar som skulle kunna hjälpa oss på vägen så är vi ytterst
    tacksamma!

  • Svar på tråden Måste man vara gift? Och andra adoptionsfunderingar.
  • fabbemam

    Välkommna till adoptionsvärlden!
    Det finns många liknande trådar här på FL men jag kommer inte ihåg om de tar upp dina frågor så jag svarar ändå.

    Nej, ni behöver inte vara gifta för att ställa er i kö hos organisationerna men mångaländer kräver ett visst antal äktenskapsår så om jag var ni så skulle jag gifta mig direkt och kanske ev. göra om era löften på det vis ni tänkt er ert bröllopp. Jag är osäker på om man måste vara gift för att börja utredningen men när man får sitt medgivande måste man vara det.

    Att bo i lägenhet är ingetr hinder men om ni tänker flytta innom en snar framtid kan det vara bra att göra det först för annars måste ni göra om delar av utredningen mitt i om ni flyttar för att det "vesäntligt förändrar ert liv" eller hur det står... Även hembesöket tror jag måste göras om för att handläggaren måste se barnet blivande hem.

    Jag tyckte också att det var obehagligt med utredningen men nu i efter hand förstår jag att den är viktig för att mitt barns födelseland skulle få en bra bild av oss som de lämnar en så viktig gåva till. Tänk om mitt barn istället kommit till ett hem som såg ut som en sopptip och föräldrarna var narkotika beroende och misshandlade varandra och kanske även mitt barn....

    Det jag skulle göra direkt förutom att gifta mig vore att bli sökande medlem i minst två organisationer för ert könummer blir från den dag ni betalar den avgiften och det kan komma att bli mycket betydelsefullt. Tex. 10 ansökningar ska skickas till Polen och en familj som var en dag snabbare än er att bli sökandemedlemmar är den sista i kön som får skicka. Ni kanske då blir kvar ett halvår eller mer i kön här i Sverige innan ni får skicka era papper för att ni betalade sökande avgiften en dag senare än den andra familjen...

    Vad gäller tatueringar så vet jag att tex. Kina inte gillar att man är tatuerad så min man fick dölja sin med kläder när vi hämtade vårt barn. Andra länder vet jag inte men fråga gärna detta när du ringer till organisationen för att bli medlem.

    Organisationerna som finns att välja på hittar du på mia.eu

    LYCKA TILL
    Fabbemam 

  • Metta

    Tack så mycket för dina svar och information Fabbemam!

    Det är mycket som ska tänkas över och ta ställning till. Hur mycket pengar kostar allt egentligen?
    Och kan man ta banklån till detta?

    Vi funderar på att ställa oss i kö även om vi kanske "är där" än, är det dumt? Tänker att man kan bestämma sig under tiden man står i kö och oavsett så går ju organistationsavgiften till något bra...

  • Hjärtat längtar

    Klart ni ska ställa er i kö oavsett om ni inte har helt bestämt er för att adoptera!
    Om ni sen väljer att inte adoptera går pengarna till bistånd.
    Att adoptera kostar mellan 100 000-300 000 kr. Beroende på land.
    Man betalar för bl.a. organisationens förmedling, barnets vård i landet, advokat, översättningar, resan och vistelsen.
    Man kan ta banklån. När man sen adopterat får man ett bidrag på 40 000 från försäkringskassan.

  • fabbemam

    Det är jätte smart att ställa sig i kö även om ni inte bestämt er helt ännu. Ni behöver inte bestämma er för än ni tackar ja till ett barn men bör göra det senast innan ni skickar era papper till landet. Era tankar kommer att förändras och formas under både föräldrautbildningen (obligatorisk) och utredningen. Just nu har BFA flera länder som det inte är någon kö i Sverige innan man får skicka till men kötiderna svänger mycket kraftigt i adoptionsvärlden så det kanske bara är en tillfällighet just nu för i många år har det varit långa köer till de flesta länder.

    Summa summarum medan ni tänker så rekomenderar jag er att ställa er i kö, gifta er, ringa kommunen (Socialtjänsten, familjerätten) för att ställa er i kö till utredning och föräldra utbildning. Även kommunerna kan ha kö till utbildning och eller utredning. Vi fick vänta i 2 år med att börja utredningen men i andra kommuner tar det bara några veckor har jag hört.

    Lycka till!

  • Metta

    Tack så mycket GreenGal och Fabbemam!
    Känns bra att få höra era tips och förslag, nu ska jag förmedla detta vidare till mannen som kanske inte riktigt hänger med i tankarna. Märker att jag tänker på alla olika alternativ samtidigt medans han tar ett i taget.
    Har även beställt info-paketet från Bfa, tänker att vi får lite mera "kött på benen" då.

Svar på tråden Måste man vara gift? Och andra adoptionsfunderingar.