• SötaSarah

    Kuvertmetoden

    Vi funderar på att testa kuvertmetoden! Denna månad t ex finns inte ett öre kvar att spara utan allt måste gå till mat men inte bara för att spara utan för att ha kvar sista veckan i månaden också.

    Men hur mycket är "rimligt" att lägga undan i veckan för en familj med 2 vuxna och 1 barn på 10 månader?

    Läs mer om kuvertmetoden här:



    Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Svar på tråden Kuvertmetoden
  • mrsStatham

    typ 5% av hushållsinkomsten?


    Bara två saker är oändliga
  • mrsStatham
    SötaSarah skrev 2012-04-21 16:31:07 följande:
    Glömde att jag menar till mat! :) Sorry!
    Ja?
    Hur mycket vill du ska gå till mat?

    Jag tycker att 20% av hushållsinkomsten är ganska okej.

    Vill du bara att 10% av inkomsten ska gå till mat lägger ni 2,5% i kuverten. 
    Bara två saker är oändliga
  • dazazz

    Vi kör på Konsumentverkets beräkning, då äter vi gott utan att känna att vi slösar.

  • SötaSarah

    Fast man kan ju inte bar gå efter inkomst. Utan mer vad som är rimligt. Skulle jag tjäna 3000 kr är ändå inte 5% av det RIMLIG matkostnad t ex. Vill mer ha ungefärliga summor

  • mrsStatham
    SötaSarah skrev 2012-04-21 17:19:38 följande:
    Fast man kan ju inte bar gå efter inkomst. Utan mer vad som är rimligt. Skulle jag tjäna 3000 kr är ändå inte 5% av det RIMLIG matkostnad t ex. Vill mer ha ungefärliga summor
    Men ni har väl ändå inte en hushållsinkomst på 3000kr?
    Tjänar ni tillsammans bara 3000kr får ni förhoppningsvis bidrag av något slag, vilket räknas in i hushållsinkomsten.

    Jag frågar igen, Vad tycker du själv är en rimlig matkostnad? 
    Bara två saker är oändliga
  • SötaSarah
    mrsStatham skrev 2012-04-21 17:23:33 följande:
    Men ni har väl ändå inte en hushållsinkomst på 3000kr?
    Tjänar ni tillsammans bara 3000kr får ni förhoppningsvis bidrag av något slag, vilket räknas in i hushållsinkomsten.

    Jag frågar igen, Vad tycker du själv är en rimlig matkostnad? 
    Nä men det va ett exempel. Måste finnas nån minimigräns folk brukar klara sig på typ. Jag har ingen aning, därför jag frågar här?
    Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • mrsStatham
    SötaSarah skrev 2012-04-21 20:20:02 följande:
    Nä men det va ett exempel. Måste finnas nån minimigräns folk brukar klara sig på typ. Jag har ingen aning, därför jag frågar här?
    Ja vill man så kan man klara sig på typ 200kr i månaden, alltså 50kr i veckan.
    Men då köper man ingenting annat än havregryn och ägg.
    Det klarar man sig utmärkt på, men egentligen inte speciellt hållbart.

    Jag frågade inte om du vet vad en rimlig matkostnad ligger på. Jag frågade vad du tycker. 
    Men på ett ungefär då? 1000? 2000? 5000?
    Du har väl förmodligen handlat mat under en månad förut?
    Vad har kostnaden legat på då ungefär?
    Är det för mycket  enligt dig? Har ni varit sparsamma tidigare eller levt ut för mycket?
    Bara två saker är oändliga
  • Ebba Caroline

    Vad har ni lagt tidigare på mat i månaden?


    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
Svar på tråden Kuvertmetoden