• månkan01

    Inneboende, hur mycket kan jag ta för boendet?

    Min dotters pojkvän har den första november flyttat in till oss, min dotter som betalar 3000kr i mån för hyra/mat. Hon är 25år. Dem har hela vardagsrummet och tillgång till allt annat, bredband och el ingår. Frågan är, hur mycket kan jag begära av honom för delat rum och mat??
    Tacksam för snabbt svar.
    mvh. Månkan.

  • Svar på tråden Inneboende, hur mycket kan jag ta för boendet?
  • deecember

    Precis som vid andrahandsuthyrning så får du inte ta ut mer än skälig hyra. Vad som är rimlig betalning för bara en del av din lägenhet kan vara svårt att avgöra.  Men utgå från vad som är skälig hyra för hela din bostad och uppskatta sedan hur stor del du hyr ut. Din hyresgäst kan kontakta hyresnämnden för att bedöma om det är rimligt. Tar du ut för mycket i hyra kan du bli återbetalningsskyldig. .

    Delar din dotter och hennes pojkvän på boutrymmet torde du bara kunna ta ut en del för ökade matkostnader och ev en liten summa för slitage i badrum/kök. Eftersom din dotter har en kostnad på 3000kr/mån delade jag upp det i matkostnad/boendekostnad.

    En matkostnad för en 25-årig tjej räknas enligt schablon till 1620/mån med alla måltider i hemmet.
    1380 återstår till betalning för boendeyta/el/bredband etc. Här beror det ju på vad du betalar i hyra/lgh yta etc. men säg 300 för ökat slitage av badrum/kök och 200 för ökad elkostnad kanske är rimligt för pojkvännen, samt matkostnad för en 25-årig man 2100 kr/mån med alla måltider i hemmet. (1650 utan lunch i hemmet)

    Matkostnader; 2100/1620
    Hyra,el,bredband 1380/2=690
    ökat slitage 500/2=250
    Summa; 3040/2560

    Din dotter borde betala 2560 kr/månaden och hennes pojkvän 3040 kr/månaden.
    Här har dotterns del jämkats med den del pojkvännen bör betala av ytan/el/bredband, hans del har ökats med samma kostnad som hennes minskats. De bär sina egna kostnade för schablonberäkning av måltider. Därför är pojkvännens del högre.
    Då får du 3720 kr för alla måltider i hemmet. (motsvarande schablonkostnader för alla måltider)
    1380 för utnyttjande av boyta/el/bredband. (om de använder samma del av ytan som din dotter ensam gjort, något ökad kostnad för el och ingen ökad kostnad på fast pris på bredband. Därtill måste man ta hänsyn till om de inte har ett helt eget rum, utan bor i ett egentligt gemensamt utrymme-vardagsrummet?)
    500 för ökat slitage på gemensamma ytor. (Kök/badrum/hall)

    Har man en hyra/el/bredband på ca 6000 kr  och de inneboende gemensamt använder en del av boytan borde 1880 för de bägge vara rimligt, i synnerhet om de bara har vardagsrummet att tillgå som sitt. (Antagande att andra också har rätt att nyttja utrymmet.)

  • månkan01

    Tack för snabbt svar deecember!
    Nu vet jag hur jag ska göra.
    Hyran är på 5200kr och jag använder inte vardagsrummet som ett allrum.
    Tänker nog begära 2500kr för hyra/mat och bredband/el och hoppas det inte är för mycket.

    Tack igen!
    Månkan.

  • deecember

    Jag tycker 2500 kr låter rimligt!
    Det var svårt att veta vad du menade med att de hade hela vardagsrummet, men nu har jag förstått; de har det som eget rum :)
    Lycka till!

Svar på tråden Inneboende, hur mycket kan jag ta för boendet?